Lindsay Pronk over haar functie als Head of Content bij Spaces

Lindsay Pronk had ooit plannen om advocaat van Ajax te worden, maar toen ze middenin haar studie rechten zat bleek dat het toch niet te zijn. Een aantal jaar later en heel wat studies verder studeerde Lindsay af in communicatie. En ook al bestond social media toen nog niet, houdt ze zich daar als Head of Content van Spaces nu toch elke dag mee bezig. Wij spraken Lindsay over haar carrière, het inzetten van social media en toekomstplannen voor Spaces. 

Spaces

 

Kun je iets meer vertellen over je achtergrond?

“Mijn droom was altijd om advocaat van Ajax te worden, dus ben ik begonnen met een studie rechten. Toen dat het niet bleek te zijn ben ik Engelse Taal & Cultuur gaan studeren. Daarna heb ik nog wat andere studies geprobeerd en uiteindelijk ben ik zo’n dertien jaar geleden afgestudeerd in International Communication Management. Dit is best wel lang geleden en social media bestond toen nog niet echt, zeker niet in de hoedanigheid zoals het nu is.

Mijn allereerste baan was in de sales, maar ik miste het creatieve aspect. Via via kwam ik bij Vitra terecht, waar ik bijna 4 jaar heb gewerkt als marketing en sales assistent. Hier ging ik voor het eerst professioneel aan de slag met social media en zag ik de mogelijkheden voor merken om in contact te komen met hun doelgroep. Ik wilde graag stappen maken, maar omdat het nog best nieuw was, was er ook nog wel wat voorzichtigheid vanuit het hoofdkantoor.

Omdat ik  graag meer wilde ondernemen op dit gebied, besloot ik een nieuwe uitdaging aan te gaan als Social Media manager bij Fred de la Bretoniere & Shabbies Amsterdam. Toen na 3 jaar bij Fred de la Bretoniére de online aanwezigheid van het merk wat steviger stond, ben ik een half jaar gestopt met werken en heb mijn eerste kindje gekregen.

Het begon toch weer te kriebelen en omdat ik met veel plezier terugkeek op mijn werk bij Vitra ben ik eens gaan kijken naar de klanten van Vitra. Zo kwam ik uit bij Spaces. Ik stuurde een open sollicitatie, mocht op gesprek komen en had ineens een baan! Een van mijn eerste projecten was de marketing voor de, toen nog nieuw te openen Spaces in de Vijzelstraat Amsterdam, nu bijna 5 jaar geleden.”

 

 “We werken veel met freelancers, zoals graphic designers, fotografen en soms ook copywriters omdat we onze content zo veel mogelijk zelf willen creëren.”

 

Op welke social kanalen zitten jullie nu?

“Op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. We beheren alle content voor onze platforms via een CMS systeem. Alle landen waar Spaces actief is hebben toegang tot dit systeem zodat zij hier hun content kunnen posten en wij checken dit en geven akkoord zodat het allemaal in de Spaces tone of voice is. Daarnaast hebben we ook een contentkalender, met elke maand een ander thema. Hier schrijven we elke maand een briefing voor, dit gaat naar alle landen met een uitleg wat het thema is en waarom we hiervoor hebben gekozen. Het thema zet ik ook altijd in ons CMS systeem klaar. CMS is een heel handig middel voor eigenlijk van alles. We hebben hier een approval-flow ingesteld, we halen onze statistieken eruit, we kunnen zien hoe alle landen presteren, wat ze doen en welke advertenties er lopen internationaal.”

 

What’s next? Wat willen jullie nog doen op social in de toekomst?

“In het verleden hebben we een ‘Heroes of Spaces’ campagne gedaan. Hierin hebben we toen verschillende members uitgelicht. Ondernemers en mensen met een leuk verhaal. Ik zit eraan te denken om dit weer nieuw leven in te blazen. Een leuke uitdaging omdat we nu internationaal zijn gegaan. Daarnaast willen we ook graag meer met Instagram Stories en video doen én zijn we aan het kijken of influencer marketing iets voor ons is. Nog genoeg te ontdekken dus!”

 

Wat wil je zelf nog delen?

“Volg altijd je gevoel! Ik heb Spaces zelf niet opgericht maar ik weet wel heel goed waar we voor staan en dat is heel belangrijk. Blijf bij wat er bij het merk past en laat je niet leiden door externe factoren en trends. Wij zijn bijvoorbeeld helemaal niet trendy. We zijn er voor de lange termijn en proberen zo authentiek mogelijk te zijn met heel veel gevoel, aandacht, professionaliteit én een eigen persoonlijkheid.”• 

 

Wil je meer weten over Spaces? Klik dan hier.

Beeld: Jordi Huisman