Wat maakt jouw merk sociaal?

Een onderneming moet sociaal zijn om te kunnen overleven in deze tijd. Met het inrichten van je website, social media kanalen en een visitekaartje alleen gaat dat niet lukken. Hoe je dat wél voor elkaar krijgt? Met social branding. Social branding gaat over het sociaal opstellen tegenover je klant. Wat maakt jouw merk ‘social’?

social branding

First things first: wat is branding?

Branding heeft verschillende betekenissen. Het woord ‘brand’ verklapt natuurlijk al een beetje waar het om draait: een merk, naam, logo of pay-off. Maar wat is een ‘brand’ dan precies? Veel mensen denken nog steeds dat een merk alleen een logo is. “Doe mij maar een logootje want dan heb ik mijn eigen merk opgezet”. Ging het maar zo makkelijk!

Branding gaat veel verder dan een logo of huisstijl. Branding is een merkpersoonlijkheid. Als merk heb je een eigen uitstraling, een eigen taal en eigen karaktereigenschappen. Daarbij heeft branding ook alles te maken met het bewust bouwen aan je merkidentiteit, persoonlijkheid en reputatie. Er wordt vaak gezegd dat branding een traject is dat zich afspeelt vóórdat er marketing aan te pas komt. Wij geloven dat branding zich altijd moet blijven ontwikkelen. Dus ook tijdens en naast marketing, ontwikkelingen en lanceringen. Want net zoals jij je als persoon blijft ontwikkelen, doet jouw onderneming of merk dat ook.

 Branding is het beeld en gevoel wat (potentiële) klanten bij jou en je bedrijf hebben. Waarom dat beeld en gevoel zo belangrijk is? Omdat het een stukje vertrouwen geeft. Wist je dat bijna alle aankopen worden gedaan op basis van emotie? Zorg daarom dat je een sterk verhaal en merk opbouwt en dat je jezelf altijd blijft ontwikkelen.

 

 “Denk zakelijk, maar onderneem met je gevoel.”

 

Be social!

Branding gaat er niet alleen om hoe je eruit ziet en wat je uitstraalt, maar ook hoe je je als merk of onderneming gedraagt. Als Social brand is het van belang om jouw onderneming op een menselijke manier te besturen. Geef je merk een menselijk en sociaal karakter. Hierbij gaat het minder om alle regels en richtlijnen die zijn opgesteld maar meer om het gevoel en karakter dat je als merk uitstraalt. 

Tip: vergelijk een situatie op social media bijvoorbeeld eens met een situatie in real-life en kijk hoe je daar zou reageren. Hou wel altijd in je achterhoofd dat je een onderneming bent en dat het niet gaat om een privégesprek met je beste vriend of vriendin. 

Een ander belangrijk aspect van ‘social’ zijn is luisteren. Luister naar wat de consument te zeggen heeft en speel daar op in. Luister naar wat mensen te zeggen hebben op het web en social media. Uiteindelijk wil je jouw aanbod zo passend mogelijk maken en dat kan alleen door te weten wat er speelt. In het echte leven luister je toch ook naar je klanten en de mensen om je heen?

Social gedrag betekent ook dat je goed om kunt gaan met tegenslagen. Probeer negatieve feedback om te zetten in iets positiefs. Luister goed naar de opmerkingen en probeer je te verplaatsen in de ander, hiervan kun je alleen maar leren. Jij bent net als iedereen een mens. Fouten horen er nou eenmaal bij, dus omarm ze! Deel je fouten zo nu en dan ook op social media, met de vraag of andere ondernemers of bedrijven hier ook weleens last van hebben en wat je ervan geleerd hebt. Zo laat je zien dat je transparant en leergierig bent – en net als andere ondernemers ook wel eens op je bek gaat.

En last but not least: zorg ervoor dat je er altijd bent! Daarmee bedoelen we natuurlijk niet dat je binnen 5 minuten moet reageren, maar zorg er wél voor dat je niet alleen tijdens kantooruren beschikbaar bent. Wees behulpzaam en flexibel.

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen