Eline Ferwerda over de juiste werkbalans

Meet Eline Ferwerda: freelance marketeer en sinds januari ook gecertificeerd intuïtie coach. Zoals we steeds vaker horen, was een burn-out de aanleiding voor de carrièreswitch van Eline. Om weer de juiste balans tussen werk, vrije tijd en voldoening te vinden besloot ze 3 jaar geleden om te starten als ondernemer en de richting van coaching op te gaan. En met succes. Hoe Eline marketing en coaching combineert en zo haar krachten bundelt? Je leest het hier!

Eline Ferwerda

Je bent begonnen als marketing ondernemer en je gaat nu de richting van coaching op. Waarom heb je deze switch gemaakt?

“De keuze om die switch te maken was een keuze vanuit mijn hart. Ik voelde altijd al een natuurlijk aantrekkingskracht richting persoonlijke ontwikkeling en bewustwording. Er kwam een moment in mijn carrière dat ik me afvroeg: ‘Waarom doe ik wat ik doe en past dit eigenlijk (nog) wel bij me? Geeft dit werk me nog voldoening? Wie ben ik? Waar sta ik voor?’. Deze periode, inclusief een burn-out, bracht me weer in verbinding met mijn lijf en mijn hart. En daarmee ook weer in verbinding met mezelf en het voelen van wat voor mij belangrijk is, wat me van nature drijft en hoe ik de juiste balans creëer in werk, vrije tijd en voldoening. Hieruit volgde de beslissing om te starten als ondernemer en me te ontwikkelen in de richting van persoonlijke ontwikkeling, bewustwording en coaching.”

 

“Grappig dat mensen vaak denken dat werken en dat wat je het liefste doet los staan van elkaar. Het kan juist heel goed samen. Wat je leuk vindt en waar je interesse in hebt is jouw unieke kracht en daar kun je ook je geld mee verdienen.”

 

Je bent nog maar net begonnen met je werk als intuïtie coach. Kun je vertellen wat je precies doet?

“Als intuïtie coach begeleid ik mensen in contact te komen met hun hart, ik creëer een ruimte waarin het veilig is voor mensen om alles te voelen en beleven. In de huidige westerse maatschappij leren we vooral om te navigeren op basis van de intelligentie van ons hoofd. Veel mensen hebben dat vermogen dus goed ontwikkeld. Ik heb zelf ervaren dat we als mens via intuïtie, de intelligentie van het hart, nog een andere bron van informatie tot onze beschikking hebben om te navigeren in het leven. Ik ondersteun mensen om hier weer contact mee te maken en vervolgens beiden in balans in te zetten.”

 

Een soort Dr. Rossi? 

“Haha, maar dan een vrouwelijke! Ik bied zowel eenmalige sessies aan om helderheid te creëren in het moment, als coach-trajecten. Voor coaching on the go heb ik daarnaast de ‘Heartspace Check-in’ strippenkaart gecreëerd. Ook ben ik bezig met het creëren van activiteiten voor kleine groepen.”

 

De wereld van coaching is op dit moment heel groot, het lijkt wel of er elke week meer bijkomen. Hoe zorg jij ervoor dat je opvalt en je onderscheidt?

“Leuke vraag! Door mijzelf en mijn persoonlijke verhaal te laten zien. Als mens zijn we van nature uniek en daarom vertrouw ik er op dat ik door mezelf te zijn een unieke plek inneem en me daarmee onderscheid. Authenticiteit, eerlijk en transparant zijn als ondernemer en mens, is key voor mij en tegelijkertijd is het ook spannend. Het maakt me zowel kwetsbaar als krachtig.”

 

“Mijn missie is om bewustwording te creëren bij mensen. Dat ze weer vanuit hun hart leven en authentiek durven te zijn.”

 

“Wat mij persoonlijk fascineert en inspireert is dat we als mens zowel individu zijn en tegelijkertijd ook onderdeel van verschillenden groepen, van een groter geheel. Hoe vind je daarin de balans? Hoe blijf je trouw aan jezelf en verbind je je tegelijkertijd met de wereld om je heen? Het mooie is dat juist onze onderlinge verschillen als mens ons spiegelen in wie we zelf zijn. Door ons hart te volgen en onze unieke plek in de wereld in te nemen kunnen we elkaar helpen te groeien als individu maar ook als mensheid. Het is mijn missie hier bewustwording over te creëren en mensen te ondersteunen bij het proces te leren zichzelf te zijn én blijven in contact met anderen.”

 

Hoe laat je jezelf zien aan mensen die jou nog niet kennen?

“Op mijn website deel ik mijn persoonlijke verhaal, foto’s, hoe ik werk als coach en mijn visie op het leven, zodat mensen kunnen voelen of mijn coaching en wie ik ben bij hen past of niet. Ik heb daarnaast altijd een kennismakingsgesprek om van beiden kanten te voelen of het klikt en om een inschatting te maken of mijn coaching inhoudelijk ook aansluit bij waar de persoon behoefte aan heeft en naar op zoek is.”

 

Waarom zet je nu nog geen social media in? Dat is toch ook een kanaal waar je jezelf kunt laten zien?

“Klopt helemaal, dit komt vooral doordat ik de keuze heb gemaakt om niet alles tegelijk te willen opzetten. Ik combineer mijn werk als marketeer en coach op dit moment ook nog met twee opleidingen. Daarom vind ik het belangrijk om keuzes te maken waar ik mijn energie voor inzet. Nu mijn website live is wordt het delen van mijn ervaringen, inspiratie en kijk op het leven op social media de volgende stap.”

 

Denk jij dat elke ondernemer een coach nodig heeft? Zo ja waarom? 

“Ik denk niet dat elke ondernemer een coach nodig heeft, maar wel mensen om zich heen om mee te sparren. Dat kunnen andere ondernemers zijn, maar bijvoorbeeld ook gewoon vrienden en familie. Het is heel ondersteunend om met andere ondernemers te praten, net zoals wij nu doen. Voor mij is ook hierin balans belangrijk. Open staan om geïnspireerd te raken, te leren en ervaringen te delen in contact met anderen en tegelijkertijd ook je eigen pad durven kiezen als ondernemer.”

 

Hoe zorg je ervoor dat je steeds weer de juiste keuzes maakt als ondernemer? Hoe blijf je scherp naar je eigen leven en keuzes kijken?

“Door de tijd te nemen om af en toe bewust stil te staan en te reflecteren op waar ik mee bezig ben. Een intentie of doel stel ik in een bepaald moment, maar we zijn als mens continue in beweging. Klopt wat ik doe nog steeds voor mij in dit moment? Dus door een stip op de horizon te plaatsen én flexibel te blijven voor verandering. Soms kom ik er achter dat wat ik had bedacht toch niet in een natuurlijke flow komt. Dan wijzig ik mijn plan. Het sparren en eerlijk delen van mijn ervaringen en dingen waar ik tegen aan loop met mensen in mijn directe omgeving helpt me hier bij.”

 

“Sta ook open om het plan onderweg te wijzigen.”

 

Hoe vind je de juiste coach als ondernemer? Eentje die bij je past? 

“Luister naar je gevoel en stel jezelf de volgende vragen:

 •  Raak je geïnspireerd door wat iemand zegt?

•  Voel je een natuurlijke aantrekkingskracht?

•  Voel je je veilig om je open te stellen?

•  Heb je het gevoel dat je echt iets van iemand kunt leren?”

 

Wat zou je graag willen veranderen aan je ondernemers-werkwijze als je alle middelen en budget tot je had?

 “Oef, mooie vraag. Dan zou ik meer ruimte nemen om periodes in te lassen om stil te staan. Om te reizen, in de natuur verblijven, niets te doen en gewoon te ‘zijn’. Om vanuit de ruimte en inspiratie die daarin ontstaat daarna weer te creëren. Daarnaast is het mijn droom om een plek te creëren in de natuur waar mensen zowel tot zichzelf kunnen komen, als zich kunnen verbinden met anderen. Ik zou hier dan ook mensen en groepen willen ontvangen voor coaching. Als ik alle middelen en budget had zou ik dat ook daarvoor inzetten.” 

 

Hoe komen de twee werelden en jouw kennis samen? (Marketing / Coaching)? Hoe versterkt dat elkaar? 

 “Marketing gaat over jezelf als bedrijf laten zien, hoe je communiceert met je klanten en hoe je in verbinding staat met klanten. Zo werkt het eigenlijk hetzelfde met een persoon. Dat is waar deze twee werelden samenkomen.

 Mijn visie op marketing is in de afgelopen jaren dan ook veranderd. Ik ben opgeleid vanuit de marketingvisie: ‘Wat willen onze klanten en hoe kunnen we inspelen op hun behoeftes?’. Terwijl voor mij nu de essentie zit in: ‘Wie ben ik als ondernemer/bedrijf? Welke waarden en welke visie heb ik, wat bedrijft me?’.  Dus van binnen naar buiten, in plaats van andersom. Ik geloof dat ondernemen vanuit hartsverbinding een natuurlijke aantrekkingskracht heeft, de beste marketingcampagne die je kunt hebben.”

Meer weten over Eline en haar bedrijf Met Eline? Klik dan hier en hier.