How-to: je eigen magazine maken

Natuurlijk komt er een heleboel kijken bij het uitbrengen van je eigen magazine. Om een uitgebreid overzicht te geven is een blog eigenlijk veel te kort. Maar we kregen er zóveel vragen over, dat we je toch graag een kijkje in de keuken geven!

magazine

 

Het idee voor een eigen magazine kwam al vrij snel na het oprichten van The Social Brand. We boden toen al pakketten aan zoals een consult, strategie of volledig beheer. Toch merkten we al snel dat ondernemers deze pakketten en ons advies nog niet als een investering zagen.

 

Maar wat als we een pakket zouden toevoegen dat toegankelijk zou zijn voor elke ondernemer? Een pakket dat ervoor zou zorgen dat we snel naamsbekendheid konden genereren? Het idee voor een eigen magazine was geboren!”

 

Waarom een tastbaar magazine?

We leven nu in zo’n snelle digitale wereld dat we helemaal niet meer zo vaak stilstaan bij wat er online allemaal gebeurt. Door even offline te gaan ben je – in tegenstelling tot de rest van de dag – op een tastbare manier met social media bezig en bekijk je jouw eigen kanalen vanuit een heel ander perspectief.

Anouk, oprichtster van The Social Brand heeft een achtergrond in grafische vormgeving en elke grafisch vormgever weet: een vormgevers-hart gaat sneller kloppen van een tastbaar ontwerp. Niet alleen omdat je jouw eigen werk in handen hebt, maar ook omdat je jouw werk vanuit een ander perspectief bekijkt.

 

Van idee tot compleet magazine

Het idee? Dat was er wel. Maar waar moesten we beginnen? De meest logische eerste stap was voor ons het uitschrijven van het concept. We hebben daar het volgende lijstje voor gebruikt:

– Missie
– Doelgroep
– Onderwerpen / rubrieken
– Glossy of werkboek/magazine?
– Welk niveau hanteren we qua kennis? Of: wat weet de doelgroep al en wat niet?
– Balans in onderwerpen (Inspiratie / Informatie / Activatie)

– Inspirerende ondernemers voor de interviews

We zijn begonnen met een test-versie. Dit was social mag. #1. Hier hebben we een kleine oplage van besteld (100 stuks). Na een tijdje merkten we dat er een aantal beginnersfouten in het magazine stonden. Zo vonden we bijvoorbeeld nog best veel grammatica foutjes omdat we een deel niet hadden laten checken door de editor (stom!).

 

Social mag #2

Omdat de eerste editie goed verkocht en er veel vraag naar bleef, hebben we deze versie helemaal verbeterd en uitgebreid. Dit resulteerde in social mag. #2. Bij deze tweede versie hebben we het gelijk een stuk professioneler aangepakt. We zijn begonnen met het interviewen van meerdere social media experts en ondernemers, we hebben een fotograaf ingehuurd om de ondernemers te laten fotograferen in dezelfde stijl (Elise Chung), illustraties laten maken (Michelle de Gruijl) en alle teksten laten schrijven en checken (door Manon, die inmiddels ook voor The Social Brand werkt).

 

“Doordat er in social mag #2 veel interviews met andere ondernemers en experts staan, hadden we ook gelijk veel meer bereik. Eigenlijk werden zij de ambassadeurs van ons magazine. Zij deelden natuurlijk ook de interviews op hun eigen social media kanalen. Een win-win situatie dus!”

 

Keep in mind

Een half jaar en twee magazines verder hebben we natuurlijk heel wat leermomenten gehad die we met liefde met jullie delen. Ben je zelf van plan om ooit een magazine te maken? Houd deze dingen dan altijd in je achterhoofd:

 

#1 Grammatica check
Laat altijd je teksten checken op fouten! Als het kan zelfs meerdere keren, door meerdere mensen.

#2 Interviews
Laat andere ondernemers of experts aan het woord. Doordat de interviews worden gedeeld vergroot je gelijk je bereik.

#3 Ads
Verkopen gaat niet vanzelf, investeer daarom in goede advertenties!

#4 Productiekosten
De productie van je magazine kost heel veel geld. Zeker als je voor een 100% gerecycled magazine gaat. Wees daarom zeker van je zaak en ga voor een hogere oplage, dit scheelt in de kosten.

#5 Naamsbekendheid
Onthoud dat je het magazine niet maakt om er rijk van te worden. Er gaat veel tijd inzitten en de productiekosten zijn hoog. Je doet het in the first place om naamsbekendheid te genereren!

 

Wist je dat…

– social mag. is gedrukt op 100% gerecycled papier, door de groenste drukkerij ter wereld. Als we dan toch iets laten drukken, doen we het goed!

– We zetten zowel paid als organische posts in om ons magazine te verkopen
– De interviews waren zo inspirerend om te doen, dat we dit nu doorzetten in onze online blogs en volgende magazines
– Het magazine heeft ervoor gezorgd dat veel ondernemers ons nu kennen. En we veel andere pakketten hebben verkocht
– We hebben geen gebruik gemaakt van sponsored pagina’s in het magazine. We financieren alles zelf. Dit kan ook nog niet omdat het voor bedrijven niet heel relevant is om te adverteren in een magazine wat nog maar net nieuw is (en dus nog niet duizenden van worden verkocht)• 

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen