Kim Hasebos over ondernemen en donuts

We hebben Kim begin 2018 geïnterviewd voor ons magazine: social mag. #2. Helaas heeft Kim Harewood Bakery vorige week moeten sluiten. Maar dat maakt haar inspirerende verhaal over ondernemen met je hart zéker niet minder interessant. Lezen dus!

Kim Hasebos (37) – had nooit plannen om ondernemer te worden, de onzekerheid die daarbij kwam kijken sprak haar totaal niet aan. Tóch ruilde ze haar stabiele fulltime job op de Zuidas om voor een ambitieuze droom. Met de hulp van crowdfunding en haar vriend Ferdinand wist ze in 2016 haar eigen donutwinkel Harewood Bakery te openen. En met succes! Wij spraken Kim over passie, ondernemerschap en social media.

ondernemen

Wat is jouw missie?

“Mijn missie is om door hard te werken het allerbeste product neer te zetten. Om de beste donuts van Amsterdam te maken. Bijzondere donuts met de lekkerste smaak.” 

  

Had je die passie voor bakken altijd al?

“De passie had ik altijd al, maar ik had er geen tijd voor omdat ik fulltime werkte. Totdat ik mijn baan als managementassistent kwijtraakte. Ik vond het niet leuk meer en mijn werkgever merkte dat ook. Toen ik thuis zat begon ik met bakken en maakte foto’s van de koekjes, cakes en taarten. Voor de grap begon ik een Instagram-account. Toen ik merkte dat veel mensen daar enthousiast op reageerden, zei mijn vriend Ferdinand tegen mij: waarom ga je geen bakcursus doen in het buitenland? Ik twijfelde geen moment en ging voor een week naar Engeland om een basiscursus patisserie te volgen. Heel intensief, maar ontzettend leuk!” 

 

Was de stap van een stabiele fulltime job naar ondernemerschap niet heel lastig?

“Nooit eerder dacht ik dat ik ondernemer zou worden, het staat eigenlijk haaks op hoe ik in elkaar zit. Een vaste stabiele baan vind ik heel prettig. Goed salaris, vakantiedagen, twee keer per jaar een bonus. De overgang naar ondernemer vond ik dan ook heel eng, maar Ferdinand heeft me gestimuleerd en geholpen bij het schrijven van een businessplan.” 

 

“Het moeilijkste aan ondernemen vind ik dat je echt letterlijk moet werken voor je geld.” 

 

Jullie zijn gestart met crowdfunding, hoe was dat?

“We hebben heel bewust gekozen voor crowdfunding, dit heb ik ook direct meegenomen in ons businessplan. Crowdfunding leek ons de leukste en meest haalbare manier om Harewood Bakery te kunnen openen. Het grote voordeel van crowdfunding is dat al je investeerders ook je ambassadeurs zijn. Het zijn allemaal mensen die interesse hebben in je product en je verhaal. Die delen ook je posts, komen regelmatig langs en vertellen jouw verhaal door. Zij willen namelijk ook dat het goed gaat met je bedrijf.”

 

Heeft social media ook een bijdrage geleverd aan het behalen van je crowdfundingsdoel?

“Facebook was met name heel effectief omdat ik daar ook events kon aanmaken en berichten kon boosten. Heel veel mensen deelden onze crowdfunding-pagina. Het succes van social media heeft dus ook heel erg te maken met je (gezamenlijke) netwerk.”

 

Wat zijn nog meer momenten dat je dankbaar bent voor social media?

“Laatst viel de stroom uit in onze winkel in de Pijp, waardoor we even moesten sluiten. Gelukkig hadden we diezelfde dag ook een evenement (Amsterdam Coffee Festival) waar we onze donuts verkochten. Doordat we onze gasten via social media konden doorsturen hebben we toch nog goed verkocht!” 

 

Hoe zou jij je doelgroep omschrijven?

“Amsterdammers en toeristen, relatief jong (tussen de 25-40 jaar). Mensen die kiezen voor kwaliteit en daar ook voor willen betalen.”

 

Waarom hebben jullie voor Instagram & Facebook gekozen?

“Omdat ik deze kanalen zelf gebruik en er daardoor behendig in ben geworden. Met name Instagram, omdat je daar echt een eigen uitstraling kunt neerzetten. De donuts zien er visueel natuurlijk aantrekkelijk uit, dat werkt ook goed. Facebook is dan weer een mooie aanvulling voor het delen van de Instagram-posts en events.”

 ondernemen

Heb je wel eens gedacht aan influencer marketing?

“Laatst hebben we voor het eerst een aantal micro-influencers uitgenodigd, voor de pre-launch van ons lentemenu. Door deze influencers hebben we er ruim 100 volgers bij gekregen op Instagram.” 

 

Hoe zoeken jullie een matchende influencer?

“We hebben een lijst van (mircro) influencers en mensen met veel volgers opgesteld die passen bij Harewood Bakery. We kijken dan of ze mooie foto’s maken, maar ook of ze wel vaker food-foto’s delen. Ik kies natuurlijk niet voor een fitgirl die alleen maar groenteshakes en spierballen deelt.” 

 

Zijn er bepaalde posts of foto’s die vaak beter scoren op Instagram?

“De foto’s waar handen of personen zichtbaar zijn doen het over het algemeen beter. Maar ook een leuke video of een bewegend beeld doet het vaak goed. We zijn nu bezig om wat vaker een kijkje in de keuken te geven. Laten zien wie er bij ons werken en hoe het maken van donuts in zijn werk gaat.” •