Power to the podcast

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: podcasts zijn booming. En ook al bestaan ze al een aantal jaar, de afgelopen maanden lijkt de audio-trend pas écht door te breken. Waarom? En wat kan podcasting voor jouw bedrijf betekenen? Je leest het hier.

podcast

First things first: een podcast is een radioprogramma dat je online kunt beluisteren. Net zoals je een video kunt maken en op je social kanalen kunt delen, kun je ook een podcast opnemen en deze op – bijvoorbeeld – iTunes plaatsen.

 

Comeback van de podcast

In een tijd van robots, 5G internet, elektrische auto’s en spraaktechnologie zijn podcasts niet heel vernieuwend, zou je denken. Maar misschien is het juist de eenvoud dat het medium zo populair maakt. Want zeg nou zelf: heb jij nog zeeën van tijd om naast die drukke werkweek, sportlessen en sociale afspraken je favoriete pagina’s, blogs & video’s te bekijken?

Luisteren daarentegen, kun je altijd en overal doen. In de auto onderweg naar die nieuwe klant, tijdens een uurtje zweten in de sportschool of gewoon op de fiets naar je werk. Even geen scherm om op te kijken, maar slechts de rust en concentratie van het luisteren naar een goed verhaal.

 

Iets voor jou?

Denk je nu: leuk en aardig allemaal, maar wat kan een podcast nou voor mijn onderneming doen? Nou, heel veel! Omdat podcasting wordt gezien als een ‘nieuw’ medium, kun je nu nog aardig vroeg op de trein springen om je publiek op te bouwen. Je kunt je podcasts gebruiken voor updates rondom je bedrijf, nieuwtjes uit het vak, lanceringen van nieuwe producten, om inspirerende verhalen te delen… noem maar op. Maar let er wel altijd op dat je een vorm kiest die bij jouw doelgroep past.

 Voor het maken van een podcast heb je niet veel nodig. Met een goede microfoon en opnamesoftware kom je al een heel eind. Je kunt je podcasts verspreiden via iTunes, Soundcloud of Spotify en promoten op social media doe je bijvoorbeeld via Facebook of Twitter. 

 

Tips

 1. Vernieuwende onderwerpen 

Voordat je zomaar begint, is het handig om jezelf eerst af te vragen of jouw doelgroep wel op podcasting zit te wachten. Heb je besloten van wel, is het ook nog van belang om goed na te denken over de onderwerpen die bij jouw doelgroep passen.

 

 2. Kies voor kwaliteit 

Met een podcast heb je steeds weer de unieke mogelijkheid om 15 tot 30 minuten met je klant door te brengen, zonder dat je er zelf bij bent. Zorg er dus voor dat die minuten het luisteren waard zijn!

 

 3. Experimenteer! 

Probeer verschillende soorten onderwerpen en vertelvormen uit om te kijken hoe jouw publiek hierop reageert. Gun jezelf of de makers van jouw podcast creatieve vrijheid. Pas dan kom je erachter wat werkt of niet.

 

Tekst: The Social Brand

Illustratie: Lotte Gielen