6 vragen aan content manager en creator Bonnie

Vaak delen we interviews met verhalen van jonge ondernemers. Maar er zijn ook genoeg inspirerende verhalen van andere social experts! Vandaag in de spotlights: Bonnie van den Heuvel (27) – content manager & creator bij Roorda Reclamebureau in Amsterdam. 

content manager

 

Hoe is het om voor een reclamebureau met grote merken te werken?

“Zo hé, jij komt met de deur in huis vallen! Bij Roorda werk ik inderdaad voor grote merken, maar ook voor (relatief) kleine merken. In mijn ervaring zijn kleine merken avontuurlijker en meer open-minded. Maar ook grote merken kunnen je verrassen. Kijk bijvoorbeeld maar eens wat we voor Tempo-Team doen!”

 

 Waar hou jij je als social media manager dagelijks mee bezig?

“Officieel ben ik content manager & creator, maar social media is wel mijn voornaamste verantwoordelijkheid. Ik bedenk én coördineer de productie van de content. Ik zorg ervoor dat designers precies weten hoe ze aan de slag kunnen gaan en dat de klant het idee heeft dat alles hier vanzelf gaat. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de maandelijkse voortgangsgesprekken en kwartaal- en jaaranalyses van de social kanalen van onze klanten. Voor een enkele klant doe ik ook de social media advertising. Hieronder valt het instellen van budgetten en het monitoren en optimaliseren van ads. Dit doe ik nog niet zo heel lang, maar het is super leuk om te zien dat je er steeds beter in wordt en ook steeds meer lef ontwikkelt.”

  

“Bij social advertising denk ik soms: fuck it, ik gooi er gewoon nog een barkie tegenaan.” 

  

 Wat zijn de risico’s als je voor belangrijke merken met een groot bereik werkt?

“Ik vraag liever om vergiffenis dan om goedkeuring. Maar daar moet je wel een beetje mee uitkijken. Zulke dingen kun je alleen doen als je buddies bent met je klant en als je zeker weet dat je een fout op een andere manier kunt goedmaken. Zo werkt het ook met inhakers of het doorplaatsen van relevant nieuws. Soms is je klant gewoon te druk om te reageren en dan moet je de keuze maken, ga ik zo vrij zijn om dit gewoon zelf – zonder akkoord – te plaatsten? Dan moet je wel weten wat je doet. Verder moet je je niet gek laten maken door trollies. Als je je nek uitsteekt met een spraakmakende post dan heb je altijd wel haters en chagrijnen. Vaak is het vooral een schreeuw om aandacht. Als je dan wat liefde teruggeeft is het meestal snel weer koek en ei.”

 

Voor hoeveel merken werk je tegelijk? En hoe hou je de juiste tone of voice aan bij de verschillende merken?

 “Ik werk voor 5 grote accounts. Die tone of voice is een kwestie van ervaring. Je kunt 100 keer zo’n guideline lezen, maar uiteindelijk moet je gewoon een paar dikke vette fouten maken voordat je weet hoe het wel moet.”

 

Hoe is de samenwerking binnen het bureau? Met wie werk je samen en hoe ziet het proces van een ruw idee tot final post er uit?

 “Bij Roorda werken we een maand vooruit. Dat wil zeggen, dat alle content voor augustus in juli al klaar staat. De content manager (ik) bedenkt 15 posts voor de komende maand. Daarna laat de content manager alles checken door de creatief directeur of door de art director/copywriter die op het account werkt. Dan gaat er nog een spelling check van onze project managers overheen en daarna gaat alles naar de marketing manager van de klant. Die krijgt 5 dagen om te reageren. Dan hebben wij precies een werkweek om alles uit te werken. De definitieve content gaat dan nog één keer langs de klant en dan voeren wij de laatste aanpassingen door.”

 

Je bent elke dag bezig met het creëren van content. Waar haal jij je inspiratie vandaan? En hoe blijf je up-to-date?

“Van de buurman, uit lunchtafelgesprekken, uit mijn dromen, Twitter, blogs, andere Facebookpagina’s, een broodje kroket. You name it.

 

Meer weten over Roorda Reclamebureau? Klik dan hier.

Met Bonnie connecten? Dat kan hier.