Influencer marketing: vind jouw perfecte match

Ze begonnen ooit als bloggers en groeiden al snel uit tot de toekomst van reclame en adverteren: influencers. Bijna elk merk bereikt zijn doelgroep tegenwoordig met een influencer. Maar hoe vind je de juiste match voor jouw bedrijf?

Influencer

 

De kracht van beïnvloeden 

Een influencer is iemand die heel actief is op social media en deze kanalen gebruikt om invloed uit te oefenen op zijn of haar netwerk. Influencers hebben een unieke manier van adverteren, ze adverteren namelijk zónder dat je het doorhebt. Eigenlijk kun je het zien als online mond-tot-mond reclame. Hier ligt ook meteen de kracht van influencer marketing. Want mensen beïnvloeden mensen en consumenten hebben vertrouwen in hun favoriete influencers. Dus kies jij als merk een influencer die hetzelfde netwerk heeft als jouw doelgroep, kun je in één klap heel veel (potentiele) klanten bereiken. 

 

The perfect match

Influencers zijn belangrijke ambassadeurs voor je onderneming als je strategie goed werkt. Maar hoe vind je de juiste match voor jouw bedrijf? De grootste fout – die nog steeds veel bedrijven maken – is om te kiezen voor influencers met een heel groot bereik. Want een groot bereik gaat echt niet meteen hand in hand met meer engagement. Je wilt juist een band opbouwen met je doelgroep, dus is het van belang om een influencer te kiezen die ook echt aansluit op jouw doelgroep. En dan het liefst ook nog iemand die op een authentieke manier gebruik maakt van jouw product of dienst.


Checklist

Ben je op zoek naar een influencer voor je onderneming? Maak dan gebruik van deze tips om te kijken of jullie een goede match zijn:

 #1  Bekijk de interesses van de influencer: zijn jullie een match?

 #2  Doe een engagement-check: als de influencer veel volgers heeft en weinig engagement, zijn de volgers vaak nep

 #3  Doe onderzoek naar eerdere samenwerkingen van de influencer

 #4  Check andere content en berichten van de influencer, bekijk hoe volgers hierop gereageerd hebben én bekijk hoe de influencer hier weer op gereageerd heeft

 #5  Vraag naar relevante cijfers zoals bereik, engagement en volgers

 influencer

Influencer aan het woord

Priscilla Nelom is al een aantal jaar actief op Instagram, maar is er sinds kort pas écht serieus mee bezig. Met resultaat: door authentiek en dicht bij zichzelf te blijven liep de teller al snel op naar meer dan 10k volgers. We vroegen haar naar de juiste match, authenticiteit en de toekomst van influencer marketing.


Wat heb je allemaal moeten doen om aan die felbegeerde volgers te komen?

“Toen ik besloot er wat serieuzer mee aan de slag te gaan, ben ik geregeld gaan posten, actiever geworden in het plaatsen van comments & liken van posts van anderen én ik reageer ook altijd op de reacties en DM’s die ik zelf krijg. Het is niet voor niets een sociaal platform toch?”

Als je voor een campagne gevraagd wordt, waarop baseer je dan of het bij je past of niet?

“Als ik een aanvraag krijg, stel ik mezelf de volgende vragen: vind ik dit écht leuk? Zou ik het zelf kopen? En ga ik dit product daadwerkelijk gebruiken? In het begin had ik weleens de neiging om overal ja op te zeggen, omdat ik het zo leuk vond dat ik überhaupt gevraagd werd. Maar nu ben ik daar wat zorgvuldiger in. Het heeft weinig zin om een product of merk te promoten waar je niet achter staat.”

Hoe blijf je authentiek op Instagram?

“Goede vraag, en eentje die ik mezelf ook weleens stel. Er zijn tegenwoordig aardig wat influencers, maar hoe kun je jezelf onderscheiden? Sowieso vind ik het woord ‘influencer’ een beetje moeilijk. Ik post gewoon wat ik leuk vind en als anderen daar hetzelfde over denken dan is dat alleen maar mooi! Maar goed, even terugkomend op de vraag: ik probeer mezelf te zijn en niet krampachtig te posten omdat het ‘moet’. Tegenwoordig post ik ook vaker filmpjes via Instagram Stories. Als ik me verspreek zet ik het filmpje er toch op, want als je het tig keer opnieuw gaat filmen wordt het heel gemaakt.”

Hoe denk jij over de toekomst van influencer marketing?

“Influencer marketing wordt alleen maar groter, it has just begun. Het is dé manier om jouw product of dienst als merk doelgerichter onder de aandacht te brengen, wat uiteindelijk resulteert in meer sales. Want daar draait het uiteindelijk toch om!”

Wat is jouw gouden tip voor merken of bedrijven om de juiste match te vinden?

“Kijk vooral naar de engagement rate en staar je niet blind op het aantal volgers dat iemand heeft. Stel dat iemand 100k volgers heeft en gemiddeld maar 300 likes krijgt op een foto, dan weet je al dat het niet helemaal zuiver is. Comments zijn trouwens ook tricky, die zou ik ook even onder de loep nemen. Als je altijd reacties van dezelfde personen ziet, dan kan het zijn dat zo’n persoon in een commentgroep (instapot) zit.”


Meer zien van Priscilla? Klik dan hier

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen