Chaos in je contentstrategie?

Rommel jij maar wat aan met de content op je social kanalen? Dan is het hoog tijd om een beetje structuur aan te brengen. Hoe? Door te werken met contentrubrieken en een overzichtelijke contentplanning. Wij geven je een aantal tips!

contentstrategie

 

Contentrubrieken 

Om te beginnen is het een goed idee om eerst een aantal contentrubrieken te kiezen die goed bij jou en je bedrijf passen. Hiermee kun je variëren in de manier waarop je jouw content plaatst. Zo deel je de ene keer bijvoorbeeld een zelf geschoten foto van je product, de andere keer een quote en weer een andere keer een leuke video waardoor je geïnspireerd bent.

 Stel je hebt een innovatief zonnebrillen-label, je bent veel bezig met de nieuwste ontwikkelingen en loopt daarbij voor op je concurrenten, dan zijn dit een aantal contentrubrieken die voor jou zouden kunnen werken:

 

Contentrubriek #1:  Het product (zonnebril)

Sfeerbeelden en –video’s van het product, algemene informatie, nieuwe collectie en acties

 

Contentrubriek #2:  Innovatie

Nieuwe ontwikkelingen, trends, het creatie proces en tests

 

Contentrubriek #3:  Inspireren

Samenwerkingen met fashionmerken en influencers die bij jouw merk passen

 

 Contentrubriek #4:  Actualiteiten

Inspelen op nieuws en actualiteiten die relevant zijn voor je merk, inhaakmomenten

 

Eigenlijk kun je deze rubrieken het beste vergelijken met een bladformule voor een magazine. Je maakt kaders om daar je content in te creëren. Als je de contentrubrieken voor je bedrijf in beeld hebt gebracht, is de volgende stap om de inhoud van deze rubrieken in te vullen, of in te laten vullen door jouw team. Welke middelen ga je hiervoor gebruiken? Ga je een blog schrijven, maak je een video of laat je beeld schieten door een fotograaf? The sky is the limit! Check wel altijd goed welke middelen het beste bij jouw onderneming en jouw doelgroep aansluiten. Ook leuk: interessante content van anderen delen ter inspiratie. Maar let hierbij op dat je altijd de credits of bron vermeldt!

 

Contentplanning

Als je dit allemaal helder hebt, is het tijd om een contentplanning te maken. Hiermee bepaal je een week (of langer) van te voren wanneer je welke soort content gaat maken en voor welk kanaal. Zo ben je nooit meer te laat met belangrijke momenten of inhaakmomenten. Daarnaast zorgt een contentplanning er ook meteen voor dat je consistent en regelmatig content publiceert. Je ziet het gelijk als er een gat in je planning zit, waardoor je altijd op tijd bent om het gat op te vullen. Met een contentplanning denk je dus vóóraf na over de creatieve en inhoudelijke invulling van je content. Dit zorgt niet alleen voor rust op jouw social kanalen, maar ook voor rust in je hoofd! Win-win als je het ons vraagt.

 

Blijf in beweging

Een contentstrategie blijft altijd in beweging. Blijf dus ook altijd kritisch kijken naar je planning en rubrieken. Waarom? Omdat social media ook in beweging blijft. De verschillende social kanalen voegen steeds weer nieuwe features toe waar jij je huidige strategie op kunt (lees: moet) aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan live video’s. Blijf dus testen of jouw rubrieken en planning nog relevant zijn en aansluiten op de behoeften van jouw doelgroep en stay focused!

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen