Het geheim van een pakkende nieuwsbrief titel

Je kent het misschien wel: je hebt uren zitten zwoegen om die nieuwsbrief in elkaar te zetten, je verzend ‘m vol verwachting naar je newsletter subscribers en checkt de dag erna de data. Wat blijkt? Een groot aantal van je subscribers heeft de nieuwsbrief niet eens geopend!

De titel van je nieuwsbrief is het eerste wat de lezers van jouw nieuwsbrief zien. En als die niet goed is, dan heb je een grote kans dat jouw nieuwsbrief in de prullenbak verdwijnt – of erger: als spam gemarkeerd wordt. Zorg dus altijd voor een pakkende titel en laat jouw email opvallen in de inbox van je lezers. Hoe je dat doet? Wij geven je een aantal tips.

nieuwsbrief titel

Bepaal het doel 

Voordat je aan de slag gaat met het bedenken van een pakkende titel is het goed om eerst het doel van je nieuwsbrief te bepalen. Ga je met deze nieuwsbrief jouw lezers informeren of ga je bijvoorbeeld een nieuw product introduceren of verkopen? Bij elk doel hoort een andere call to action. Zo weet de ontvanger gelijk wat er van hem of haar verwacht wordt. Ontvangers gaan zich bij het krijgen van de nieuwsbrief namelijk drie dingen afvragen: van wie krijg ik deze email, waar gaat het over en wat wordt er van mij verwacht?

 

Grijp die aandacht!

Heb je jouw doel duidelijk, dan is het tijd om een pakkende titel te bedenken. Want van de titel ‘Nieuwsbrief september’ gaat niemands hart sneller kloppen. Om voortaan de aandacht te grijpen tussen die tientallen mails in de inbox van je lezers, zetten wij een aantal type titels op een rijtje die je gegarandeerd helpen om die open rate omhoog te krijgen.

 

 #1 De aankondiging 

Geef je lezers het gevoel dat jouw nieuwsbrief informatie bevat die ze nog niet kennen. Termen als ‘nieuw’ en ‘.. introduceert’ kunnen al heel veel impact hebben op de open rate van je nieuwsbrief.
Voorbeeld: Nieuw! De Live Video functie op Facebook / Instagram introduceert Instagram TV


 #2 Vraag stellen 

Probeer herkenning op te roepen bij je lezers! Een vragende nieuwsbrief titel suggereert dat de lezer niet de enige is met een bepaald gedrag of probleem én dat de inhoud van jouw nieuwsbrief informatie biedt over ervaringen van anderen.

Voorbeeld: Maak jij je ook schuldig aan .. ? / Ben jij al helemaal klaar voor de nieuwe AVG wet?

 

 #3 Interesse wekken 

Maak je lezers nieuwsgierig. Heb je bijvoorbeeld een leuke blog geschreven die je wilt uitlichten in je nieuwsbrief, dan kun je daarop focussen in je titel. Wek de interesse van je lezers.

Voorbeeld: De grootste fout die elke ondernemer in het begin maakt / Dit wist je vast nog niet over e-mailmarketing

 

 #4 Schaarste creëren

Doe alsof jouw product bijna uitverkocht is. Daardoor heeft jouw lezer het idee achter het net te vissen. En dat wilt niemand! Een eeuwenoude truc die nog steeds goed werkt.

Voorbeeld: Alleen vandaag: 5 euro korting op het e-mailmarketing e-book / Nog maar 25 magazines beschikbaar! Mis het niet

 

#5 Getallen geluk 

Het gebruik van getallen in je nieuwsbrief titel is altijd een goed idee. Waarom? Getallen impliceren lijstjes en mensen houden van overzicht bij het verwerken van nieuwe informatie. Tip: schrijf je getallen als cijfers en niet als volledige woorden. Oneven getallen werken vaak nóg beter.

Voorbeeld: 7 tips voor het schrijven van een pakkende nieuwsbrief titel / In 9 stappen naar de perfecte nieuwsbrief titel

 

 #6 Het verrassingseffect 

Verrassingen doen het altijd goed. En een nieuwsbrief titel waar een verrassing in zit ook. Zorg ervoor dat je een glimlach op het gezicht van je lezer tovert door middel van een (woord)grapje, onverwacht voordeel of opvallende tekst.

Voorbeeld: Belastingaangifte doen was nooit eerder zó leuk / Eerste hulp bij pakkende nieuwsbrief titels

 

 #7 De deadline 

Stel een deadline om je lezers tot actie aan te zetten. Zo heeft de lezer het idee dat hij of zij iets mist en zal jouw nieuwsbrief sneller openen om er op tijd bij te kunnen zijn.

Voorbeeld: Het e-mailmarketing e-book: nog maar 24 uur online! / Bestel het magazine vóór 21.00 vanavond

 

 #8 Make it personal 

Personaliseer je nieuwsbrief door de naam van je lezers in de titel te verwerken. Veel e-mailprogramma’s bieden de mogelijkheid om de titel te personaliseren zodat je jouw lezers persoonlijk aan kunt spreken.

Voorbeeld: Lotte, ken je deze veelgemaakte fout in e-mailmarketing al? / Lotte, we hebben een nieuw e-book voor je online staan!

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen