Optimaliseren kun je leren

Vaak worden we als ondernemer of jong bedrijf getipt door een vriend, een huidige klant of worden we gevonden via social media. In heel weinig gevallen worden we gevonden via een zoekmachine zoals Google. SEO – Search Engine Optimization – ofwel Zoekmachine optimalisatie kan je hierbij helpen. Maar hoe maak je jouw website nu SEO proof en zorg je ervoor dat jouw bedrijf op die felbegeerde eerste pagina van Google komt te staan? Wij delen 8 handige tips!

seo

 

Maar eerst: wat is SEO precies en van welke factoren is een goede of slechte SEO afhankelijk?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het continu optimaliseren van je website door het verbeteren van diverse technieken die in de voorgrond van je website of op de achtergrond ingesteld staan. Met als doel: de vindbaarheid van je website verbeteren. Eigenlijk alle factoren die je kunt inzetten om de vindbaarheid van je website te verbeteren vallen onder SEO.

Als we een probleem of behoefte hebben zoeken we bijna allemaal op internet door gebruik te maken van zoekmachines. Eigenlijk klikken we meteen op een van de bovenstaande opties, want we hebben geen zin om door te scrollen naar de tiende pagina. Herkenbaar? Precies. En juist daarom is het zo belangrijk om als ondernemer bovenin Google te verschijnen.

Als het goed is heb je al een website, want je wilt je verhaal delen en je producten of diensten onder de aandacht brengen. Dan gaan we nu aan de slag om die nieuwe (koude) bezoekers op jouw website terecht te laten komen. Watch and learn!

Tip #1 – Gebruik zoekwoorden die je conversie verhogen

Welke zoekwoorden zijn relevant voor je website en welke zoekwoorden zou jouw doelgroep kunnen intypen in Google? Doe onderzoek en check het bij je doelgroep. Kijk ook of een zoekopdracht relevant is en deze een hoge conversiewaarde heeft. Gebruik ‘Keywordplanner van Google, kom erachter welke zoektermen relevant zijn voor je onderneming en verwerk deze in je website.

Tip #2 – Deel actuele en passende content op je website

Door content zoals blogs, afbeeldingen en video’s op je website te plaatsen kun je zichtbaarder worden in zoekmachines. Verwerk ook passende woorden in de titel en tussenkopjes van je blog of video. Zo kan Google lezen waarover de content van je website gaat. Creëer content die relevant is voor je bedrijf en je bedrijf wordt snel zichtbaarder!

Tip #3 – Werk achter de schermen

Zorg ervoor dat je een website bouwer inschakelt die verstand heeft van SEO. Mobielvriendelijkheid, de grootte van je website (laadtijd) en de url zijn namelijk ook heel belangrijk voor je vindbaarheid. Staan er rare tekens in je url of is je url héél lang? Maak dan een nieuwe url aan. Hoe simpeler, hoe beter.

Tip #4 – Leer linken als een pro

Als andere websites of pagina’s (zoals social media) linken naar jouw website url wordt je zichtbaarheid ook groter in Google. Google kijkt op wat voor soort pagina’s je url gelinkt wordt en associeert dit met jouw onderneming en website. Hoe meer aanbevelingen en links, hoe groter je zichtbaarheid in zoekmachines. Zorg er wel voor dat de bedrijven die jouw website url delen iets te maken hebben met jouw onderneming of bedrijf, anders is het niet relevant.

Tip #5 – Social media laten bijdragen aan je zichtbaarheid in zoekmachines

Hoe meer links je op social media deelt die verwijzen naar je website, hoe zichtbaarder je wordt. Het is geen harde factor die nodig is voor de verbetering van je SEO, maar het is wel een truc die je vaker kunt inzetten. Er is namelijk meer website-traffic en daardoor scoort je website op de lange termijn beter in zoekmachines. Verwacht niet dat je door meer links in je social media helemaal bovenin Google verschijnt. Maar zichtbaarder onder je potentiële doelgroep word je dus wel!

Tip #6 – Metataggen is een must

In de HTML code van je website pagina’s kun je omschrijvingen toevoegen van je desbetreffende pagina en onderneming. Dit noem je een ‘metatag discription’. Dit zorgt niet direct voor zichtbaarheid in zoekmachines, maar potentiële klanten zien direct wat voor onderneming je bent als je op Google verschijnt. Dit is handig en zorgt ervoor dat mensen sneller op je link klikken als het een helder verhaal is. Maak je metatag niet langer dan 150 tekens. Ook hier geldt: hoe korter hoe beter! Laat de omschrijving aansluiten bij de desbetreffende pagina van je website.

Tip #7 – <h1> Gebruik headings in je website </H1>

Koppen en tussenkoppen in je website zorgen voor de juiste vindbaarheid. Heading tags in websites worden gelinkt aan zoekmachines. Zo heb je bijvoorbeeld headings van H1 (belangrijkste heading op je website) t/m H6 (minst belangrijke heading). Vraag dit even na bij de bouwer van je website en zorg voor relevante headings die passen bij je onderneming en de behoeftes van je potentiële klant.

Tip #8 – Koppel titels en tekst aan de afbeeldingen en video’s op je website

Zoekmachines analyseren niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen en video’s. Hoe relevanter een beeld op jouw website voor een bepaalde zoekterm is, hoe groter de kans dat deze getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachine.

We hopen dat deze SEO tips je een eindje op weg helpen bij het verbeteren van je vindbaarheid. Twijfel je over bepaalde keuzes en codes? Schakel dan een websitebouwer of developer in. Die doen het met gemak voor je!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen