Pitch perfect! In gesprek met ‘Pitch Queen’ Nathalie Mangelaars

Nathalie Mangelaars (33) – beter bekend als Pitch Queen – merkte bij het opzetten van haar eigen label dat ze met haar presentaties het publiek makkelijk meekreeg. Ze bleek talent te hebben voor pitchen. Nathalie leerde al van jongs af aan om kort en krachtig haar punt te maken en haar achtergrond in theater zorgde ervoor dat ze zich comfortabel voelde op het podium – en daarnaast. Nu helpt ze anderen met haar pitch-trainingen en events.

Het begon allemaal met het helpen van vrienden en buren in haar omgeving toen ze 23 jaar oud was. Na ongeveer 50 mensen getraind te hebben voor een appel en een ei, begon Nathalie zich wat meer te verdiepen in de wereld van pitchen. Ze las veel boeken over psychologie en marketing om te ontdekken hoe je mensen kunt overtuigen in je verhaal. Uiteindelijk begon ze 5 jaar geleden voor zichzelf. Met haar bedrijven pitchqueen.nl en pitchacademy.nl. richt ze zich op één ding: Nederland het beste pitch-land van de wereld maken.

 

“In de trainingen kwam ik erachter dat er behoefte was aan een voorbeeld. Er was op internet gewoon geen goede Nederlandse pitch te vinden. Toen dacht ik: dit moet anders. Mensen zijn altijd opzoek naar inspiratie en voorbeelden. Daardoor heb ik het Nederlands Kampioenschap Pitchen opgericht met de Pitch Academy.”

 

Je wordt ook wel dé Pitch Queen van Nederland genoemd. Waar is die passie voor pitchen bij jou vandaan gekomen?

“Een startup met de beste pitch wint niet altijd, maar maakt wel de meeste kans. Zo zag ik startups en bedrijven met briljante ideeën falen doordat ze niet de juiste pitch konden geven in 3 minuten – en daardoor hun doelstellingen niet haalden. Ze vroegen mij of ik ze kon helpen. Dat deed ik, met succes. Ik merkte dat ik van de succesverhalen energie kreeg en meer bedrijven, startups en ondernemers wilde helpen.”

 

Is een Amerikaanse pitch bijvoorbeeld heel anders dan een Nederlandse ondernemers pitch? En waar liggen de verschillen?

“Ja er zijn zeker grote verschillen. Als ik puur naar de presentatietechnieken kijk, zijn Amerikanen veel verder dan Nederlanders. Amerikanen leven al in een competitie cultuur, van jongs af aan geven ze speeches en moeten ze laten zien waar ze goed in zijn. Sterker nog: als je de lat niet hoog legt voor jezelf ben je niet ‘confident’. In Nederland moeten we dat natuurlijk niet overnemen, maar we kunnen er wel van leren. We zijn als Nederlanders heel bescheiden. We moeten de juiste bewoordingen gebruiken. Een voorbeeld:

Amerikaans: We zijn de beste in social media omdat we voor GROOTMERK hebben gewerkt. 

Nederlands: De opdracht waar ik heel veel energie van kreeg was dat ik voor GROOTMERK een social media strategie mocht ontwikkelen. 

Uiteindelijk zeg je hetzelfde, maar op een andere manier. Het gaat echt om de connectie in je verhaal en deze is cultureel afhankelijk.”

 

Waarom is het voor (vrouwelijke) ondernemers een must om een goede pitch te kunnen houden?

“Een pitch is geen monoloog maar de start van een dialoog. Je krijg één kans als ondernemer om een eerste indruk te maken. Als je die kans krijgt moet je ook zorgen dat je het goed doet. In een korte tijd de kern en je boodschap overbrengen. Het gaat niet om het platte verkooppraatje in 1 minuut, maar om een goed verlopend sales gesprek waarin je laat zien wie je bent en de onderwerpen benoemd die je graag wilt benoemen.

Het gaat er om dat je met een goede pitch de juiste dialoog opwekt. Je zet jezelf goed neer en bent daardoor een betrouwbare en interessante gesprekspartner voor de ander. Je hoeft niet alles te vertellen in een pitch, maar vooral de dingen die nieuwsgierigheid oproepen. Dan komen de vragen vanuit de ander vanzelf en krijg je een waardevolle dialoog.

Belangrijk voor ondernemers: blijf dicht bij jezelf. De kracht van eigenheid en authenticiteit is heel belangrijk in een pitch of verhaal. Neem nou een Valerio van BNN of een Britt Dekker. Doordat zij zo dicht bij zichzelf blijven komen ze heel leuk en echt over. Valerio praat misschien wel heel monotoon, maar door zijn grapjes en lichaamstaal heeft hij een geheel eigen en herkenbare stijl.”

 

Is er een stappenplan of een mooi verloop van een pitch? Of iets dat echt niet mag ontbreken in je pitch?

“Om te beginnen is het heel belangrijk om een connectie te maken met de ander. Deze maak je door te herkennen of erkennen, dan gaan de oren open. Dit doe je door het probleem en de uitdaging aan te stippen. Daarna is het belangrijk om met de oplossing te komen: wat doe je en hoe doe je het? Zet jezelf neer als de expert. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te beginnen met: wat ik als vrouwelijke ondernemer zie/ervaar in de online marketing is… Ten slotte maak je gebruik van de wet van Sinterklaas (vragen om wat je wilt).”

De wet van Sinterklaas: wanneer er lootjes getrokken worden en jou gevraagd wordt wat je wilt hebben zeg je: ik wil een luchtje of een boek. Je krijgt uiteindelijk een luchtje of boek, maar niet degene die jij lekker vindt of écht graag wilt hebben. De wet van Sinterklaas kun je ook de call to action noemen.

De wet van Sinterklaas komt uit het boek van Rob de Best: ‘ Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders’.

 

Onze aandacht is tegenwoordig erg kort, hoe zorg je ervoor dat er toch naar je geluisterd wordt?

“Stel je maakt een video. Denk dan eerst goed na over wie de video gaat zien en wat je met de video wilt bereiken. Zoek daarna een leuke manier om te openen die bij je past. Begin bijvoorbeeld met een feitje, een statement of een veel voorkomend probleem. Daarnaast is het heel belangrijk om het kort en bondig te houden. Oefen het verhaal of de pitch een aantal keer. Het is zó belangrijk om het hardop te oefenen! Door woorden hardop te herhalen onthoud je het veel beter. Topvoetballers oefenen toch ook eerst tig keer met hun vrije trappen?”

 

Wat is hét geheim om er echt je eigen verhaal van te maken? 

“Er zijn drie type pitchers:

#1 De acteur:  deze pitcher kent de pitch van A-Z uit zijn hoofd. Al is het de allereerste keer dat de pitcher zijn verhaal doet, het verhaal wordt goed overgebracht. Let wel: er is maar 3% van alle mensen die dit kunnen.

#2 De structuur junkie: deze pitcher houdt zich vast aan de structuur van zijn pitch. Begin met het probleem, kom daarna met de oplossing en sluit af met een call to action.

#3 De creatieveling:  deze pitcher kan moeilijk structuur aanhouden. Voor deze pitcher is het belangrijk om de kernboodschap heel duidelijk in het hoofd te hebben. Wat wil je dat de luisteraar bijblijft? Dát is de zin die je wilt dat mensen onthouden. Het punt waar je naartoe teruggaat wanneer je afdwaalt.

Voordat je aan de slag gaat met je pitch is het belangrijk om eerst te kijken welk type pitcher je bent en daarmee te experimenteren.”

 

Kun je twee punten benoemen die echt not done zijn in een pitch?

“Negatief zijn over je concurrenten. Dit komt helemaal niet sympathiek over. Je kunt het bijvoorbeeld op een andere manier over je concurrenten hebben door het als volgt te formuleren: natuurlijk zijn er bedrijven die ook a, b en c doen, maar wat wij doen is nog e en f toevoegen…

Ook is het belangrijk om altijd vanuit het belang van de ander te spreken. Als je te veel laat merken dat je er zelf iets uit wilt halen krijg je het gevoel van een krantenverkoper op straat. Dat wil je niet. Houd je doel in je achterhoofd, maar wees niet te eager.”

 

Op 11 oktober organiseert Nathalie de nationale pitchdag, met als doel Nederland het beste pitchland ter wereld maken. Op deze dag wordt heel Nederland opgeroepen om te pitchen. En ook jij kunt meedoen! Meer weten? Ga naar nationalepitchdag.nl 

Beeld: Nathalie Mangelaars