Copy cool! Zo vind je de juiste tone of voice

Als ondernemer wil je een band opbouwen met je klanten. Maar je bent natuurlijk niet de enige die de aandacht van zijn klanten probeert te trekken. Hoe je kunt opvallen tussen die dagelijkse stortvloed aan social media posts? Door dezelfde taal te spreken als je doelgroep! Wij delen 3 handige pijlers om die juiste tone of voice te vinden en je klanten te bereiken met een krachtige copy.​

copy

De stem van jouw merk

De juiste tone of voice gebruiken is een van de belangrijkste ingrediënten van een goede en succesvolle copy. De tone of voice is de stem van jouw merk. Het is de manier waarop jij jouw (potentiële) klanten aanspreekt en je identiteit en eigenheid laat zien. Door jouw tone of voice af te stemmen op je doelgroep en door te voeren in al je communicatie zorg je voor herkenbaarheid.

Om die juiste tone of voice te vinden kun je gebruik maken van de volgende 3 pijlers:

#1 Spreek de taal van je doelgroep

Wie is jouw droom-klant? Hoe zou jij je perfecte klant omschrijven? Als je dit nog niet helemaal helder hebt, kan het helpen om een persona te maken. In een persona omschrijf je een fictief persoon. Dit geeft veel houvast tijdens het targeten van je doelgroep op social media. Tip: kijk ook eens naar de volgers van je concurrenten. Grote kans dat deze doelgroep ook jouw doelgroep is!

Heb je jouw doelgroep goed leren kennen? Dan kun je nu de taal van jouw doelgroep spreken.

#2 Ken je krachten

Waarin onderscheid jij je? Wat is de kracht van jouw onderneming? Waarom doe je wat je doet? Pak de missie, visie en kernwaarden van je bedrijf er eens bij en kijk waarin jij anders bent dan andere bedrijven in jouw sector. Is jouw onderneming bijvoorbeeld heel innovatief en vooruitstrevend of straalt jouw bedrijf luxe en exclusiviteit uit? Voor elke identiteit of merkpersoonlijkheid is een tone of voice te vinden. Zoek daarom eerst uit wat jouw onderneming uniek maakt en kijk vervolgens welke toon en woorden hierop aansluiten.

Hieronder vind je een mooi voorbeeld van een copy op de website van beautymerk Rituals. Twee verschillende lijnen, twee verschillende doelgroepen, twee verschillende teksten:

“Met The Ritual of Holi hebben we speciaal voor jou een funtastische collectie ontwikkeld die van jouw dagelijkse routines één grote fissa maakt en je leven nog meer kleur geeft. Have fun en wees vooral jezelf, want jij bent Holi awesome, precies zoals je bent.
– Geniet van je favoriete Holi-producten: Shower Flower doucheschuim, Jellylicious Douche Jelly, Holi Crackle Bodymousse en You’re the bomb Bruisbal.”

> Het is hier meteen duidelijk dat de lijn speciaal is ontwikkeld voor tieners. De copy is speels en gedurfd en zelfs de namen van de producten passen er perfect bij!

“The Ritual of Namasté is een geavanceerde skincare lijn, ontwikkeld met natuurlijke ingrediënten of ingrediënten die op een verantwoorde wijze zijn verkregen. En dat zie je terug in de natuurlijke schoonheid van je huid. The Ritual of Namasté transformeert jouw dagelijkse huidverzorgingsroutine in een soulful ritueel.
– In onze producten vind je geen parabenen, minerale oliën, siliconen, microplastics of andere mogelijk schadelijke stoffen.”

> Deze copy is gericht op een oudere doelgroep die bewust kiest voor natuurlijke huidverzorging. Woorden die voor deze doelgroep belangrijk zijn komen allemaal voorbij in deze tekst.

#3 Wees consistent

Er is niets zo verwarrend voor je doelgroep als een mix van hip en zakelijk taalgebruik. Zorg er daarom altijd voor dat je consistent blijft! Een goed voorbeeld is de keuze voor ‘u ‘of ‘jij’ in de communicatie met je doelgroep. Dit is een cruciaal onderdeel bij het inzetten van je tone of voice. Het is geen kwestie van goed of fout, maar wat past bij jouw onderneming.

Tip: werk je in een grote organisatie of bestaat jouw bedrijf uit meerdere werknemers? Dan kan het handig zijn om een stijlgids te maken zodat iedereen in het bedrijf dezelfde taal spreekt.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen