Confetti collective

7 vragen aan The Confetti Collective

Elsa en Raisa zagen elkaar voor het eerst tijdens een workshop en kwamen erachter dat ze dezelfde droom hadden: een creatief platform ontwikkelen om vrouwelijke ondernemers bij elkaar te brengen, te inspireren en informeren over alles dat bij ondernemen komt kijken. The Confetti Collective was geboren. Benieuwd naar het hele verhaal van de creatieve dames? Wij spraken Raisa & Elsa.

Confetti collective

Wat doen jullie precies bij The Confetti Collective?

“Oeh, heel veel leuks ;-). Met The Confetti Collective willen we vrouwelijke ondernemers inspireren en helpen de ‘CEO van hun bedrijf en leven te worden’: oftewel, dat ze de keuzes maken waar zij volledig achter staan, waar ze gelukkig van worden en hun leven daardoor precies zo kunnen inrichten zoals zij willen.

Dit doen we door middel van het delen van onze kennis en motivatie. Zo hebben we onze eigen online cursus, verschijnen er regelmatig blogs en filmpjes én organiseren we zo nu en dan een inspirerend event.”

 

Jullie bieden je eigen online cursus aan, The Next Level. Denken jullie dat deze manier van ‘kennis bijspijkeren’ de toekomst is?

“Ja, absoluut – maar wel met een kleine maar. We geloven enorm in de kracht van online programma’s. Niet alleen voor ondernemers – maar eigenlijk op elk vlak. Een van de deelneemsters van The Next Level gaf pas zelfs aan dat ze meer uit The Next Level heeft gehaald, dan 7 jaar school. Bizar! De kracht van (online) cursussen is in onze optiek dat het wordt gegeven door een expert / ervaringsdeskundige op dat vlak. Hoe fijn is het dat je een cursus kan afnemen van iemand die precies snapt in welke situatie jij zit én je kan helpen met dit specifieke onderwerp. Het fijne is natuurlijk ook dat je de cursus kan volgen waar en wanneer je maar wilt. In die zin past het zó goed bij de maatschappij van nu.

Echter geloven we ook enorm in de kracht van offline connecten. We zien dat wanneer je online en offline met elkaar verbind (wanneer je bijvoorbeeld een kopje koffie gaat doen met iemand die je online hebt leren kennen, of een event bijwoont van een online platform), dat het dan vaak heel snel, heel waardevol wordt. Zo ervaarden we dat ook zelf, toen we na onze eerste lunch samen ons business plan voor The Confetti Collective al op een servetje hadden uitgeschreven.

Om terug te komen op je vraag: ja! Online cursussen zijn wat ons betreft echt een super goede manier om te blijven groeien, zowel persoonlijk als zakelijk, maar daarbij mogen we de kracht van offline niet vergeten. En juist die combinatie van online en offline is iets waar wij heel blij van worden.”

 

Waarom is het volgens jullie zo belangrijk om naast je social kanalen ook je website goed up-to-date te houden?

“Je website is echt het visitekaartje van je bedrijf. Jouw eigen plekje op het world wide web. Wanneer jij groeit is het belangrijk om je website ook mee te laten groeien. Zo zijn wij dus zelf ook as we speak heel druk bezig met een flinke update van onze website – omdat de huidige niet meer representeert waar wij nu voor staan. In die zin is het dus goed om regelmatig naar je website te kijken en aanpassingen te maken waar nodig. Op het gebied van branding, maar ook om bijvoorbeeld kritisch te kijken naar wat er beter kan wanneer je website niet converteert, of je klanten elke keer met dezelfde vraag of twijfels bij je komen.

Daarbij, en dit is een belangrijke, zetten we onze social media kanalen vaak in om bezoekers naar de website te krijgen. Hoe belangrijk is het dus, dat, wanneer ze daar aankomen: de website matcht met je social media, en dat ze op jouw website een bepaalde actie kunnen ondernemen / behoefte kunnen inlossen.

Guilty: over dit onderwerp kunnen we uren over doorpraten! In ieder geval een kleine tip: laat je website eens onderzoeken door iemand uit je doelgroep (vriendin of business buddy bijvoorbeeld) en kijk hoe deze persoon je website ervaart. Wat is de eerste indruk? Is het voor hem/ haar duidelijk waar je voor staat? Is het voor hem/haar een hele logische stap of in ieder geval gelijk duidelijk om de actie te ondernemen die jij graag wilt dat je bezoeker onderneemt? Durf dus eens iemand kritisch naar je website te laten kijken en ontdek of er winst te behalen valt wat betreft je customer journey.”

 

Jullie hebben inmiddels meer dan 5K volgers. Wat is volgens jullie dé truc voor social media succes?

“Yes! Vinden we heel tof! Dé truc is jezelf zijn, in de content zelf maar ook in je strategie. Wat dus ook direct weer betekent dat er geen standaard ‘recipe to succes’ is. Wat wij in ieder geval doen is niet zomaar een social media platform uitkiezen, maar echt van tevoren nadenken of dit platform ons gaat helpen onze missie uit te dragen en onze doelen te bereiken. What’s the point als dat niet zo zou zijn toch? Vervolgens ontwikkelen we een strategie voor dat platform en zijn we consequent: creëren we content categorieën voor datgene dat we erop delen, zorgen we voor een sterk profiel en duidelijke call 2 actions. Vervolgens batchen we de werkzaamheden, plannen we alles in en hebben we er vooral een hoop plezier in!”

 

Hoe zorgen jullie dat – tussen die miljoenen berichten – jullie posts steeds opnieuw opvallen?

“Gewoon lekker jezelf = authentiek blijven. Om heel eerlijk te zijn: we zijn eigenlijk niet zo vaak bezig met de vraag of we wel opvallen, maar we plaatsen vooral gewoon datgeen waar wij blij van worden en dat past bij onze doelgroep en strategie. Waar we bijvoorbeeld veel over nadenken is de look van onze feed op Instagram. Zodat wanneer iemand je post heeft gevonden én deze interessant genoeg vind om naar je profiel te gaan, ze ook een toffe, inspirerende en stijlvolle feed zien.”

 

Hoe zetten jullie je volgers om in klanten?

“Door vooral te kijken naar wat zij nodig hebben. Waar worden zij nu echt blij van en hoe kunnen we ze helpen? Wat komt er naar voren in de gesprekken die we met ze hebben? Daarbij delen we een hoop waardevolle, gratis content. Hiermee willen we onze volgers laten zien wie wij zijn, wat we doen en welke kennis we in huis hebben. Op het moment dat we dan een aanbod doen weten onze volgers goed wat ze van ons kunnen verwachten. Ook delen we graag ons proces met ze, vertellen we graag de verhalen rondom een bepaald product of een dienst, zodat ze weten waarom we iets doen. Daarnaast helpt oprecht enthousiasme over je eigen product of dienst uiteraard ook altijd enorm.”

“Oprecht enthousiasme zorgt ervoor dat je dit enthousiasme ook bij anderen aanwakkert en je de interesse opwekt om jouw aanbod te gaan bekijken.”

Wat zijn inspirerende accounts die we volgens jullie moéten volgen?

“Ah, fijne nieuwe accounts zijn altijd fijn om te ontdekken! Onze persoonlijke favorieten zijn:

@jasminestar
@dehuismuts
@thesoukdepartment
@belleblanche
@celinecharlotte”

Beeld: Anouk Fotografeert 
Meer zien van The Confetti Collective? Dat kan hier.