ondernemers

Eén jaar ondernemen: dit leerden wij

Hoera, The Social Brand bestaat één jaar! En wat is nu een mooier moment om terug te kijken naar alle ervaringen van afgelopen jaar? We delen hier een aantal fabels, fails & waardevolle lessen over ondernemen die niet alleen wij, maar ook jij kunt meenemen als startende ondernemer.

ondernemers

Fabel: je moét een businessplan hebben voordat je start

The Social Brand is ontstaan omdat we ons enthousiasme en onze passie voor branding en social media graag wilden delen. Een businessplan? Die hadden we niet. Pas na een aantal maanden zijn we onze strategie en richtlijnen gaan opstellen om deze vervolgens beetje bij beetje bij te schaven. Zo konden we in de loop van ons bestaan steeds beter zien wat werkte (of juist niet) en dit optimaliseren en verbeteren.

 

Fact: luister altijd naar je gevoel

Direct bij de start van onze onderneming hadden we het idee voor een tastbaar boek of magazine al. We wilden ondernemers op een toegankelijke manier kennis bij brengen over ondernemen, branding en social media. En het leren of lezen uit een boek of magazine vonden we zelf ook altijd het fijnst werken. Daarnaast hebben we een vader die docent is en een moeder die ondernemer is – zo zie je maar: alles is samengekomen!

“Veel vrienden en familie waren bang dat de oplage van 500 magazines niet verkocht zou worden. Inmiddels zijn we onze tweede druk al aan het verspreiden en zien we het magazine echt als marketingtool ipv een product waar we winst op willen maken.”

Waardevolle les: doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent

Een van onze eerste klanten was RTL. Een super leuke ervaring, maar al snel merkten we dat dit bedrijf veel te groot was (qua organisatie) en dat we ons veel liever wilden richten op startende ondernemers en kleine bedrijven omdat hier onze kracht ligt. Zo zie je maar, soms lijkt een opdracht het beste wat je kan overkomen, maar valt deze toch tegen omdat het gewoon niet bij jou en je missie past. We weten dat het heel cliché klinkt, maar het is echt zo: blijf altijd dicht bij jezelf en doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

 

Fail: verkeerde Facebook advertenties

Natuurlijk hebben we ook een aantal flinke fouten gemaakt in het eerste jaar, maar dat hoort nou eenmaal bij het ondernemen. Een van de grootste fouten die we maakte afgelopen jaar, was het verkeerd instellen van een Facebook advertentie. We wilden het bedrag wijzigen van €7,00 naar €5,00 per dag, maar Facebook liep vast en maakte er €75.000,- per dag van. Gelukkig heeft PayPal de actie tot €600,- geweigerd, maar die €600,- hebben we dus wel uitgegeven.. aan niets. Zonde! We zijn nog steeds met Facebook in gesprek over de oorzaak, maar voor iedereen die ads inzet: check check dubbel check.

Ook vervelend: bij de eerste oplage van de magazines waren een aantal magazines niet goed gebonden. Daarom hebben we deze klanten allemaal een nieuw exemplaar moeten toesturen. Het ontvangen van de teleurgestelde mailtjes was écht niet leuk!

 

Beste investering: een fijn kantoor

Vanaf januari 2018 zijn we begonnen bij Spaces. Wat een verademing! Voordat we kantoorruimte huurden, werkten we net als veel andere ondernemers vanuit huis. Hier waren we constant afgeleid. Bij Spaces is onze concentratie stukken beter en het lijkt wel of we ineens twee keer zoveel doen op een dag. Daarnaast hebben we heel veel nieuwe mensen mogen ontmoeten op deze locatie, wat extra leuk is als je vaak alleen werkt. Voor alle ondernemers een dikke aanrader dus. Het is één van die mooie investeringen die we hebben gedaan in ons eerste jaar!

 

Beste ervaringen: leuke klant en team uitbreiding

Dat we voor een klant mogen werken waar we zelf helemaal fan van zijn is voor ons natuurlijk één van de beste ervaringen van het afgelopen jaar. Af en toe komen er tijdens het ondernemen bepaalde dingen op je pad die je nooit had verwacht of durven dromen. Zo zie je maar dat je met de juiste energie de klussen aantrekt die bij jou en je onderneming passen. Never stop dreaming!

Een andere leuke ervaring is dat we in het eerste jaar het team al hebben kunnen uitbreiden en we als zussen goed kunnen samenwerken. Naast dat het heel gezellig is hebben we ook dezelfde ideeën en hebben we allebei een ‘geen poespas’ mentaliteit. We zijn down to earth en hebben beide een zakelijke instelling. We begrijpen elkaar direct, en dat werkt natuurlijk heel fijn.

 

En last but not least: al onze ambitieuze doelen (die eerst iets té ambitieus leken) voor het eerste jaar zijn uitgekomen. Hierdoor kunnen we voor het volgende jaar weer nieuwe doelen opstellen. En daarom willen we tegen alle andere startende ondernemers zeggen: laat niets je tegenhouden, gewoon doen!

Tekst: The Social Brand
Beeld: Lotte Gielen