Nina Nijland

Nina Nijland over haar creatieve droombaan

Jarenlang droomde Nina Nijland (27) van een plek waar ze kon doen wat ze het allerleukst vindt: mooie dingen maken, in welke vorm dan ook. Van de ene op de andere dag deed ze het: ze creëerde die plek waar ze al zo lang van droomde. Inmiddels is haar ‘creatieve clubhuis’ Mañana Mañana uitgegroeid tot een succesvol platform vol inspirerende artikelen, handgemaakte producten en nog veel meer moois. Benieuwd hoe deze creatieve duizendpoot dit allemaal doet? Je leest het hier!

Nina Nijland

Hoe is creatief platform Mañana Mañana precies ontstaan?

“Vijf jaar lang droomde ik ervan om een plek te creëren waar ik kon doen wat ik het allerleukst vindt: mooie dingen maken, in welke vorm dan ook. Een soort vertrekpunt vanwaar ik al mijn stoutste dromen werkelijkheid kan laten worden. Ik werkte in die tijd (part-time) voor allerlei verschillende bedrijven om erachter te komen wat ik nou het allerleukst vond: ik schreef voor LINDA., richtte winkels in, werkte als Social Media Manager bij een reclamebureau en als Visual Designer voor een startend sieradenmerk. Toch merkte ik dat ik overal niet écht op mijn aller gelukkigst was.

Gedurende deze periode zei ik keer op keer tegen mezelf: ach joh, dat komt allemaal nog wel. Tot ik op gegeven moment het licht zag, me bedacht dat het leven lang is, maar niet lang genoeg om dingen te blijven uitstellen. En toen deed ik het. Ik creëerde die plek waar ik al zo lang van droomde. Om een beetje de draak met mezelf te steken en ook om mezelf te blijven motiveren noemde ik het Mañana Mañana. Naar de Spaanse uitdrukking die letterlijk betekent: dat komt morgen wel. Nee, niet morgen deze keer. Vandaag. Alles deed ik zelf: ik maakte de producten, schreef artikelen, bouwde een website en een webshop en op 20 mei 2017 ging ik live.”

Je runt een creatief platform vol inspirerende content. Waar haal jij zelf je inspiratie vandaan?

“Alles om me heen. Ik vind het altijd zo bijzonder hoe ik een idee in m’n hoofd kan hebben wat nog niet helemaal compleet is, tot ik iets zie of hoor wat ervoor zorgt dat alles op z’n plek valt. Dat kan echt van alles zijn: een schaduw, bloem, mens, uitspraak van iemand, foto op Instagram, noem maar op. Als ik het even niet meer weet en inspiratie nodig heb loop ik altijd een rondje door de buurt of scroll ik een rondje over Pinterest. Ik moet mezelf blijven prikkelen op dat soort momenten en dan komt het vanzelf weer goed. Alles op Mañana Mañana is eigenlijk een directe doorvertaling van wat er zich in mijn hoofd afspeelt op dat moment.”

Maak jij al je content zelf of schakel je ook andere experts in?

“Ik begon Mañana Mañana als een creatief clubhuis waar iedereen aan kon bijdragen. Heel veel verschillende vrouwen (tja, it’s a woman’s world) verzorgden fijne artikelen, leuke DIY’s of lijstjes met plekken die je niet mag missen. Inmiddels heeft mijn bedrijf zich ontwikkeld en heb ik besloten om zelf wat meer op de voorgrond te treden. Er zullen de komende tijd dus artikelen van hogere kwaliteit verschijnen die vooral van mijn hand komen. Maar ik sta altijd open voor suggesties, dus er zullen vast af en toe ook nog wel wat ‘gastmakers’ content maken.”

Hoe zorg jij dat – tussen die miljoenen berichten op social media – jouw content steeds opnieuw opvalt?

“Dit doe ik door mijn volgers altijd persoonlijk aan te spreken. Daarnaast ga ik bij mezelf altijd te raden wat mij aanspreekt in de stroom aan Insta foto’s die ik dagelijks doorzwem. Voor ik een foto plaats stel ik mezelf altijd de vraag: zou ik voor deze foto stoppen met scrollen? Daarnaast ben ik, vooral voor het Mañana account, heel actief bezig met het samenstellen van een feed die zo veel mogelijk ‘klopt’ (wat voornamelijk resulteert in eindeloos schuiven met foto’s in Later, haha).”

Hoe sleep jij jouw klussen en opdrachten binnen?

“Ik ben, zes jaar na mijn afstuderen (bachelor Allround Styling aan Academie Artemis), eindelijk in een positie waarin mensen mij benaderen. Ik hoef, zoals vroeger, niet meer aan de deuren te leuren om klussen. Ik heb inmiddels een herkenbare stijl en een aardig bereik opgebouwd. Hierdoor word ik op regelmatige basis benaderd door merken of bedrijven. Daar ben ik heel erg dankbaar voor. Daarnaast stop ik ook veel (voornamelijk onbetaalde) uren in Mañana Mañana om ervoor te zorgen dat ik blijf groeien.”

Wat zijn inspirerende accounts die we volgens jou moéten volgen?

“Ik ben dol op Jasmine Dowling (@jasminedowling), op Bri Emery van Designlovefest (@designlovefest) en op Sarah Shabacon (@sarahshabacon & @bohemegoods).”

Heb je een gouden tip voor alle creatievelingen met de droom om een eigen onderneming te beginnen?

“Gewoon doen. Echt waar. Hoe eng ook, hoe erg je jezelf ook in het diepe werpt en hoe groot de uitdaging financieel ook zal zijn. Ga. Het. Doen.”

Wat voor toekomstplannen heb je nog? Hoe wil je Mañana Mañana verder gaan uitbreiden?

“Je kunt beter vragen of er toekomstplannen zijn voor Mañana Mañana die ik níet heb, haha. Ik hou ervan om te fantaseren over wat ik allemaal zou kunnen doen en maken. Ik ben er ook echt van overtuigd dat ik alles kan doen wat ik wil, zolang ik er maar hard genoeg mijn best voor doe om het te laten werken. Maar oké, voor in de nabije toekomst: meer producten inkopen en produceren, content maken van hoge kwaliteit die meer persoonlijk is, blijven leren, branded content verder uitbouwen, mijn bereik vergroten en ik wil heel graag een boek maken. Met de nadruk op maken, niet per se schrijven. Ik zou graag een korte verhalen bundel willen uitbrengen, aangevuld met illustraties en mooie beelden. Een soort groot creatief inspiratieboek voor het dagelijks leven.”

Beeld: Emma Peijnenburg & Interior Junkie
Meer zien van Nina? Dat kan hier.