Instaproof

Instaqueens Kirsten en Joyce over Instaproof

Het maken van een mooie feed, een fantastische bio schrijven en hashtags vinden die wél echt werken – Kirsten Jassies (44) en Joyce Nafzger (24) weten er alles over. Ze bundelden hun kennis over Instagram in Instaproof: een boek vol praktische tips, inspirerende verhalen en meer Insta-insights. Wij spraken de dames!

Instaproof

Wie zijn Joyce en Kirsten in 150 tekens, ofwel: hoe zouden jullie je omschrijven in een Instagram bio?

Kirsten Jassies

👩‍💻 Online pionier
❤️ Moeder van twee
🤳 Instagram expert
📖 Komt uit de magazine wereld

Joyce Nafzger

💄 Begonnen als beautyblogger
✍️ Copywriter & content creator
👩🏻‍💻 Creative producer bij Qontent Matters
❤️ Instagram

 

Waarom hebben jullie samen een boek uitgebracht?

“Er was veel vraag van cursisten en later ook vanuit de uitgever. Alle Instagramkennis hadden we al in huis, maar ‘boekmaak-kennis’ nog niet. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een team wat ons kon helpen bij het maken van een boek. Dit hebben we gevonden in vormgevers Rolien van der Leeuw en Sigrid Bulens (werken beide voor VT wonen magazine) en uitgeverij Snor, die gespecialiseerd zijn in het maken van mooie (cadeau)boeken.”

 

Hoe lang zijn jullie bezig geweest om van jullie idee een boek te maken?

“In het voorjaar van 2017 kwamen we op de Modefabriek op het idee voor een Instagramboek waarvan je leert, maar waardoor je óók geïnspireerd wordt. December 2017 hebben we de knoop doorgehakt om er echt mee te starten en kregen we de go van Uitgeverij Snor. In juni 2018 hebben we het naar de drukkerij gestuurd en vanaf september 2018 is het boek verkrijgbaar.”

 

Hoe ziet een week er bij jullie uit naast Instaproof?

“Kirsten geeft voornamelijk Instagram trainingen, dit doet ze voor grote merken, Frankwatching, maar ook op eigen naam voor ministeries en Partij voor de Dieren bijvoorbeeld. Ook voor vlogtrainingen ben je bij Kirsten aan het juiste adres. Ik (Joyce) werk bij Qontent Matters, hier bedenk ik online content voor merken zoals bol.com, Babyliss etc. en daarnaast ben ik ook nog freelance copywriter voor merken als STARSKIN Beauty.”

 

We weten dat er 15 stappen in het boek staan, maar wat zijn volgens jullie de drie belangrijkste elementen om Instaproof te zijn?

“De allerbelangrijkste is focus. Je hebt maar 2 seconden om iemand te overtuigen om jou te volgen. Hoe meer je jouw content focust, hoe sneller zij weten wie jij bent en wat je doet. Plus: focus maakt het ook voor jezelf makkelijker. Dan weet je wat je wel of niet kunt plaatsen. Zo leer je om te ‘trechteren’ en creëer je echt een niche.

De tweede is sociaal zijn. Succesvolle Instagrammers zijn heel actief op het medium. Niet alleen onder hun eigen posts zijn ze actief, maar ze reageren ook veel (oprecht!) op anderen. Het is niet voor niets een ‘sociaal medium’.

Ook heel belangrijk: authentiek zijn. Je moet je eigen verhaal vertellen. Waarom moet ik juist jou volgen? Jouw Instagramsucces begint bij een goed verhaal dat alleen jij kunt vertellen.”

 

Jullie geven veel trainingen, wat is de meest verrassende tip die je kunt meegeven aan cursisten?

“Tag altijd je locatie in je feed, maar ook in je Stories. Dan kun je in het overkoepelende ‘locatieverhaal’ terecht komen. Zo kunnen nieuwe mensen je ontdekken. Hoe specifieker je locatie, hoe zichtbaarder je wordt. Voor veel mensen is het een ontdekking.

Leuk om te weten: Deze tip werkt beter bij video dan bij een foto.”

 

Er wordt vaak gedacht dat Instagram alleen om de plaatjes gaat. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je tekst ook gelezen wordt? Wat is belangrijk in het ‘praatje onder het plaatje’?

“Ik denk dat het allebei meetelt. Al geeft het beeld wel de eerste indruk. Hoe zwaar de tekst meetelt, ligt aan de persoon en het account. Past een lange tekst bij jou? Of ga je liever voor een korte grappige tekst? Of zelfs voor alleen een paar emoji’s? Ik ben copywriter dus ik mag gerust lange verhalen schrijven. Dat zie je bij schrijvers als @liesbethrasker ook. Bij haar is tekst misschien nog wel belangrijker dan beeld. Maar dat geldt niet voor iedereen, het moet bij je passen. Zoek je kracht. Zoek de tone of visuals én voice die bij je past. Geef het een persoonlijke lading, ga het gesprek aan in de comments. Geeft nét een beetje extra om mensen te laten hangen bij je post.”

 

Wat willen jullie bereiken met het boek Instaproof?

“Dat iedereen feeling krijgt met Instagram om zo te kunnen groeien. Dat je gaat kijken wat voor jou werkt en wat niet. Dat je zelf gaat testen en tot nadenken wordt gezet. En ook de handvaten om direct aan de slag te gaan en te groeien. ‘Iedereen instant succes’. Maar ook dat je niet hoeft te investeren in trainingen van duizenden euro’s. Dit boek is een heel toegankelijk opstartje.”

 

Wat is jullie favoriete hashtag?

“Op het moment: #instaproofbook (lacht).

Bepaal je hashtag per post – wat past erbij? Blijf ook experimenteren. Zelf ben ik er niet zo van, in mijn persoonlijke account. Maar hashtags werken wel, zeker voor ondernemers.”

 

Wat gaat Instagram ons brengen in 2019? Wat is goed om in de gaten te houden?

“Een paar dingen:

Micro influencers, de trend die iedereen nu ziet. Onder de 5000 volgers (dan ben je micro-influencer) en dan het liefst een hele duidelijke focus hebben. Bijv. vintage fashion uit de jaren 50 / maagverkleining (heel specifiek). Zo heb je echt een niche en heb je een hele duidelijke doelgroep. Tel daar hoog engagement bij op en merken vinden je interessant.

Er zijn geruchten dat er een losse IG Shopping app komt. Wat ik mij daarvan voorstel: je krijgt in de feed te zien wat nieuw is en daar kun je dan direct shoppen (een uitgebreide versie van hoe het nu is). Nog even afwachten of dit er echt komt en of het werkt als losse app. Ik geloof zelf meer in geïntegreerde functies in de IG app zelf.

Video wordt nog meer gepusht.

IGTV vind ik nog twijfelachtig. Omdat het niet geïntegreerd genoeg is. Concurrent van Youtube is best lastig namelijk.”

 

Volle zalen, een succesvol boek – what’s next?

“Goede vraag, even bijkomen eerst! Instaproof is eigenlijk een overkoepelend platform en het boek valt daaronder. Wellicht willen we onder het Instaproof platform nog video’s (e-learning) delen waarin we net als de stappen in het boek advies geven. Een podcast zou ook leuk zijn, één met succesvolle Instagrammers over hun geheime succesrecepten bijvoorbeeld. Plannen genoeg in ieder geval!”

 

 

Nieuwsgierig geworden? Neem dan een kijkje op de website van Instaproof.