Engagement

7 tips voor meer engagement op social media

Social media: we kunnen er niet meer omheen. En dat is maar goed ook. Want wist je dat social media een van de slimste, goedkoopste en effectiefste middelen is om te adverteren? Hierbij draait alles om de betrokkenheid en de uiteindelijke binding met je klanten – in de online wereld beter bekend als engagement. Maar hoe bereik je deze binding met je klanten als bedrijf? Wij geven je 7 handige tips.

Engagement

#1 Vertel jouw verhaal

Verhalen, we zijn er dol op. Niet zo gek dus dat we ook online steeds meer aan storytelling gaan doen. Hier ligt dan ook een grote kans voor jouw onderneming. Om je doelgroep aan je te binden heb je een goed verhaal nodig. Wat is jouw verhaal? Waarom doe jij wat je doet? Wat ging er goed en wat ging er mis? Deel je verhaal en je zult zien dat jouw doelgroep zich beter aan jouw bedrijf gaat binden.

#2 Luister

Wil je echt ‘sociaal’ zijn, is het van belang om goed te luisteren naar je volgers. Luister naar je volgers en ga het gesprek aan. Deze gesprekken kun je niet alleen gebruiken om jouw producten en diensten te verbeteren, maar je krijgt er ook een stukje waardering voor terug. Win-win dus!

#3 Wees sociaal

Een grote fout die veel bedrijven maken is ‘sociaal doen’ in plaats van ‘sociaal zijn’. Alleen actief zijn op social media is niet genoeg. Elk bedrijf heeft een eigen persoonlijkheid. Wees niet bang om deze persoonlijkheid te laten zien!

#4 Maak eigen content

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: maak je eigen content! Je kunt wel interessante content van anderen delen om zichtbaar te worden, maar hiermee ga je jouw doelgroep niet aan je bedrijf binden. Om geloofwaardigheid op te bouwen moet je jouw eigen content publiceren en delen. Je moet zelf gaan schrijven en foto’s en video’s maken, of het uitbesteden aan een copywriter of fotograaf. Dit zorgt voor meer geloofwaardigheid, meer vertrouwen en dus meer verbondenheid met je doelgroep.

#5 Wees transparant

Een belangrijk aspect om het vertrouwen van je volgers te winnen is door transparant te zijn. Geef je volgers een kijkje in de keuken. Deel bijvoorbeeld eens leuke insights over het team, over jouw aanpak of een fout die je hebt gemaakt – en hoe je dit hebt geprobeerd op te lossen. Pas wel op dat je niet té veel deelt. Niemand zit te wachten op een overload aan irrelevante informatie.

#6 Zet influencers in

Influencers zijn hét marketing- en communicatiemiddel van dit moment. Wanneer je als bedrijf influencer-marketing inzet, benut je het bereik en de impact van de influencer om jouw doelgroep te bereiken en te beïnvloeden. Dit kan voor meer engagement zorgen als je de juiste influencer weet te strikken. Hoe je die vindt? Check eerst hoe goed de band is tussen influencer en volger, en hoe snel zij geneigd zijn boodschappen van hen aan te nemen.

Tip: micro-influencers hebben vaak een hoge betrokkenheid met hun volgers, omdat zij zich met elkaar kunnen identificeren.

#7 Deel op slimme tijden

En last but not least: deel je content op slimme tijden! Voorbeeld: als jouw Facebook-posts gericht zijn op bereik (zoveel mogelijk weergaven), dan is er één ideale publicatietijd: de lunchpauze. Zijn interacties (reacties op je posts) je doel? Dan zijn de avonduren juist de beste match voor jouw posts. Op Instagram delen gebruikers vooral wat ze in hun vrije tijd doen. Niet geheel toevallig zijn ze ook vooral dan actief: in de late middag en avonduren. Zo zijn er voor alle kanalen andere slimme tijdstippen. Houd hier altijd rekening mee voordat je jouw content deelt!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen