In gesprek met Facebook marketing expert Mark Bongers

Zo’n 10,8 Nederlanders zijn actief op Facebook, waarvan 7,6 miljoen dagelijks. Drie keer raden waarom bedrijven dit kanaal massaal inzetten om te adverteren. Toch laat de gemiddelde ondernemer nog veel kansen liggen op gebied van Facebook marketing. Want hoe zet je jouw volgers om in klanten? En hoe creëer je een succesvolle Facebook campagne? Facebook marketing expert Mark Bongers weet er alles van. Wij spraken hem op zijn Mark Bongers Academy in Uden.

 

 

Wat wil jij bereiken met de Mark Bongers Academy?

“Ondernemers die hier binnenkomen verschillen van beginners tot gevorderden. Wat ik wil bereiken is dat alle klanten – van beginners tot gevorderden – hier weglopen met een blij gezicht, omdat zij met hun Facebook en Instagram campagnes succesvoller zijn dan dat ze hier binnenkwamen. En ook dat ze het gevoel hebben dat ze de controle hebben over hun social media marketing. En dat ze weten aan welke knoppen ze moeten draaien om het succes te bereiken dat ze als doel in de cursus hebben gesteld. De leukste feedback die ik terug krijg van mijn cursisten is dan ook dat ze dat gevoel hebben weten te bereiken.”

 

Waar komt die passie voor Facebook marketing vandaan?

“Misschien is meetbare marketing nog wel meer mijn passie dan alleen Facebook marketing. Daarom ben ik mijn bedrijf ook begonnen. Ik ben als de dood om een bedrijf te beginnen waar ik zeg: ‘oké, dit is mijn idee, ik wil daar naartoe, hoe ik er kom weet ik niet en ik stop mijn geld maar in advertenties en ik zie wel of het goed komt.’ Daar kan ik niet tegen. Het is zelfs zo dat mijn vorige werkgever tegen mij zei: ‘Mark, jij wordt nooit ondernemer want je bent daarvoor veels te zeker.’ Dat vond ik eigenlijk de verkeerde benaming, want ik was meer iemand die gewoon zocht naar een bepaalde meetbaarheid om van te voren te kunnen voorspellen: wat ga ik doen en gaat dat ook iets opleveren?

Ik ben continu op zoek naar dingen die mij van te voren al een hele grote slagingskans geven. Dat is dan ook de reden dat ik bij mijn vorige werkgever de Facebook advertenties het leukste vond om klanten bij te helpen. Omdat je ziet dat het werkt. Je stopt er dit bedrag in, dat gaat door de molen en deze omzet krijg je ervoor terug. Je kunt dat ook nog een stap gaan opschalen. Klanten gaan zien dat het kan en welke technieken je allemaal kunt gebruiken. Dat vind ik prachtig om te zien. Ik vind creativiteit heel leuk, maar ik wil altijd het gevoel hebben dat ik de controle heb over wat ik ermee ga bereiken.”

 

Welk onderdeel ervaren jouw cursisten als het meest waardevol van jouw Facebook trainingen?

“Lastige vraag. Mensen die hier komen hebben zulke verschillende achtergronden. Je hebt bijvoorbeeld hele creatieve mensen die veel moeite hebben met de techniek en cijfers. Aan de andere kant komen er mensen die juist op het technische vlak al heel veel kunnen, heel analytisch zijn maar niet zo creatief zijn. Wat mensen vaak als heel waardevol ervaren is moeilijk te zeggen omdat het zulke verschillende mensen en bedrijven zijn. Maar als ik zou moeten kiezen, is het toch wel adverteren.

Als het gaat over je bereik vergroten weten mensen daar vaak al wel wat van af. Het wow-effect komt meestal echt naar voren bij het adverteren omdat je dan allerlei technieken ziet waarvan mensen niet wisten dat ze bestonden. Ze denken dan wow, hier kan ik zo veel mee. Dan zie je vaak het enthousiasme komen.”

 

 

Tips van Mark voor meer waardevolle interacties als ondernemer:

“#1 Kies voor live video

Bij live video zie je in de statistieken en de onderzoeken die ernaar gedaan worden dat ze veel meer interactie genereren dan andere typen berichten. De meeste ondernemers vinden dat niet leuk om te horen want ze hebben vaak een hekel aan video of live video: het is veel werk en je moet jezelf laten zien. Maar dat is juist goed, dus dat is ook gelijk tip 2:

 

#2 Laat meer van jezelf zien als ondernemer

Juist het gezicht achter je bedrijf laten zien schept veel vertrouwen, mensen gunnen jou iets omdat ze het gevoel hebben dat ze jou kennen. Verstop je niet als ondernemer!

 

#3 Test je content voordat je het post

Test je content eerst in een paar varianten. Stel jij publiceert deze blog straks, kun je eerst een advertentie maken van deze blog met een paar verschillende kopteksten en een paar verschillende foto’s. Dan test je welke van deze varianten het beste scoort in advertentievorm. Als je daar 5 euro aan uitgeeft, is dat al voldoende om te zien welke het beste presteert. Facebook zal automatisch ook die advertentie het meeste budget geven. Je hoeft deze advertentie dan niet eens weg te gooien, je kunt in advertentiebeheer kiezen om die advertentie te publiceren op je Facebookpagina. Dan weet je dus altijd dat je van deze posts de beste variant op je pagina hebt en daarmee heb je enigszins de controle over de kwaliteit van je Facebook posts.”

 

Waarom investeer je nu ook meer in Instagram?

“Vanaf het begin werk ik al met Facebook en Instagram. Wat ik als doel heb voor mijn bedrijf is dat ik me specialiseer in het bedrijf Facebook en dat is iets anders dan het platform Facebook. Het bedrijf Facebook houdt in: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger & Oculus. Instagram is op dit moment bezig met een enorme inhaalslag. Je kunt adverteren, ze hebben Stories en IGTV geïntroduceerd en er komen steeds meer advertentietypen die geschikt zijn voor Instagram. Wat met name belangrijk is, is dat je Facebook en Instagram heel goed met elkaar kunt laten samenwerken. Het gebruik van Facebook is veel meer als startportaal om terecht te komen op allerlei websites en blogs etc. Maar instagram is in het gebruik wat meer gericht op het platform zelf. Mensen blijven daar meer binnen dus daarom zie je dat conversies daar nog niet zo voor geschikt zijn. Of in ieder geval minder dan Facebook.

Bij Instagram draait het echt om de eerste fase in die funnel. Als je eerst naamsbekendheid wilt opbouwen, een bepaalde brand identity wilt uitstralen of een bepaald imago wilt neerzetten, is Instagram daarvoor een heel handig kanaal. Het leuke: dat wat je daar zaait, kun je weer van profiteren op Facebook. Want de interactie die je op Instagram hebt gehad, die mensen kun je weer in een funnel leiden naar een campagne die op Facebook verdergaat. Dat kan ook met Instagram video bijvoorbeeld. Als je eerst een video op Instagram laat zien, in je feed of in je stories, dan kun je mensen die jouw video bekeken hebben in een lijstje zetten en weer retargeten om bijvoorbeeld een webinar bij jou te volgen. Dan gaan die twee met elkaar samenwerken. Van die handige tools zie je er steeds meer bijkomen. Dat was voor mij de reden, samen met het feit dat de groei van Instagram qua aantal gebruikers steeds meer wordt, om steeds meer in Instagram te gaan investeren.”

 

Mark Bongers interview

Waar gaan veel ondernemers volgens jou de fout in als het om Facebook gaat?

“De meeste ondernemers komen niet veel verder dan berichten promoten. Ze sturen met name op de interactie die ze zien op de advertentie. Dus als jij een advertentie hebt en je ziet daarop veel likes en reacties, denken ondernemers vaak: er zijn veel reacties en likes dus het was een goede advertentie. Maar het stomme is dat je vaak hele goede advertenties kan hebben waar nauwelijks likes of reacties uit voortkomen, maar wel sales. Daar gaan ondernemers vaak de fout in. Ze zijn niet meetbaar met adverteren bezig en ze weten niet goed hoe ze kunnen zien wat er nu voor concrete resultaten uit zijn gekomen voor hun bedrijf.

Wat daarnaast ook vaak misgaat is de targeting van doelgroepen. De meeste ondernemers targeten veel te brede, niet relevante doelgroepen voor hun advertenties. Dat komt doordat de traditionele visie van de meeste ondernemers is: als ik 100 euro te besteden heb, wil ik zo veel mogelijk mensen bereiken voor mijn geld. Ze denken: hoe meer mensen ik bereik, hoe meer klanten ertussen zitten. Maar zo moet je niet redeneren. Eigenlijk moet je andersom redeneren. Op het moment dat die 100 euro is besteed aan mensen die geen interesse hebben, ben je jouw budget aan het verspillen aan mensen die niet relevant zijn. Bereik dus liever minder mensen, waarvan je weet dat je daar je budget 100% goed aan gaat besteden.”

 

Tip!

Je kunt beter gericht targeten. Stel jouw potentiële klanten zijn ondernemers. Waar komen deze mensen? Welke events bezoeken ze, welke plekken zijn populair voor ondernemers. Wie volgen deze mensen? Welke personen volgen ze op social media. Maar ook: wat kopen deze mensen? Welke merken kopen ze, of welke apps. Deze 3 dingen zeggen een heleboel. 

Dus als je deze factoren combineert krijg je hele gerichte doelgroepen.

 

Tip!

Look-a-likes kunnen heel interessant zijn. Je kunt bijvoorbeeld zeggen, mijn beste klanten zet ik in een lijst en ik maak daar look-a-likes van. Die look-a-likes zijn mensen op Facebook die qua profiel en gedrag het meeste lijken op de mensen die in jouw bestand zitten. Dus als je een heel waardevol bestand hebt, kun je ook hele waardevolle look-a-likes creëren. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor je website bezoekers. Je kunt ook look-a-likes maken van de groep mensen die twee keer of vaker op jouw website zijn geweest. Dat zijn echt de mensen die overwegen om klant bij jou te worden.

 

Wie is een groot voorbeeld voor jou?

“Ik ben een groot voorstander van je eigen pad bewandelen en je niet teveel laten leiden door allerlei goeroes en dergelijke. Waarom? Omdat ik denk dat iedereen iets unieks heeft. Iedereen heeft een sterk punt. Dat probeer ik in mijn cursussen ook altijd naar voren te halen bij de cursisten. Ik denk dat je als ondernemer het beste je eigen koers kunt varen. Kijk gerust naar anderen, maar vorm je eigen mening. Goeroes kunnen best inspirerend zijn, maar probeer jezelf breed te oriënteren en van iedereen te leren om daarmee je eigen plan te trekken. Als je ook kijkt naar de mensen die écht succesvol zijn geworden, zijn dat vaak de mensen die het op hun eigen manier doen. Ga uit van je eigen kracht, je bent je eigen goeroe.”

Wat kunnen we nog van jou verwachten in de toekomst?

“Het lanceren van Social Media Ondernemer: ons nieuwe online platform waar experts en ondernemers samenkomen, nog meer nieuwe offline trainingen en ons team uitbreiden met meer experts.”

 

Meer over Mark weten? Dat kan hier!