focus

Kill your darlings: focus op waar jij goed in bent

Je kent het vast wel: een tante vraagt of je ‘even een logootje kunt ontwerpen’ voor haar bedrijf, je vriendin heeft hulp nodig bij het schrijven van een Instagram bio en weer een andere vriendin kan wel wat advies gebruiken bij het fotograferen van haar producten. Natuurlijk kun je weer geen ‘nee’ zeggen. En dat terwijl je nét besloten had keuzes te gaan maken. Hoe je niet meer die allround stagiaire uithangt, maar de focus legt op datgene waar jij écht goed in bent? Wij geven je een lesje ‘kill your darlings’, ofwel: leer specialiseren!

 

focus

Jij bent de expert

Natuurlijk wil je elke klus, dienst of samenwerking aangrijpen als je net start als ondernemer. Maar als je je opstelt als een manusje van alles zal jouw onderneming nooit goed kunnen ontwikkelen. Waarom? Je agenda (en hoofd) zal ontploffen en je kunt nooit focussen op waar jouw krachten liggen. Door te specialiseren kun je pas écht gaan groeien. Want hoe meer aandacht je iets geeft, hoe sneller het groeit. Mensen gaan jou daarnaast zien als de expert op dit gebied. Ze zullen bewust voor jou kiezen omdat dit jouw vakgebied is.

 

Ken je krachten

Als je op het punt staat om je te gaan specialiseren kan het nog weleens lastig zijn om erachter te komen waar jouw krachten liggen. Misschien weet je het al en heb je alleen nog een beetje bevestiging nodig, maar het kan ook zijn dat je het even niet meer weet. Daarom vind je hieronder een handig lijstje met vragen die jou kunnen helpen:

  • Van welke klus of opdracht kreeg je nou écht energie?
  • Op welke klus of opdracht ben je het meest trots?
  • Welke successen heb je geboekt de afgelopen tijd?
  • Op welke momenten ging het bijna vanzelf?
  • Wat zijn jouw talenten? Wat is jouw missie?
  • Waar vinden anderen dat jij goed in bent?
  • Waarin onderscheidt jij je ten opzichte van andere bedrijven in de branche?

Ga er eens goed voor zitten en beantwoord de vragen voor jezelf. Durf ook anderen om hulp te vragen als je er niet uitkomt.

 

Nee leren zeggen

Het kan natuurlijk ook dat je al weet waar jouw krachten liggen en waar je heen wilt met je bedrijf, maar dat je nog moeilijk ‘nee’ kunt zeggen tegen bepaalde opdrachten of samenwerkingen. Een handige truc die wij zelf vaak gebruiken is de vraag stellen: what’s in it for me? Wat gaat deze opdracht jou opleveren? Niet alleen op financieel vlak, maar ook op gebied van naamsbekendheid of – misschien nog wel het belangrijkste: voldoening. Je zult zien dat je dit een hoop tijd en chaos bespaart én je hierdoor veel meer tijd over hebt voor de dingen die jij écht belangrijk vindt.

Ga voor full focus!

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen