Bart van Olphen over Fish Tales

Bart van Olphen, beter bekend als Bart van Bart’s Fish Tales, reist de wereld over op zoek naar duurzame visserijen en vissers die op een dier- en oceaanvriendelijke manier vissen. Zijn verhalen deelt hij op tv, in zijn boek én online. Zijn ‘kortste kookshow ter wereld’ leverde hem bijna 70 duizend volgers en een mooie samenwerking met Jamie Oliver op. Wij spraken Bart.

Hoe is Fish Tales precies ontstaan?

“Fish Tales is eigenlijk een gevolg van iets wat ik al heel lang deed. Vis koken, bereiden en eten. Het beeld rondom vis – de romantiek – sprak me heel erg aan. Vis is het enige wat we qua voedsel nog massaal uit de wildernis consumeren. Ik schreef al boeken over visgemeenschappen en hoorde al langere tijd dat het niet goed ging met de vis. Iedereen riep: ‘we moeten duurzame vis eten’. Maar waar vind je duurzame vis?

Toen kwam ik Harm Jan van Dijk tegen (mijn compagnon). We startten Fish Tales met als doel dat we oneindig vis kunnen blijven eten. Dat de volgende generaties ons straks niet vragen: hoe smaakt vis? Maar dat ze het zelf kunnen proeven en bereiden. Dit doen we door bewustwording te creëren en te inspireren.”

 

Je hebt in de keuken van verschillende restaurants gewerkt. Wat was de reden dat je stopte en voor jezelf begon?

“In een Michelin restaurant werk je heel hard. Het was natuurlijk fantastisch, qua productkennis en het koken zelf heb ik heel veel mogen leren. Maar ik miste de inspiratie. Je bent continu gerechten aan het koken van een standaard menu die iemand anders heeft opgesteld. Het is eigenlijk niks anders dan een IKEA pakket in elkaar zetten (elke keer weer opnieuw).

Na een tijd in de restaurantwereld te hebben gewerkt ging het kriebelen om voor mezelf te beginnen. In eerste instantie dacht ik eraan om zelf een restaurant te beginnen. Maar in de eerste jaren terug in Nederland ben ik voornamelijk andere restaurants gaan helpen, heb ik boeken geschreven over vis en ben ik een viswinkel gestart. Ongeveer 10 jaar nadat ik in Nederland terug was, is Fish Tales ontstaan. Ik zag steeds meer hoe slecht het ging met de vis. Daarom wilde ik een boodschap overbrengen.”

 

Je hebt een uniek concept op Instagram gelanceerd. Hoe ben je op het idee gekomen van de kortste kookshow op Instagram?

“Ik moet je eerlijk bekennen dat iemand anders het idee heeft bedacht. Lard, een vriend van mij. Zelf was ik toen echt nog een social media groentje, ik wist er niets vanaf. Tijdens een bruiloft waren we aan het kletsen over Fish Tales, twee weken later hebben we het idee bedacht voor Instagram.

Wij dachten: hoe kunnen we er nou voor zorgen dat mensen duurzame vis gaan eten? Of je kunt laten zien hoe slecht het gaat met de oceaan, óf je kunt laten zien dat je kookt met vis en het positief benadert. In die tijd introduceerde Instagram net de video functie (15 seconden). Het leek ons leuk om daar op in te spelen en direct iets mee te doen.”

 

Denk je dat dit social media concept heeft geleid tot jouw succes?

“Zelf was ik wel al een tijdje bezig op TV met kookshows en ook had ik inmiddels al zes boeken uitgebracht. Er was al veel aandacht voor mijn missie en bedrijf in de pers. Maar Instagram heeft wel op een ander vlak bijgedragen, het was de start van ons succes op social media. Ik wist toen niet eens hoe je er mee om moest gaan, ik wist niet dat je moest reageren. Dat weet ik inmiddels wel, ik heb veel geleerd ondertussen.”

 

“Dankzij Instagram is Jamie Oliver mij gaan volgen en heb ik veel met hem mogen samenwerken.”

Zijn er nog meer grote namen waar je mee zou willen samenwerken?

“Ik vond het fantastisch dat Jamie Oliver in mijn leven kwam, het was een cadeautje! Natuurlijk wil ik met bepaalde mensen werken als ze op mijn pad komen, maar ik ben vooral bezig met het zoeken naar die goede vis en dat mensen daar mee gaan koken. Iedereen kan daar aan bijdragen, het is mooi meegnomen als het grotere namen zijn met een groot bereik. Als de boodschap maar wordt gedeeld!”

 

Zijn er landen waar het heel slecht gaat met de vis en die moeilijker zijn om te bereiken?

“In Azië gaat het heel slecht met de vis, maar ook dichterbij zoals in Spanje en Frankrijk. Spanjaarden en Fransen zijn heel trots op hun keuken. Daardoor zijn ze minder flexibel in het veranderen van gewoontes en kiezen ze niet voor duurzame vis. Wist je dat het bijvoorbeeld met de Mediterraanse zee het slechts gaat qua visserij in zeeën rond Europa? Daarom zou het leuk zijn om ook daar het bewustzijn te kunnen veranderen. Nederlanders hebben altijd open gestaan voor enige transitie, we zijn hier niet zo met onze keuken bezig. Een patatje, een kroketje daar blijft het dan ook bij. Daarom slaat het verhaal van Fish Tales hier goed aan.”

 

Hoe zorg je ervoor dat je missie en je verhaal helder overkomen op social media?

“Onze missie is: bewustzijn creëren dat het niet goed gaat met de oceanen en dat we door de juiste vis te eten en bereiden we oneindig kunnen genieten van vis. We helpen daarbij door naast recepten en verhalen ook een product aan te bieden die daar toe kan leiden. Zo vergoten we de markt.

Er is een grote groep die gewoon goed wil eten, maar die er geen tijd en aandacht aan wilt besteden. Die willen gewoon dat als ze in de supermarkt lopen ze niet mis kunnen grijpen. Dan is er nog een andere groep die het niet kan betalen, ze willen wel duurzame vis eten maar ze hebben er geen geld voor over.

Ik merk dat ik die grote groep kan bereiken door een juiste balans in mijn content te gebruiken. Voorbeeld: als ik een post plaats over visserij van een visfamilie uit India dan heb ik misschien 300 likes. Maar als ik een 15 seconden recept deel, zijn er gemiddeld rond de 5000 weergaven. Inspiratie geven gaat veel makkelijker als je over lekker eten praat. En toch geef ik dan onbewust de boodschap mee.”

Maak je wekelijks nieuwe content voor je kanalen of plan je dit ver van te voren in?

“Het ging vroeger heel ad hoc. In de eerste fase van Fish Tales hebben we veel 15 seconden video’s opgenomen, heel scriptmatig en kort. Dat was niet heel leuk om te doen, juist omdat het helemaal uitgeschreven was.

Toen ik samen ging werken met Jamie Oliver moest ik opeens langere video’s opnemen, zonder script. Ik was gewend aan de 15 seconden video’s en daardoor moest ik hier heel erg aan wennen. Maar ik leerde wel op een spontanere manier video’s opnemen. Dit was veel authentieker en echter.

Nu gaat het heel spontaan, als we een idee hebben voor een recept nemen we het direct op. Het is wel beter gestructureerd, maar de content nemen we vaak spontaan op. Tijdens het reizen zijn we er wel iets bewuster mee bezig zodat we ook niet op locatie nog een video vergeten op te nemen.”

 

Uit hoeveel mensen bestaat het Fish Tales team?

Het marketing team bestaat uit drie vaste werknemers plus drie stagiaires. Van de drie stagiaires zitten er 2 op video en 1 meer op het schrijven van content. Dit team beheert ook de website en houdt zich bezig met de PR van de kookboeken en producten.”

 

“We zijn ons heel erg bewust dat we met één druk op de knop heel veel mensen kunnen bereiken (100.000). Daarom zorgen we er altijd voor dat het goed is wat we delen.”

 

Hoe zorg je voor een consistente en heldere stijl op je social media kanalen? Werk je altijd samen met dezelfde beeldbewerkers en fotografen?

“Zelf ben ik best een perfectionist dus ik controleer alles zelf. Het moet voor 1000% kloppen. Als je een missie hebt om de wereld te verbeteren moet het ook echt kloppen. Je moet er als bedrijf of ondernemer niet te licht over denken. Wat je vaak in Nederland ziet, is dat we eerst aan de vorm denken en dan aan de inhoud (met name op social media). Iedereen kan groot worden van een blog. Maar bij ons is het zo ontzettend belangrijk dat de boodschap goed overkomt en dat het helemaal klopt. Ik geef dit dan ook altijd door bij iedereen die bij ons werkt, het liefst in hoofdletters: INHOUD BOVEN DE VORM.”

In mijn ogen is dit ook een van de grootste fouten die ondernemers maken als ze starten met social media. Je hoort het ook vanuit de marketing en de Millenials generatie: we moeten doen waar ons hart ligt, maar je moet zoveel kilometers maken voordat je dat goed kan. Passie helpt daarbij, maar dat neemt niet weg dat je met bloed, zweet en tranen over de inhoud moet nadenken. Bij ons is er zoveel over de inhoud nagedacht dat het op een gegeven moment automatisch gaat – en dat heet ervaring.”

 

Je hebt in november 2013 je eerste posts gedeeld, inmiddels heb je 70K volgers van over de hele wereld én een succesvol bedrijf. What’s next?

“Het is fijn om te zien dat onze boodschap goed overkomt in Nederland. We ontvangen veel goede feedback en dat geeft een kick. Mijn volgende stap is de boodschap verspreiden over de wereld. Stapje voor stapje meer mensen bewust maken dat het niet goed gaat met de oceanen. Een mooie eerste stap is dat ons boek nu ook wordt uitgegeven in China (een land van 1 miljard mensen). Hopelijk kunnen we daar heel wat mensen bewegen. Daarnaast zijn we bezig met Fish Tales in Duitsland.

Ik zou ook dolgraag mensen in Amerika bewust maken en bekend maken met onze missie. Er is daar nu ook een nieuwe generatie opgestaan. Het volvreten bij de McDonalds en rondrijden in een gigantische truck is daar langzaam aan het afnemen.

De boeken liggen nu in 16 landen, maar we willen dit ook uitbreiden. Hoe meer mensen we bewust kunnen maken van het feit dat we duurzame vis moeten gaan eten, hoe beter!”

 

Fotocredits: David Loftus

Meer weten? Fish Tales

En bekijk hier de kortste kookshow (op Instagram)