micro-influencers

Micro-influencers vs. mega-influencers

We weten inmiddels allemaal dat we beter voor kwaliteit dan voor kwantiteit kunnen kiezen. En dat dit ook zo is op gebied van influencer-marketing, bewijzen de steeds vaker voorkomende influencer fails en de daaropvolgende stroom aan negatieve reacties. Want als de post niet past bij de influencer, ligt het er toch te dik bovenop en verlies je de geloofwaardigheid. De oplossing? Micro-influencers. Wij leggen uit waarom.

micro-influencers

First things first

Voordat we je uitleggen waarom het beter is om voor een micro-influencer te kiezen, is het handig om een overzicht te hebben van het aantal volgers waar we het over hebben. Hieronder vind je 4 soorten influencers, op basis van hun volgers:

  • Nano-influencer: tot 5.000 volgers
  • Micro-influencer: 5.000 tot 50.000 volgers
  • Macro-influencer: 50.000 tot 100.000 volgers
  • Mega-influencer: 100.000+ volgers

 

Micro vs. mega

Wat nu precies het verschil is tussen micro en mega influencers? Micro-influencers zijn vaak ‘gewone’ mensen, met een passie voor een bepaalde levensstijl. Ze delen hun belevenissen op Instagram, worden gevolgd door een trouwe groep mensen én zijn toegankelijk. Bij samenwerkingen met mega-influencers zit er vaak een agency tussen waardoor je niet écht in contact komt met de influencer. Omdat deze samenwerkingen hun bron van inkomsten zijn gaat het voor mega-influencers vaak om het geld en daardoor verliezen sommige posts hun geloofwaardigheid en authenticiteit.

Zonde voor beide partijen, want de influencer verliest volgers en het imago van het merk wordt er ook niet beter op. Steeds meer bedrijven vinden daarom hun weg naar micro-influencers.

 

Voordelen op een rij

Wist je dat er ook vaak meer interactie is tussen micro-influencers en hun volgers dan tussen mega-influencers en hun volgers? Dit komt omdat ze vaker reageren op de reacties die ze krijgen. Consumenten zijn daarnaast ook eerder geneigd om in actie te komen bij een niet zo hele bekende influencer.

Ook leuk: ze zijn een stuk gunstiger voor je portemonnee. Micro-influencers doen het niet altijd voor geld, maar ook in ruil voor bijvoorbeeld een product.

Om je helemaal over de streep te trekken nog even 3 van de belangrijkste voordelen van micro-influencers op een rij:

  • Authenticiteit
  • Veel interactie met volgers
  • Passen bij elk budget

 

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen