Yoni

De succesvolle social media strategie van Yoni Care

Hoewel we doorgaans niet meteen blij worden van maandverband, tampons en menstruatie, worden wij wél heel erg blij van de bloedmooie Instagram feed van Yoni Care. Het geheim van het merk dat 100% biologische tampons, inlegkruisjes en maandverband aanbiedt? Wij vroegen het Florine, copywriter voor Yoni Care.

Yoni Care

Kun je iets meer vertellen over Yoni en hoe jullie je verhaal online vertellen?

“In 2011 adviseerde een specialist Mariah, de oprichster van Yoni Care, om biologisch katoenen tampons en maandverband te gaan gebruiken. Voor haar was dit de eerste keer dat ze stilstond bij het gebruik van tampons en maandverband. Samen met vriendin Wendelien ging ze op onderzoek uit. Beiden schrokken enorm toen ze ontdekten dat veel tampons of maandverband van synthetische stoffen gemaakt worden en plastic en parfum kunnen bevatten. Bovendien kwamen ze tot de ontdekking dat er geen specifieke regels zijn over de ingrediënten die vermeld moeten worden op de doosjes van deze producten.

Ons product is dus eigenlijk uit noodzaak gecreëerd. Daarnaast vinden wij dat iedereen recht heeft om te weten wat er in de producten zit die je koopt. En daarom is het heel belangrijk dat je het voorbeeld geeft om dat te doen. Aan de andere kant is er natuurlijk ook nog steeds een taboe op ongesteldheid. Het blijft iets geks dat vrouwen nog steeds met een tampon in hun mouw naar het toilet lopen of fluisteren als ze een tampon aan hun vriendin vragen. Daarom praten we er op onze social media kanalen open en bloot over zodat het gesprek op gang blijft.”

 

In verhaal en beeld zijn jullie heel open, soms zelfs extreem. Was dat al vanaf het begin of is dat zo gegroeid?

“Gaandeweg merk je natuurlijk wel wat werkt en wat aanspreekt. Daardoor verandert je stijl ook een beetje mee, maar de intentie is altijd geweest dat we er ongegeneerd over willen praten. Als je het hebt over taboes ben je ook altijd al extreem op een bepaalde manier. Dus ik denk dat je gaandeweg wel luider wordt en je meningen hebt. We zijn nu iets mondiger in onze mening geven, maar die mening is er wel altijd al geweest. Misschien was die voorheen iets meer op de achtergrond. Het is ook een beetje de balans vinden, want je bent wel een merk. Wat kun je wel zeggen en wat kun je niet zeggen, zeker omdat sommige onderwerpen best wel politiek worden. Je praat namelijk ook over vrouwelijkheid en seksualiteit, en dat zijn toch best wel beladen onderwerpen.”

 

Wat is jullie online strategie?

“We hebben onlangs een nieuwe strategie ontworpen. Hiervoor was er ook wel een strategie maar die bestond meer uit thema’s en was iets minder specifiek. Nu hebben we onze strategie heel specifiek uitgewerkt en gericht op onze core values, zoals we dat noemen. Eentje is bijvoorbeeld: we are daring – we praten er open en bloot over. Een andere is: we are leading a bloody revolution: we willen de industrie veranderen. Nu hebben we het zo ingedeeld dat we per maand spreken uit één van die waardes. Dus vanuit die invalshoek praten we over bepaalde onderwerpen. Ook hebben we een aantal vaste categorieën bepaald waarin we dan bepaalde onderwerpen of gesprekken willen creëren. Nu vragen we bijvoorbeeld heel veel input van vrouwen, zoals ongesteldheidsverhalen. Vaak zijn die iets grappiger. Aan de andere kant willen we juist ook weer meer diepgang creëren door bijvoorbeeld echt te praten over taboe onderwerpen en vragen te stellen. We zijn heel erg op zoek naar de interactie met onze volgers.

Op ons Instagramaccount spreekt beeld natuurlijk heel erg, en ook daar proberen we iets meer diepgang in te vinden. Ook leuk: je gaat nu echt de kleuren van ons merk zien op onze feed. Dus elke maand, als we weer een andere core value behandelen, zijn alle beelden in de kleur van dit thema. Nu is bijvoorbeeld alles roze, en – spoiler alert – volgende maand zal er een andere kleur centraal staan als we een andere core value behandelen.”

 

“Onze strategie is gefocust op Instagram. Hier zijn we het meest aanwezig en hier zien we ook de meeste interactie. Op Facebook zien we dat het heel belangrijk is dat je inspeelt op actuele zaken in de industrie. Voor beide kanalen hebben we een andere strategie.”

 

Jullie hebben een sterke online identiteit neergezet. Hoe zorg je ervoor dat dit zo blijft? Hebben jullie een brandbook of richtlijnen?

“We werken inderdaad met een brandbook. Dus als er bijvoorbeeld een nieuwe collega bijkomt die zich gaat focussen op Instagram is het een grote stap om te bepalen of een beeld of tekst wel of niet klopt en of het in ons verhaal past. Ons brandbook helpt daar heel erg bij. Maar dat niet alleen, ook door de sfeer bij ons op kantoor te ervaren, te weten hoe wij met elkaar omgaan en hoe Mariah ons dingen vertelt spelen hierbij een grote rol.”

 

“Tegenwoordig zijn er heel veel mensen die een product kopen omdat ze geloven in de boodschap die erachter schuilt. Mensen willen een product waarbij iets goeds wordt gedaan, waarbij ze achter het verhaal staan.”

 

Maken jullie je beeldmateriaal zelf?

“We maken onze beelden deels zelf. Soms worden er fotografen ingehuurd om een hele reeks beelden te maken. Dit gaat er natuurlijk wel snel doorheen omdat we regelmatig posten, dus we gebruiken ook weleens beeld van anderen en vermelden dan de credits erbij.”

 

Werken jullie met een contentplanning?

“We werkten eerst in een Excel file, maar zeker voor mensen die veel met beeld werken is dat niet echt prettig. Daarom zijn we nu overgestapt op HootSuite. Hierin kun je heel fijn vooruitwerken met z’n allen. Een collega zet daar de beelden in en ik kan er dan tegelijkertijd of later tekst bij zetten. Ook het maandoverzicht maakt deze planner heel fijn om mee te werken.

Eén keer in de maand doen we ook nog een social brainstorm met het hele marketingteam. Hierin bespreken we wat het verhaal is dat we willen vertellen, wat thema’s zijn die goed passen bij de core value die we nu behandelen en of er deze maand dingen spelen waar we echt niet omheen kunnen of willen benadrukken.”

 

Op welk vlak is social media heel belangrijk voor Yoni Care?

“Wij geven mensen een podium op social media om over taboe onderwerpen te praten en ze willen ook graag antwoorden van ons. We blijven een merk met een product, maar wel een product waar veel mensen niet echt over durven te praten. Daarom blijven er heel veel vragen. En omdat wij er via social media veel aandacht aan besteden, blijven ze ook vragen stellen. Denk bijvoorbeeld aan jonge meisjes die het niet durven te vragen aan hun ouders of gewoon mensen die zien dat wij experts zijn op dit gebied en er alles van weten. Sommigen zijn daar heel open in en stellen vragen in comments, sommigen doen dat in een privébericht.”

 

  Thanks Florine!

Volg Yoni op Instagram: @yoni.care  of neem een kijkje op hun website