Optimaliseren

Lesje website teksten optimaliseren: zo bereik je je doelgroep wél

Een prachtig vormgegeven website is leuk, maar als je teksten waardeloos zijn heeft die mooie – en waarschijnlijk dure – website helemaal geen zin. Want zeg nou zelf, wat doe jij als je op een website komt en je begrijpt de tekst niet? Precies, je verliest de interesse, verlaat de website en gaat op zoek naar een alternatief. Zo kan ook jouw bedrijf elke dag honderden klanten mislopen. Zonde! Daarom vind je hier 9 tips om je website teksten te optimaliseren.

Optimaliseren

Tip #1
Ken je bedrijf

Je hebt vast wel eens gehoord van Simon Sinek. Niet? Misschien heb je dan wel eens gehoord van ‘The golden circle’. Simon Sinek legt zijn ‘Golden Circle systeem’ heel helder uit in een TEDx talk, zeker de moeite waard om eens te kijken. Maar voor nu een korte samenvatting: bijna iedereen met een eigen bedrijf weet wat hij/zij doet. Een groot deel daarvan weet ook hoe ze het doen. Maar heel weinig ondernemers (organisaties en bedrijven) weten waarom ze het doen. Met waarom wordt bedoeld: waarom kom jij elke ochtend je bed uit? Waar geloof je in en wat is je passie? Waarom doe jij wat je doet? Als je dit helder hebt kun je jouw teksten hierop afstemmen.

 

Tip #2
Ken je doelgroep

Wie is jouw droom klant? Hoe zou jij je perfecte klant omschrijven? En waarom is dit je perfecte klant? Een handige tool om dit in kaart te brengen is een persona. In een persona omschrijf je een fictief persoon. Dit geeft veel houvast tijdens het targeten van je doelgroep op social media. Geef je persona een naam, bedenk waar hij/zij woont, wat voor kleren hij/zij draagt, hoe hij/zij reist etc. Klaar? Dan kun je je bij het schrijven van jouw website teksten altijd richten op je persona. Zo kun je veel gerichter schrijven en in de huid van je doelgroep kruipen. Benoem de problemen waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Stel vragen, richt je op de problemen van je doelgroep en geef aan hoe jij je doelgroep zou kunnen helpen. Richt je dus echt op het helpen en niet op het verkopen. Als je die mindset te pakken hebt, zul je je doelgroep ook sneller aanspreken.

 

Give them what they need!

Tip #3
Schrijf in begrijpelijke taal

Jouw website teksten hebben een doel. En dat doel bereik je niet als je doelgroep jouw teksten niet begrijpt. De kans is groot dat ze je tekst niet eens (helemaal) lezen. Zorg er dus voor dat je altijd in begrijpelijke taal schrijft. Vaktermen zijn leuk, maar als jouw doelgroep geen idee heeft waar jij het over hebt ben je hem of haar al kwijt na de eerste zin. Leg vaktermen altijd duidelijk uit, of verwijs naar een website waar de term duidelijk wordt uitgelegd. Ook belangrijk: gebruik duidelijke tussenkoppen en titels, maak korte alinea’s en korte zinnen en gebruik eenvoudige woorden die iedereen kent.

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen