Dopper

Dopper’s social media expert Dionne aan het woord

Er zijn van die Instagram accounts waar gewoon alles klopt. @dopper_official is zo’n account. Het is meteen duidelijk dat Dopper zijn social media strategie goed op orde heeft. De feed ziet er visueel lekker uit en de content sluit perfect aan op het merk. Hoog tijd om eens te vragen hoe ze dit steeds weer voor elkaar krijgen. Wij spraken Dionne van Dijk (24), social media expert bij Dopper.

Dopper

De branding van Dopper is heel goed doorgevoerd in jullie social media kanalen. Hoe zorgen jullie ervoor dat de social media kanalen van Dopper uitademen wie jullie zijn als merk?

“Supertof dat jullie dit terugzien in onze social media kanalen. Daar doen we het voor! Onze designers en copywriter hebben het Dopper Brandbook samengesteld. Dit boek geeft antwoord op de Grote Levensvragen (voor Dopper dan): wie zijn wij als Dopper? Waar staan we voor? En hoe kunnen we dit uitdragen in alles wat we doen? In het brandbook vind je alle inside information – inclusief kleurschema’s, illustraties en woordgebruik. Daarbij helpt het ook dat iedereen bij Dopper helemaal is ‘verdopperd’, zoals we dat zelf weleens zeggen.”

 

“We weten wie we als Dopper zijn. Dit laten onze designers en onze copywriter goed terugkomen in de visuals en copy.”

 

Jullie werken duidelijk met een social media strategie. Wat is volgens jullie het belangrijkste aan het werken met een social media strategie?

“Content bedenken en creëren is een stuk eenvoudiger met een social strategie. Onze strategie is – net als alles wat we doen – gericht op onze missie: schoon water, in iedere oceaan, uit elke kraan. Daardoor kijk je kritischer naar alles wat je aan content kunt plaatsen. Stel jezelf de vraag: “Draagt dit bij aan het uiteindelijke doel?” Nee? Dan haalt de post onze kanalen niet. Hoe leuk hij ook is. Dit blijft af en toe lastig, maar zo blijft je boodschap en merk duidelijk.

Natuurlijk verandert de strategie wel. Als je ziet dat dingen niet – of juist wel – werken, moet dit meegenomen worden. De strategie staat dus in grote lijnen vast, maar er is altijd ruimte voor aanpassingen.”

 

Dopper is actief op verschillende social media kanalen, hebben jullie voor elk kanaal een andere strategie opgesteld?

“Ja, dat hebben we. Elk kanaal heeft zijn eigen kracht. Instagram is bijvoorbeeld heel visueel ingesteld, de afbeelding moet echt de aandacht trekken. Op LinkedIn kunnen we weer veel uitgebreider ons verhaal doen door bijvoorbeeld onderzoeken of blogposts te delen.”

 

De content die Dopper deelt straalt heel veel ‘fun’ uit. Hoe zorgen jullie dat content altijd leuk blijft?

“Zet een aantal creatievelingen met een missie, koffie (of wijn) en laptops in één ruimte en klaar is kees. Onze brainstormsessies zijn al fun, maar we houden ook interessante nieuwtjes en inhakers in de gaten. Inspiratie kan op elk moment komen. Als iemand ’s avonds wat leuks bedenkt, wordt dat de volgende ochtend direct in de groep gegooid. Ik denk dat het sterke bij Dopper ook is dat we er met ons social team niet alleen voor staan. Niet alleen het marketing team, maar het hele kantoor bruist van de ideeën. Lopen we vast? Dan zetten we gewoon een flipover neer bij de lunch en vragen collega’s om ideeën voor een post. Heb je zo weer wat – wisselend bruikbare – inspiratie!”

 

Wat heeft social media voor invloed op het merk Dopper? Waar stond Dopper als er geen social media was?

“Onze social media kanalen laten zien wie we zijn en waar we voor staan. Elk kanaal geeft hier zijn eigen invulling aan. Zo bereiken we een breed publiek met onze missie en maken we steeds meer mensen bewust van het single-use plastic-probleem.

Zonder social media is het moeilijker om op grote schaal mensen te bereiken. Niet alleen om onze missie te verkondigen, maar ook om ze te activeren.”

 

Uit hoeveel mensen bestaat het social media team? Werken jullie bijv. met een vast team fotografen en illustratoren om de stijl consistent te houden?

“We zijn met z’n vijven: ikzelf, twee designers, één copywriter en een parttime videograaf. We zorgen samen voor relevante content met dat vleugje Dopper. Jullie zijn de woordspelingen van onze copywriter vast wel eens tegengekomen.”

 

Hoe ziet een dag uit het leven van een social media expert bij Dopper eruit?

“Ik ruim zwerfafval op als ik naar mijn werk loop, help een dorstige Nepalees aan kraanwater, en red een stikkende zeeschildpad. Maar even serieus. Als je bij Dopper werkt, red je de wereld een beetje van wegwerpplastic, maar als social media expert heb je ook nog een gewone baan. En dat ziet er zo uit:

Allereerst controleer ik ’s ochtends alle social media kanalen en beantwoord eventuele vragen. Vaak is Dopper ook nog in berichten getagd. Vooral op Instagram. Er is echt hele leuke user-generated content met Dopper die we ook op onze eigen kanalen kunnen gebruiken.

Daarna kijk ik naar de lopende advertising campagnes. Hoe doen deze het en waar kan er nog geoptimaliseerd worden?

Vervolgens check ik de social media kalender. Zijn er nog nieuwe verzoekjes binnengekomen, passen deze binnen onze strategie en – zo ja – is er ruimte om deze in te plannen? En hoe gaan we de post dan neerzetten? Ik check ook of alle posts voor aankomende week klaarstaan en zo niet, dan stuur ik een reminder uit naar het creatieve team.

Dat is al een hele takenlijst, maar momenteel – of eigenlijk altijd – ben ik ook nog bezig met toffe projecten. Ik verzamel nu bijvoorbeeld de resultaten en learnings van de afgelopen campagne (de fantastische lancering van onze Dopper Insulated). En de volgende campagne start binnenkort. Hier kan ik nog weinig over zeggen, maar het wordt weer erg cool! We hebben in een brainstormsessie de mogelijkheden op social besproken en hoe we onze doelstellingen voor deze campagne kunnen halen. Uiteraard altijd met een flinke dosis Dopper. Op basis daarvan kom ik met een social plan, inclusief een tijdlijn met alle posts en kanalen. En of er budget achter een post wordt gezet, met de bijbehorende KPI’s en doelstellingen.”

 

Hoe lang plannen jullie je content vooruit?

“Zie je ons team in een koffietentje zitten? Dan is het vast weer tijd voor onze maandelijkse Social Brainstorm. De thema’s, blogposts en ready-to-go-viral-ideeën vliegen over tafel. Aan het eind hebben we een globale planning voor de komende maand. De content zelf staat idealiter een week van tevoren klaar, maar we blijven altijd last-minute verzoekjes houden. Die zijn vaak ook het leukst.”

 

Werken jullie met social media advertenties? Zo ja, wat is volgens jou de kracht van succesvolle social media advertentie?

“Zeker weten! Advertising is niet alleen nodig omdat het nieuwe algoritme van Facebook zorgt dat bedrijven steeds moeilijker organisch zichtbaar zijn, het biedt je ook de kans om een specifieke doelgroep te bereiken. Zo kun je je content veel beter afstemmen op de doelgroep. En daardoor wordt een post vaak ook veel effectiever. Als iemand een video van Dopper heeft bekeken – en dus interesse toont in jouw merk – kun je retargeten met andere content (bijvoorbeeld voor sales of voor een event). Superhandig!”

Nieuwsgierig geworden? Check dan even het inspirerende Instagram account van Dopper.