ads

It’s all about ads

Veel ondernemers vinden het eng om geld te investeren in social media advertenties. En dat snappen we heel goed, want het kan best eng zijn als je er nog niets van weet. Maar ads zijn wel een must als je het ons vraagt. Het is toch dé manier om nog in beeld te komen, want met het algoritme vallen organische posts van zakelijke pagina’s minder vaak op in je feed. Wij helpen je een handje op weg.

ads

Onze ervaring

Wij zijn zelf een jaar geleden begonnen met het testen van ads. We hebben het onszelf aangeleerd door een opleiding, webinars en YouTube-video’s te volgen over social media advertising (met name Facebook ads). Zonder advertising hadden we nooit zoveel magazines kunnen verkopen en onze naam zo snel kunnen verspreiden, het heeft ons dus echt wat opgeleverd. Daarnaast verspreiden wij ons e-book aan de hand van social media ads en krijgen we zo nieuwe inschrijvingen voor onze nieuwsbrief. We hebben ondertussen al heel wat geld geïnvesteerd in Facebook advertising, maar het heeft ook heel veel opgeleverd. Een absolute must-try dus!

 

Let’s go

Social media advertenties kunnen een hoop opleveren mits je het goed aanpakt. Er zijn twee hele belangrijke punten die je voor het maken van een social media campagne moet opschrijven of uitdenken:

  •  je ideale klant (je doelgroep)
  • je doel (wat wil je dat de advertentie oplevert)

Heb je dit helder? Dan kun je gaan beginnen aan je advertentie. Natuurlijk is het een kwestie van ontdekken en bekijken wat voor jou en je bedrijf werkt, maar wij hebben alvast een aantal handige tips voor je opgeschreven:

4 tips voor een succesvolle advertentie

1. Authenticiteit
Laat je advertentie lijken op een organische post. Gebruik geen ‘traditionele advertentie taal’, maar probeer de lezer uit te leggen waar jij hem/haar mee kunt helpen. Zorg voor een authentieke post die past bij jou en je bedrijf.

2. Meten is weten
Maak alles meetbaar, installeer Pixels om je advertentiecampagnes te kunnen meten, optimaliseren en ontwikkelen, en check je Google Analytics met regelmaat.

3. Experimenteren
Ga eens aan de slag met een advertentie voor jouw onderneming. Kies een campagnedoel (meer conversies, leads?), richt je op een niche, maak meerdere advertenties en doelgroepen binnen je niche. Geef €1 per dag uit en ga elke dag eens kijken wat het doet. Wat werkt goed? Wat werkt helemaal niet? Is het een advertentie met een video? Is het een lange tekst, korte tekst? Een vergelijkbare doelgroep die het goed doet? Of misschien wel een koude doelgroep?

4. Optimaliseren
Dit woord kunnen we niet vaak genoeg noemen als het gaat om social media advertenties. Social media advertenties zijn heel handig om te testen. Social media advertenties zijn flexibel en goed meetbaar. Een campagne zet je daarom op met meerdere advertenties. Kijk elke dag wat er gebeurd en richt je alleen op wat werkt, alles wat niet werkt kost je alleen maar geld. Doet een advertentie het heel goed? Gooi er dan nog wat extra geld tegenaan. Check je ROI – wat stop je erin en wat haal je eruit?

 

Facebook ads

Facebook is een heel fijn platform om je social media advertenties relatief goedkoop en slim in te zetten. Het fijne aan het business advertentie beheer van Facebook is dat je ook direct advertenties voor Instagram kunt aanzetten. Dit is fijn als je ook hier je campagne wilt delen en zo kun je overzichtelijk vergelijken en optimaliseren.

Een Facebook campagne bestaat uit drie lagen:

  1. Campagne (wat is je doel, conversies, leads etc)
  2. Advertentiesets (op wie richt jij je, waar plaats jij de ads en voor hoeveel?)
  3. Advertenties (hoe zien de ads eruit, creatie gedeelte)

Zorg ervoor dat je alles begrijpt in het systeem van Facebook, voel even aan waar alles zit en hoe het werkt. Probeer eens een advertentie op te zetten voor 1€ per dag en kijk hoe het gaat en of je het begrijpt.

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen