PR-cursus.nl

9 vragen aan Chantal & Suzanne van PR-cursus.nl

Een persbericht uitsturen, gratis in de media komen en beter zichtbaar zijn: veel ondernemers hebben er moeite mee. Gelukkig zijn daar Chantal Schram (31) en Suzanne van Duijn (30) van PR-cursus.nl, die ondernemers hierbij helpen door middel van een e-course en PR-coaching. Wij vroegen de dames naar alles wat jij moet weten over PR voor je onderneming.

PR-cursus.nl

 

De meeste mensen weten het wel, maar kunnen jullie uitleggen wat PR precies is en wat dit kan betekenen voor je onderneming?

“PR staat voor Public Relations, oftewel alle openbare communicatie van jou naar buiten toe en alle openbare communicatie van anderen over jou. Denk aan je eigen blogs en social media, maar ook een artikel over jou in de krant of een gastblog van jouw hand op een mooi platform. Alles wat iedereen over jou zegt – bijvoorbeeld een testimonial – is eigenlijk PR. Het is erg sterk als anderen goede dingen over je zeggen. En fijn dat het gratis is. Veel geloofwaardiger en goedkoper dan adverteren, al heeft dat ook voordelen natuurlijk.”

 

Welke kansen laten ondernemers vaak liggen op gebied van PR?

“Het is een gemiste kans als ondernemers niet aan PR doen. Het kan immers zoveel voor je zichtbaarheid en reputatie betekenen. Wij denk vooral: waarom zou je NIET aan PR doen?! Veel ondernemers weten niet goed wat het is, hoe het moet of zijn bang om zichtbaar te zijn. Daarom helpen wij ze daar graag mee. Veel ondernemers vergeten bij hun lancering bijvoorbeeld om een persbericht uit te sturen, of denken juist dat een persbericht het enige PR-middel is dat ze in kunnen zetten. Terwijl er zoveel manieren zijn om – wekelijks of maandelijks – in de media te komen! Je moet alleen weten hoe en de stap durven zetten om het daadwerkelijk te doen.”

 

Welke communicatiemiddelen kunnen allemaal worden ingezet voor PR?

“Meer dan je denkt! Denk aan eigen kanalen en content, zoals blogs, je social media-kanalen en het persbericht natuurlijk. Maar ook de gastblog, spreken op een event, een workshop organiseren, testimonials en interviews horen erbij. De interview-pitch is een ideaal PR-middel om in de media te komen en zichtbaar te zijn.”

 

Jullie hebben een heel mooi en toegankelijk aanbod voor ondernemers, hoe zijn jullie op dit aanbod gekomen? Op basis van welke elementen hebben jullie deze pakketten samengesteld?

“Omdat we het erg druk hadden als freelance PR-adviseurs, merkten we dat er veel vraag was naar PR-kennis en de uitvoering ervan. Maar we hadden maar 24 uur in een dag. Dat bracht ons op het idee voor een e-course, PR-cursus.nl. Zo kun je veel mensen helpen. Het is een schaalbaar product. Bovendien waren er nog weinig goede, praktische PR-opleidingen. De coaching hebben we toegevoegd omdat veel ondernemers het – ondanks kennis van PR – toch moeilijk vinden om de kennis in de praktijk te brengen. Ze hebben een stok achter de deur nodig, iemand die ze vertelt wat voor hen het beste werkt. Bij de cursus moet je toch wel zelfstandig en vol discipline aan de slag kunnen gaan.”

 

Jullie hebben beide een achtergrond in de PR wereld, wat zijn jullie grootste leermomenten geweest in het verleden die jullie nu toepassen in jullie eigen onderneming?

“Wat we al snel leerden tijdens ons werk als PR-adviseur, was dat het heel belangrijk is om je te verplaatsen in de journalist. Als PR-adviseur schakel je constant tussen klant/ondernemer en de media. Hoewel de klant je natuurlijk betaalt, moet je kritisch blijven naar je klant en goed nadenken wat de media willen. Als je te veel vanuit de klant denkt wordt het vaak een te commercieel stuk. En dat is precies wat de media niet plaatsen, althans niet gratis. Het scheelt dat we beide blogger zijn en goed weten hoe ‘die kant’ denkt.

Om niet te commercieel te denken is het ook belangrijk om een goed ‘haakje’ te bedenken. PR gaat dan ook zelden 100% over een ondernemer, maar is veelal gelinkt aan iets anders. Deze reden zorgt voor een (extra) aanleiding en maakt een ondernemer relevant, waardoor de media erover willen schrijven. Check bijvoorbeeld eens de Issue-kalender om een haakje te vinden. De Dag van het Vegetarisme was bijvoorbeeld een ideaal haakje voor Unox om onlangs hun vega-rookworst te lanceren.”

 

Wat zijn de grootste verschillen in de aanpak van PR tussen ondernemers die diensten verkopen en ondernemers die producten verkopen?

“Bij producten kun je natuurlijk makkelijker iets toesturen dan bij een dienst. Diensten zijn meer abstract en lenen zich meer voor content-gerelateerde PR. Wij hebben meer ervaring met diensten, maar uiteindelijk denken we dat je PR-succes niet afhangt van het feit dat je een product of juist een dienst hebt. Met de juiste PR-kennis kan iedereen in de media komen!”

 

Hoe kan social media bijdragen aan PR en andersom?

“Door actief te zijn op social media kun je als ondernemer natuurlijk al zelf goed werken aan je zichtbaarheid. En het is nog gratis ook! Voordeel is dat je dit zelf in de hand hebt, maar dat maakt het wel minder sterk dan een externe mediapublicatie, zoals een interview in de krant. Je kunt social media ook inzetten voor je PR door anderen over je te laten posten. Maak van je klanten ambassadeurs en zet ze in als social (micro-)influencers. Roep ze bijvoorbeeld op om te posten over je product of dienst en jou daarbij te taggen. Stimuleer dit door er een winactie aan te koppelen. Via Instagram kun je tegenwoordig zo makkelijk content van anderen delen, dat je hier ook weer user generated content door hebt. Social media is niet meer weg te denken uit het medialandschap, en dus ook niet uit de PR-wereld. Werken met ‘echte’ social influencers mag eigenlijk niet meer ontbreken.”

 

Hebben jullie de gouden tip voor een sterk persbericht?

“Zeker! We hebben een blog geschreven met redenen waarom een persbericht goed wordt opgepakt . Het belangrijkste is dat je echt nieuws hebt. Nog beter wordt het als je jouw nieuws nog net even wat relevanter kan maken door een extra haakje. Dus niet alleen ‘Unox lanceert nieuwe rookworst’ maar ‘Unox lanceert nieuwe rookworst op Dag van het Vegetarisme’ en dat je dat kunt onderbouwen door cijfers waaruit blijkt dat steeds meer mensen vegetarisch eten. Leesbaarheid is ook belangrijk, dus werk met goede tussenkopjes en een fijne opbouw. Waar het vaak alsnog fout gaat is het uitsturen. Een persbericht wordt dan naar een grote groep media gestuurd met een geautomatiseerde mail, terwijl juist gepersonaliseerde pitches goed werken. Hoe persoonlijker hoe beter! Je kunt je nieuws beter bij 5 tot 20 media persoonlijk pitchen dan een massamail uitsturen.”

 

Jullie zijn genomineerd voor de Viva400, maken toffe reizen en hebben een mooi bedrijf opgebouwd. What’s next?

“Voor nu genieten we inderdaad eerst van onze VIVA-nominatie! Ons product staat en daar zijn we erg trots op. We gaan nu – hopelijk – doorpakken door social advertising, het optimaliseren van de website en verschillende partnerships. We verschijnen dit jaar nog een paar keer in de media en vanaf begin 2019 staan er weer workshops gepland. Stay tuned dus!”

 

Beeld: Daisy Fotografie
Meer weten over PR-cursus.nl? Klik dan hier.