test

Van bierviltje naar bedrijf: zo test je of jouw idee succesvol kan worden

Heb jij – naar eigen zeggen – een geweldig product bedacht of heb je hét idee voor het aanbieden van een dienst? Dan is het wel zo fijn om eerst te kunnen checken of mensen wel op jouw idee zitten te wachten. Door de volgende stappen te doorlopen kun je testen of je van jouw idee een succesvol bedrijf kunt maken. Let’s test!

test

Stap #1
Is er vraag naar jouw product of dienst?

De eerste stap is om uit te zoeken of er interesse is in jouw product of dienst. Dit kun je het beste doen door je idee te testen bij ‘echte klanten’. Waarom? Omdat je dan een veel beter beeld hebt of jouw product gewild is, dan bij een rondvraag onder vrienden of familie. Hoe je dit doet? Door een digitaal prototype te maken. Heb je al een website? Maak dan een pagina op je website waar je net doet of jouw nieuwe product al te bestellen is. Zet deze pagina online, adverteer (bijv. op Facebook), maak alles meetbaar en check vervolgens precies waar mensen op klikken. Klikken bezoekers op de ‘bestel’ knop? Dan weet je dat er interesse is voor je product. Staat er een prijs bij? Dan weet je ook of de bezoeker bereid is dit bedrag te betalen.

Een andere manier om je idee te testen is via crowd funding. Klanten bestellen en betalen dan vooruit in ruil voor voordelen of het product zelf.

Tip: pas wel op dat je hier niet te veel tijd en geld aan kwijt bent. Je komt al een heel eind met een simpele landingspage en wat advertentiebudget op Facebook.

 

Stap #2
Interview je doelgroep

Door middel van klanteninterviews of een enquête kun je meer inzichten krijgen van je doelgroep. Benader een aantal van je klanten en nodig ze uit voor een sessie. Geef ze hiervoor een kleine beloning in de vorm van een product dat je al verkoopt, korting of een voucher.

Stel ze vervolgens goede vragen. Het doel van deze sessies is om meer te leren over de behoeftes van je klanten. Zitten jouw klanten te wachten op je idee? Of zijn er toch een aantal aanpassingen nodig om het wél te laten aansluiten bij de wensen van je klanten? Deze gesprekken kunnen zorgen voor nieuwe inzichten en feedback waar je écht iets aan hebt.

Tip: let goed op dat je verschillende klanten selecteert.

 

Stap #3
Save the data

De laatste stap is om alle informatie en data die je hebt verzameld te gaan verwerken en analyseren. Doe dit wel samen met iemand die met een frisse blik naar jouw idee en deze data kan kijken. Je zult zelf namelijk altijd met een gekleurde bril naar je onderzoek kijken!

Wanneer je deze stappen allemaal hebt doorlopen en je idee uitgebreid getest hebt kun je gaan doorpakken om je business verder op te zetten.

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen