fbpx
ambassadeurs

Think smart! Maak ambassadeurs van je klanten

Koop jij sneller iets van een reclame op de radio of iets dat je vrienden of familie jou tippen? De meesten zullen het laatste doen. Het kan dus heel veel opleveren voor jou als ondernemer om je klanten om te zetten in ambassadeurs van je bedrijf. Want wie daarin slaagt heeft niet alleen een groep trouwe fans, maar ook een groep fans die doorvertelt hoe goed ze het bij jou hebben en anderen aansporen klant bij jou te worden. In deze blog leggen we uit hoe je dit voor elkaar krijgt.

ambassadeurs 

Denk maar eens aan de Tupperwareparty’s van vroeger, waar een gezellige avond bij een vriendin leidde tot veel verkopen voor Tupperware. Dit concept waar enthousiaste kennissen de producten aanbevelen bij vrienden werkt nog steeds!

 

De makkelijkste, meest effectieve en goedkoopste manier om meer klanten te krijgen, is wanneer jouw klanten dit voor jou doen. Als je een aantal trouwe fans hebt bevelen ze jou aan vrienden en familie aan zonder dat jij daar ook maar íets voor hoeft te doen. Nu denk je misschien, dat gaat dan toch vanzelf? Maar door je hier ook echt op te focussen, heb je een grote kans dat je van nog veel meer klanten ambassadeurs kunt maken dan je nu al doet. Met de volgende tips houd je die focus:

 

#1 Ken je klant

Allereerst is het belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. Wie is jouw ideale klant? En waar zit jouw ideale klant op te wachten? Als je dit helder hebt kun je jouw klant alles bieden wat je in huis hebt en de beste klantervaring geven zodat deze klant jou zal tippen bij vrienden en familie.

#2 Maak verwachtingen waar

Zorg ervoor dat je jouw klanten steeds weer verder helpt en alle verwachtingen waarmaakt. Of nog beter: alle verwachtingen overtreft. Vraag je klanten ook na het leveren van je product of dienst of ze tevreden zijn en of je verder nog iets kunt betekenen.

#3 Keep it personal

Communiceer met je klanten op een persoonlijke manier! Reageer op je klanten via je social media kanalen en verstuur je nieuwsbrieven vanuit een persoonlijk e-mailadres. Dit zorgt voor vertrouwen. Mensen doen graag zaken met mensen en niet met een groot bedrijf of organisatie.

 

#4 Content, content, content

Laat zien dat je jouw klanten wilt helpen met het probleem dat ze hebben. Jij hebt de oplossing, dus biedt die helpende hand. Door interessante content te delen op social media, is de kans groot dat ze dit delen. Hierdoor geven je klanten aan dat ze jouw content waarderen en verspreid jouw naam zichzelf.

 

#5 De eerste indruk telt

Laat een verpletterende indruk achter op je klanten. Zorg ervoor dat ze jou onthouden en dat ze zo blij verrast zijn dat ze over jou vertellen. Dit kan bijvoorbeeld door je klanten te verrassen met een te gekke verpakking, een handgeschreven kaartje bij een bestelling of door simpelweg veel waarde te delen via de mail of je social media kanalen.

 

#6 Vraag om aanbevelingen

Herinner je klanten er af en toe eens aan om jou aan te bevelen. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar dit kun je al doen op een hele subtiele manier. Verkoop je een product? Dan kun je bijvoorbeeld een kaartje bij het product doen met de vraag of ze je niet vergeten te taggen als ze iets delen op social media. Verkoop je een dienst? Dan kun je vragen of je klanten daarna hun ervaring of review willen delen.

 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy