fbpx
trends 2019

Vooruitblik: de social media trends voor 2019

Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 3 miljard actieve social media gebruikers. Niet zo gek dus dat merken en bedrijven hun doelgroep vandaag de dag vooral bereiken via social media. En omdat social media kanalen dagelijks verbeteren en evolueren is het voor jou als ondernemer heel belangrijk om deze veranderingen goed in de gaten te houden. Daarom verzamelden wij alvast een aantal belangrijke trends voor 2019. Let je goed op?

trends 2019

1. Bye bye snackable content

De tijd waar social media gebruikers maandelijks door bergen ‘snackable’ content willen scrollen lijkt voorbij. Mensen worden steeds vaker ongelukkig van deze vluchtige ervaringen en die overload aan informatie op social media. Wat we dan wél willen in 2019? Content die relevant is en ertoe doet. Kwaliteit boven kwantiteit.

2. De comeback van mond tot mond reclame

In 2019 gaan we steeds vaker voor authentieke content, gecreëerd door onze eigen doelgroep. Mond tot mond reclame anno nu. En dan hebben we het natuurlijk niet over een verkooppraatje op de markt. Deze vorm van mond tot mond reclame, ook wel User Generated Content genoemd, speelt zich tegenwoordig op social media af. Simpel gezegd is UGC een onbetaalde vorm van content, gecreëerd door jouw doelgroep zelf. Denk hierbij aan foto’s, video’s, stories of blog posts die jouw publiek maakt van jouw dienst of product en daarmee anderen kunnen inspireren.

Hoe je deze mond tot mond reclame op gang krijgt? Zorg voor een beloning. Denk bijvoorbeeld aan korting of een gratis dienst die je kunt weggeven als jouw publiek een ervaring deelt. Be creative!

3. Slow down!

Influencers zijn in korte tijd behoorlijk waardevol geworden. Nu merken en bedrijven massaal kiezen voor influencer marketing en daar flinke budgetten tegenaan gooien, is het tijd om hier strategischer en duurzamer mee om te gaan. Hoe we dat doen? Met slow influencer marketing. En dan hebben we het dus niet over langzaam werken, maar over bewuste keuzes maken. Bewuster, creatiever en slimmer werken in plaats van harder en sneller werken wordt de nieuwe norm.

Hoe je deze slow-filosofie vertaalt naar influencer marketing? Simpel: slow down! Neem de tijd om te bedenken of de influencer écht bij jouw merk of bedrijf past, kies voor samenwerkingen die waardevol en authentiek zijn en ga voor een langdurige en persoonlijke relatie met deze influencer.

4. Tijd voor social shopping

Zeg eens eerlijk, hoe vaak word jij getriggerd op social media om een aankoop te doen? Waarschijnlijk steeds vaker, want we ontdekken merken tegenwoordig eerder via social media dan via Google. Waarom? Omdat de beleving steeds belangrijker wordt. Alleen een simpele foto van een trui is niet meer genoeg. Consumenten willen diezelfde trui in een omgeving zien. Social media is het perfecte medium om die beleving te creëren.

Een goed voorbeeld hiervan is Instagram Shopping. Hierbij tik je op een foto voor meer details en word je doorverwezen naar de website waar je het product kunt kopen. Dus heb je een shop of verkoop je producten? Zorg dan voor genoeg visuele content en creëer die beleving!

5. Ga offline

Hoe gek het ook klinkt, offline gaan is óók een van de nieuwe social media trends voor 2019. We willen elkaar weer vaker ontmoeten, geïnspireerd worden door elkaar en een echte verbinding maken. Offline momenten zijn hier perfect voor. Denk hierbij aan een event, meet-up, Q&A of andere dag die je organiseert zodat klanten, gebruikers, geïnteresseerden of gelijkgestemden samen kunnen komen en contact kunnen leggen.

Leuk extraatje: voor deze offline ontmoeting kun je natuurlijk bergen content maken, zowel in de aanloop naar deze dag als tijdens en na afloop. 

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy