fbpx
LinkedIn ads

LinkedIn ads: doen of laten?

We weten inmiddels dat adverteren op Facebook een absolute DO is als je een eigen onderneming hebt. Maar zijn LinkedIn ads ook weggelegd voor ondernemers? En hoe werkt dit dan precies? Wij testten het voor je.

LinkedIn ads

Onze eerste LinkedIn advertentie

Omdat wij razend benieuwd waren naar LinkedIn advertenties, en jij als ondernemer waarschijnlijk ook, besloten we ons magazine te promoten en jou mee te nemen in het proces en onze bevindingen. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe we te werk zijn gegaan.

Stap #1 – account aanmaken
Eerst maken we een LinkedIn account aan waarmee we kunnen adverteren. Dit doe je door naar de campagne beheerder van LinkedIn te gaan en een nieuwe account aan te maken. Er verschijnt een pop-up waarin je kunt aangeven voor welke bedrijfspagina het is.

Stap #2 – advertentiemogelijkheden
Dan is het tijd om de campagne te kiezen en alle advertentiemogelijkheden in te stellen. Wij kiezen voor een dynamic campaign. Daarna volgt een stappenplan:

– Bij stap 1 van 4 moeten we onze campagne een naam geven en kiezen wat voor soort advertentie we willen creëren. We noemen onze advertentie ‘social mag. #3’ en kiezen voor het promoten van een afbeelding.

– Bij stap 2 krijgen we de keuze uit twee mogelijkheden voor het opstellen van een advertentie: een bestaande of een nieuwe ad aanmaken. Wij doen het laatste en moeten dus gelijk bedenken hoe we de ad gaan invullen. Denk hierbij aan een pakkende titel, een logo, een foto of visual en (ook heel belangrijk) de ‘call to action”.

Wij maken 3 advertenties met een andere visual en een andere call to action. Op deze manier kunnen we de advertenties uiteindelijk met elkaar vergelijken.

– Bij stap 3 ga je jouw doelgroep kiezen. Je hebt ontzettend veel targeting mogelijkheden op LinkedIn. Hierdoor kun jij jouw doelgroep heel precies bereiken. Je wilt natuurlijk een campagne ontwikkelen die perfect aansluit op je doelgroep zodat je minder interessante LinkedInners uitsluit. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op functie, maar ook op bedrijfsgrootte.

– Stap 4 gaat helemaal over het maken van keuzes wat betreft je budget. Hier krijgen we de keuze om te kiezen voor CPC (Cost per Click) of CPM (Cost per thousand impressions).

Als je snel heel veel mensen wilt bereiken kun je het beste kiezen voor CPM (dus meer gericht op naamsbekendheid). Bij CPC betaal je alleen als mensen op je advertentie hebben geklikt. Dit is vooral slim als je veel mensen naar je website wilt krijgen (wat wij in dit geval willen). Wij kiezen dus voor CPC.

Stap #3 – lanceren
Na dit stappenplan kun je de advertenties lanceren. En dan… Afwachten maar!

Wat vonden wij ervan?

Onze advertenties hebben ruim een week aangestaan. Nu is het tijd om de resultaten te bekijken. In het LinkedIn dashboard vind je gegevens zoals clicks, kosten, aantal keren gedeeld en aantal keren interessant gevonden.

Het resultaat van onze advertenties? Weinig clicks, maar wel veel ‘impressions’ voor wat je eraan kwijt bent. Voor naamsbekendheid is het dus zeker relevant om LinkedIn ads in te zetten. Wij denken dat advertenties op LinkedIn ook goed zullen scoren als je ze inzet voor het werven van een nieuw team of bijvoorbeeld een samenwerking.

Om onze magazines te verkopen blijven wij toch liever bij Facebook en Instagram advertenties, deze zijn goedkoper en creëren meer clicks naar onze website. Maar ben je op zoek naar nieuw talent voor je team? Dan zou LinkedIn weleens een betere partij kunnen zijn!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!