fbpx

Psycholoog Michelle over social media en ons online gedrag

Social media heeft een enorme invloed op ons gedrag. Onbewust maken we bepaalde keuzes door trucs die ons gedrag kunnen sturen of stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van opvallende buttons of het inzetten van influencers. Als ondernemer kun jij hier ook slim gebruik van maken. Benieuwd hoe? Michelle Wrede is toegepast psycholoog en vertelt ons er alles over!

gedrag

Kun je wat over jezelf vertellen?

“Al heel lang ben ik geïnteresseerd in cultuur, de maatschappij en de menselijke geest; wat zorgt ervoor dat mensen bepaalde dingen wel of niet doen? Wat beweegt mensen? De invloed van de (online) omgeving op het gedrag van een persoon. Vanuit deze interesse ben ik dan ook Toegepast Psycholoog geworden. Ik analyseer nu hoe een situatie geoptimaliseerd kan worden om bepaald gedrag teweeg te brengen. Zo ook in de marketing.”

Hoe kunnen bepaalde trucs ervoor zorgen dat wij als mensen sneller iets kopen van een bedrijf of ondernemer?

“Het proces is voornamelijk onbewust. Er zijn ontzettend veel aspecten die impact hebben op het koopgedrag tijdens de hele customer experience.
Een goede basis is in ieder geval om aardig en eerlijk te zijn en je afspraken na te komen. Jij bent de expert: zie eruit als een expert en gedraag je als een expert.

Een van de beste trucs? Anderen jouw product laten verkopen. Wanneer jouw klant zich kan identificeren met iemand anders die jouw product heeft gekocht en er tevreden over is, zal diegene jouw product eerder kopen. Dit fenomeen heet social proof. Je ziet dit veel terug bij influencer marketing. Mensen identificeren zich met influencers en kopen vaak dezelfde producten. Vooral op momenten dat de influencers het product oprecht leuk vinden. Een ander voorbeeld van social proof is een product review. Mensen kijken geregeld naar de reviews van een product voordat ze overgaan tot kopen. Plaats dus altijd eerlijke reviews bij jouw product of dienst.

Er zijn ook veel andere kleine trucjes die je op je website kunt gebruiken om gedrag te stimuleren, zulke aanpassingen heten nudges. Een voorbeeld hiervan is het opvallend maken van een knop of button. Als jouw knoppen opvallen zullen ze geheid de aandacht trekken en zullen er meer mensen op klikken. Zie bijvoorbeeld hoe dit woord      knop      nu jouw aandacht trekt, omdat het er anders uitziet dan de rest van de tekst.”

Veel mensen hebben een haat/liefde relatie met social media. Hoe denk je dat dit komt?

“Aan de ene kant is social media heel fijn omdat je goed op de hoogte bent van de mensen in jouw omgeving en hen ook weer op de hoogte kunt houden van jouw leven. Je kunt je verbinden met mensen die op je lijken en je er zelfs een deel van je identiteit uithalen. Dingen die jij belangrijk vindt, die passen bij jouw identiteit of waar jij trots op bent kun je delen. Je krijgt hier ook likes voor, mensen zijn blij voor jou, of je hebt misschien meer likes dan anderen. Dit kan fijn zijn, een bevestiging van status of identiteit.

Aan de andere kant is het ook een grote bron van onzekerheid. Wanneer je probeert te leren over je eigen kwaliteiten en attitudes vergelijk je jezelf namelijk ook met anderen. Is het normaal wat ik doe of denk of hoe ik mij voel? En wanneer je naar social media kijkt is dat vaak niet normaal. Anderen delen ook wat past bij hun identiteit of waar zij trots op zijn. Waaronder dingen die jij misschien niet bent of dingen die jij niet kunt – en dan van een hele hoop mensen bij elkaar. Het kan dan lijken alsof anderen meer hebben. Iedereen lijkt non-stop gelukkig, sterk, creatief en reislustig etc. Het is natuurlijk niet goed om jezelf daarmee te vergelijken.”

Doen alle relaties in de online wereld afbreuk aan ons echte leven? Of versterkt deze relatie juist meer?

“Ik denk niet dat alle relaties in de online wereld afbreuk doen aan ons echte leven. Je kunt online heel leuk contact hebben, waarbij je elkaar kunt inspireren, van elkaar kunt leren en makkelijker op de hoogte kunt zijn van elkaar. Het kan versterkend werken. Ik denk wel dat offline contact heel erg belangrijk is en blijft. Wanneer je alleen online contact hebt, heb je geen aanraking of echte verbinding. Je zit dan toch alleen in een ruimte en daardoor kun je je alsnog eenzaam voelen. Ik denk dat het er niet aan ligt waar je contact precies is, maar hoe diep de connectie is. Oprechte interesse en tijd aan elkaar besteden is belangrijk voor de relatie.”

Wat is de trigger die social media zo’n sterke aantrekkingskracht geeft?

“Social media heeft een enorm sterke aantrekkingskracht. In een wereld met zoveel keuzes is het moeilijk om te kiezen wat bij jou past. Social media geeft jou inzicht in het leven van anderen; wat kiezen zij? Wanneer jij niet weet wat jij wilt doen, kun je geïnspireerd raken door anderen. Al helemaal door de mensen die lijken te weten wat ze aan het doen zijn. Je ziet via social media heel duidelijk welke gedragingen gewenst en leuk zijn, deze krijgen namelijk ook meer likes en volgers. Wanneer jij ook meer post, krijg jij dat ook: steeds weer een beloning door middel van likes en followers. Daarnaast is het natuurlijk ook de perfecte plek om jezelf te presenteren.”

Hoe zie jij de toekomst van social media en influencer marketing? Blijft het geloofwaardig of hebben mensen de truc door?

“Sociale beïnvloeding is al jaren enorm krachtig en zal dat zeker nog een tijdje blijven. In de prehistorie was het aanraden door iemand anders al belangrijk: “Die besjes zijn lekker en niet giftig!”. Het was een deel van de survival. Het luisteren en vertrouwen van anderen. Als iemand die jij vertrouwt jou iets aanraadt, ben je toch eerder geneigd om dat ook te doen of ook te kopen. Wel verwacht ik dat men steeds meer gaat samenwerken met merken die echt bij hen passen als persoon, omdat anders het vertrouwen minder groot wordt.”

Hoe ziet het social media landschap in 2019 eruit denk je? Worden er steeds meer realistische dingen gedeeld? Of blijft er nog veel gedeeld worden waarop alles mooier lijkt dan het eigenlijk is?

“Ik gok dat het steeds wat realistischer en eerlijker wordt! Mensen proberen zich al steeds jonger te ontdekken en zich te verbinden aan dingen die zij belangrijk vinden. De afgelopen paar jaar zie je ook steeds meer dat merken hier belang aan hechten. Mensen kiezen steeds meer voor merken met een boodschap.

Steeds meer mensen leven via social media en delen ook steeds meer hun ‘echte’ ik. Het is een trend die we steeds meer zien. Mensen uiten meer en meer hun mening, ook al vinden anderen het niet plezierig. Dus wees jezelf en blijf bij jezelf als bedrijf. Je mag je steeds meer kwetsbaar opstellen en hoeft niet non-stop positief te zijn. Ik denk dat dit in 2019 alleen nog maar gaat groeien en het dan ook slim is om hier op in te spelen.”

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy