fbpx

Blijven bloggen: zo lukt het

Regelmatig bloggen kan wonderen doen voor je business. Toch haken veel ondernemers af na het schrijven van een aantal blogs. Er is tenslotte altijd wel een reden om niet te bloggen. Waarom het toch slim is om te blijven bloggen en hoe je die motivatie blijft houden? Je leest het hier.

First things first. Waarom bloggen we eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk om een blog te hebben als ondernemer?

Beeld je even in: een potentiële klant komt op jouw website en overweegt om een dienst of product bij jou te kopen. De potentiële klant is nog niet helemaal zeker over de aanschaf en is daarom jouw website grondig aan het bekijken om te beoordelen of jij veel verstand hebt van je vakgebied. Als je dan geen blog hebt waar je handige tips of insights deelt, maar jouw concurrent wel, kiest de potentiële klant sneller voor de concurrent.

Je weet natuurlijk ook dat bloggen interessant is omdat je sneller gevonden wordt in Google. Maar wist je ook dat je hoger in de zoekresultaten komt als je regelmatig een blog deelt?

Daarnaast is bloggen ook goed voor je eigen ontwikkeling. Door te bloggen dwing je jezelf om meer en vaker over je vakgebied na te denken. Zo blijf je zelf ook gelijk op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Win-win!

Vind je het lastig om steeds weer de motivatie te vinden voor het schrijven van een blog? Of weet je simpelweg niet waar je over moet bloggen? Met deze tips kun je jouw blog misschien weer nieuw leven inblazen:

Tip #1 – Maak er tijd voor vrij

Ja een blog schrijven kost tijd. Ja er is altijd wel een belangrijkere afspraak in je agenda. En ja je moet er aandacht aan besteden op social media. Maar jij wilt van je blog een succes maken, dus moet je er ook tijd voor vrijmaken. Blok gewoon 2 uurtjes in je agenda op een vaste dag in de week. Zet je telefoon en e-mailprogramma op stil en je kunt ongestoord aan je blog werken. Het zijn maar 2 uurtjes in de week, jij kunt dit!

Tip #2 – Take it easy

Jouw blog hoeft echt niet meteen een heel wetenschappelijk onderbouwd artikel te worden. Een blog kan ook gewoon een persoonlijk verhaal zijn. Iets wat je hebt meegemaakt, hoe je een event hebt ervaren, wat je afgelopen week zelf geleerd hebt. You name it!

Tip #3 – Werk vooruit

Maak voor een half jaar (of een paar maanden, wat jij fijner vindt) een lijstje met blogonderwerpen. Zo hoef je niet zomaar uit het niets een onderwerp te bedenken en kun je gelijk aan de slag. Wij doen dit zelf ook omdat we per half jaar onze illustrator de blogonderwerpen doorsturen zodat zij aan de slag kan met de illustraties die we bij onze blog plaatsen. Dit is een goede stok achter de deur!

Tip #4 – Post op een vaste dag

Kies een vaste dag om jouw blog te posten. Dit is net als bij tip #3 een goede stok achter de deur. Jouw volgers weten dat jij met een blog gaat komen die dag, dus moet je wel! En als je eenmaal in dat ritme zit, gaat het uiteindelijk helemaal vanzelf.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!