fbpx

Op het podium: Marco Pesch

Toen Anouk hoorde dat ze mocht spreken tijdens de Creative Meetup van Spaces was ze niet alleen enthousiast, maar ook een beetje gespannen. Spreken in het openbaar is al lastig, maar in het Engels al helemaal! Ze schakelde de hulp van Marco Pesch in, die als ‘comfortzonevergroter’ ondernemers en bedrijven helpt om comfortabel het podium op te stappen.

Kun je in het kort vertellen wie je bent en waar je voor staat?

“Ik ben Marco Pesch. Een ondernemende levensgenieter. Op mijn visitekaartje is mijn functietitel ‘comfortzonevergroter’. Dat is namelijk waar mijn vuur zit: jouw comfortzone vergroten op het gebied van spreken in het openbaar, zodat jij op jouw beurt, met jouw vuur, ook iets gaat veroorzaken.”

Waarom is het zo belangrijk om je comfortzone te vergroten als ondernemer?

“We leren continue. Alleen, het is 2019. Alles moet sneller, beter en mooier. Dat resulteert in dat we vaak buiten onze comfortzone worden geduwd en dan ook nog op onze kop krijgen dat we het niet goed genoeg doen. Ik ben dat beu. Ik geloof sterk dat door te focussen op waar je al goed in bent en dit nog beter te maken, jij je comfortzone van binnenuit lekker uitdijt. Dat is een volledig andere manier van leren. Het resultaat hiervan is verbluffend: meer durven, meer doen, falen vieren en succes delen. Dat is pas je comfortzone vergroten.”

Wanneer ben je gestart met HAPPY GOOD TALK? En hoe ziet je bedrijf er inmiddels uit?

“Eind 2017 ben ik gestart met HAPPY GOOD TALK. We bestaan nu 1,5 jaar. Er is al veel gebeurd in die tijd. Ik ben met een compagnon begonnen en die samenwerking zit er ook alweer op. Ook heb ik mijn trainingsaanbod al meerdere keren aangepast. Momenteel zit ik in een flow, waarbij we een paar extreem grote opdrachtgevers hebben binnengehaald – HAPPY GOOD TALK als preferred supplier – en waar ik tevens aan mijn eigen missie kan werken, namelijk de podiumwereld inclusiever en meer divers maken. Ik heb een flexibele schil van freelance-presentatietrainers. Op dit moment zijn er 3 aan het werk. Daarnaast heb ik een team van diverse gastdocenten, een freelance fotograaf en een filmmaker. Tel daar mijn jurist en boekhouder bij op en er zijn aardig wat mensen betrokken bij HAPPY GOOD TALK.”

Wat zijn je voornaamste werkzaamheden?

“Met mijn bedrijf HAPPY GOOD TALK train ik professionals op het gebied van spreken in het openbaar. Mijn team en ik zorgen ervoor dat jij comfortabel wordt met jezelf, met je verhaal en met je publiek. Zodat jij iets kan veroorzaken. Want daar draait het om bij spreken in het openbaar.  We bieden zowel groepstraining als 1-op-1 coaching aan. We richten ons op 2 doelgroepen, namelijk het learning en development-team van de grote corporate (1000+ medewerkers) en op de creatief ondernemer. Momenteel staat onze agenda vol met incompany-trainingen voor de grote corporates en 1-op-1 coachings voor de creatief ondernemer.

Naast dat ik anderen help om comfortabeler te spreken in het openbaar pak ik ook zelf het podium. Ik sta regelmatig als spreker te vertellen over het vergroten van comfortzones, ondernemen of falen. Ook ik weet hoe dynamisch en complex een sprekerssituatie soms kan zijn.”

Waar ben jij geïnspireerd geraakt om zelf te gaan spreken? En hier later anderen bij te helpen?

“Mijn 1e bijbaan was als spreekstalmeester in een heus circus. Sindsdien is er veel veranderd. Ik ben begonnen als ondernemersconsultant voor een grote financiële dienstverlener. Het project wat ik hier deed was zo succesvol dat mijn baas mij destijds vroeg om een roadshow te organiseren, om ons succes te delen.  Ik vond spreken eng, dus ben ik een cursus acteren gaan volgen. Ik was verkocht. Dit is het. Geen idee wat ‘het’ is, maar ik kon dit gevoel niet onderdrukken. Ik heb 2 maanden later mijn baan opgezegd en ben me gaan storten op het avontuur dat acteren heet. 7 jaar lang heb ik de meest fantastische producties mogen doen, zowel theater, TV en film. Als kers op de taart heb ik zelf een film geproduceerd, die in het EYE in première is gegaan. De acteerdroom bleek een houdbaarheidsdatum te hebben en dit was het moment om te stoppen.

Ondertussen was mijn combinatie van commercieel en creatief niet onopgemerkt gebleven en werd ik gevraagd om hierover te komen spreken. Ik voelde me direct thuis. Zelfvertrouwen pompen bij anderen heeft er altijd al ingezeten, dus dat ik comfortzones ging vergroten op het gebied van spreken in het openbaar was logisch. Nu voelt het alsof alle puzzelstukjes van mijn zakelijke leven in elkaar vallen. Ik doe waar ik goed in ben, waar mijn passie ligt en waar ik geld mee verdien.”

Spreken in het openbaar kan voor creatieve ondernemers een grote drempel zijn, wat zou je tegen deze ondernemers willen zeggen om ze toch over de streep te trekken en het ‘gewoon te doen’?

“Iedereen die vanuit een persoonlijk vuur spreekt voelt zich kwetsbaar. Dit is voor creatief ondernemers vaak het geval. Het gaat om jouw idee, jouw visie, jouw bloed, zweet en tranen. Tel daarbij op dat het podium alles uitvergroot en ja, een zweetsnor, klotsende oksels en een verhoogde hartslag gegarandeerd. Wat ik je vooral wil aanraden, kom een keer naar een Johnny Talker – een 1-daagse stoomcursus presenteren voor creatief ondernemers. Dat helpt om ‘gewoon te doen’.

Heb je 3 tips om tijdens een presentatie dicht bij jezelf blijven? En dus een authentiek en oprecht verhaal te vertellen?

“Ik houd van tips uitdelen, kijk maar eens op mijn social media kanalen, zoals @marcotalk. Hierbij alvast 3 tips, hoe jij comfortabeler kan spreken in het openbaar:

Tip #1
Beyonce zong het al: flaws and all. Wees louter jezelf op het podium, inclusief rare trekken, rode vlekken en die knullige lach van je.

Tip #2
Pink zong het ook al: trouble. Voeg altijd een probleem toe aan je verhaal. Dat zorgt voor noodzaak bij je publiek.

Tip #3
En om in het thema te blijven, laten we luisteren naar de Spice girls: I tell you what I want, what I really, really want! Vertel je publiek wat je van ze wilt. Dit zorgt ervoor dat er heldere kaders zijn, wat veiligheid creëert.”

Wie is jouw grote inspiratiebron? En waarom?

“Dat zijn er velen. Laat mij eigenheid zien, en ik ga juichend op mijn stoel staan. Wie hier goed in is: Michelle Obama. Dichterbij huis is dat bijvoorbeeld Neelie Kroes.”

Wat zijn je plannen voor 2019?

“Een quote die me nog altijd inspireert is: “Ik wil dat mijn publiek al juichend op de stoelen staat, of al boe-roepend de zaal uitloopt. Als ze zeggen: ‘het was leuk’. Dan heb ik gefaald als maker.” Datzelfde geldt natuurlijk voor mijzelf. Ook ik wil juichend op mijn stoel staan, en soms al boe-roepend weglopen. Vandaar dat ik mijzelf voor dit jaar maar 1 doel heb gesteld: gezond groeien. Zowel als ondernemer en als bedrijf.”

Wil jij ook het podium kunnen pakken zonder stress? Check dan hier wat Marco voor jou kan betekenen!

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!