fbpx

Webcare: de do’s & don’ts

Als jij met je onderneming actief bent op social media heb je vast al gemerkt dat er heel wat wordt afgevraagd en -geklaagd. De reacties op jouw posts kunnen verschillen van heel positief tot negatief. Maar hoe ga je daarmee om? En hoe vind je de juiste tone of voice in jouw reacties? Wij zetten de absolute do’s & don’ts van webcare op een rijtje.

webcare

You better DO:

#1 Be quick

Social media gaat snel. Héél snel. Probeer dus ook snel te reageren op je berichten en reacties. Zo is jouw antwoord altijd relevant en up-to-date en laat je zien dat je aanwezig bent en dat mensen jou altijd kunnen bereiken.

#2 Gebruik humor

Humor kan absoluut in je voordeel werken. Social media is een informele setting, dus een geintje hier en daar mag echt wel. Maar pas op, blijf wel in de juiste context en maak het niet te bont.

#3 Spreek de taal van je doelgroep

Eigenlijk geldt deze DO natuurlijk bij alles wat je doet: zet je doelgroep op nummer één. Is jouw doelgroep jong? Probeer die lastige vaktermen dan te vermijden en maak eens gebruik van emoticons of grappige GIFjes. They will love it!

You better DON’T:

#1 Hé negatieveling!

Ook al krijg je een vervelende reactie of rotopmerking, probeer toch positief te blijven. Laat je niet meeslepen door emoties, probeer begrip te tonen en zoek samen naar een oplossing. Ben jij inderdaad ergens de fout ingegaan? Erken je fout dan en bedank voor de feedback.

#2 Verschillende tone of voices

Heel belangrijk: houd één tone of voice aan. Werk je in een team? Spreek dan af wat jullie tone of voice wordt of laat de webcare door één iemand afhandelen. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat de ene volger wordt aangesproken met ‘je’ en de ander met ‘u’. Blijf consistent!

Moeite met het vinden van jouw tone of voice? Wij schreven er een tijdje geleden een blog over.

Toch liever uitbesteden?

We know, het is en blijft een lastig klusje die webcare. Denk je nu: ik heb hier helemaal geen tijd voor (of geen zin in)? Of: wat moet ik dan als ik op vakantie ben en even écht offline wil zijn? Je kunt altijd nog een VA (virtual assistant) inschakelen voor webcare.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy