fbpx
kanalen

Kies je kanalen

Dat social media perfect is om in contact te komen met je doelgroep, hoeven we jou natuurlijk niet meer te vertellen. Maar dat het slim is om eerst een onderzoekje te doen naar de verschillende social media kanalen, is nieuw voor veel ondernemers en bedrijven. Toch is het een van de belangrijkste keuzes die je moet maken voordat je actief wordt op social media. Waarom? En hoe je die keuze maakt? Dat leggen we uit in deze blog.

kanalen

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest… Er is een hele lijst van social media kanalen waaruit je kunt kiezen als ondernemer. En dat lijstje wordt nog steeds langer ook. Zie je door de bomen het bos niet meer? Weet je niet waar je moet beginnen? Of twijfel je of dat ene account wel voldoende is? No worries, wij helpen je een handje op weg.

First things first

Voordat je begint, is het handig om te weten welke social media kanalen er zijn, wat ze allemaal doen en welke doelgroepen er op welk platform zitten. Daarom hebben wij een handig overzichtje voor je gemaakt van een aantal bekende kanalen. Check deze eerst even voordat je verder leest.

Daarna hebben we 3 stappen voor je op een rij gezet die je gaan helpen bij je keuze. Doorloop deze stappen en de keuze wordt al een stuk makkelijker. Beloofd!

Stap 1 – Weet waar je doelgroep zich bevindt

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, en waarschijnlijk heb je dit al vaak gelezen in een van onze blogs of tips, maar hou bij alles wat je doet je doelgroep in je achterhoofd! Ook bij het kiezen van de juiste kanalen staat dit op nummer één. Want wat heb je eraan als jij je best doet op een LinkedIn post, terwijl tieners jouw doelgroep zijn? Dan moet je op Snapchat zitten! Weet jij al op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt? Doe hier eerst een onderzoekje naar. Het overzicht hierboven kan daar ook goed bij helpen.

Stap 2 – Stel doelen

Minstens zo belangrijk: stel een doel voordat je begint. Wat wil je bereiken met het inzetten van social media? Wil je meer producten of diensten verkopen, wil je je naamsbekendheid vergroten, wil je jouw maillijst vergroten of wil je een duurzame relatie met je klant opbouwen? Dit kunnen allemaal doelen zijn. Het is goed om er eentje te kiezen en hierbij een passend kanaal te vinden.

Stap 3 – Check of je content erbij past

Last but not least: bedenk van te voren of de content die jij graag maakt ook wel echt past bij het social media kanaal waar je graag actief wilt zijn. Ben je een copywriter, dan is Pinterest (hét beeldende platform) misschien niet de slimste keuze. Ben je fotograaf, dan moet je juíst een beeldend platform zoals Pinterest of Instagram kiezen. De soort content die je maakt is dus heel belangrijk bij de keuze voor het juiste kanaal.

We hopen dat deze 3 simpele stappen jou alvast een eindje op weg helpen. Weet je nog steeds niet zo goed waar je moet beginnen, dan is het misschien een goed idee om gewoon te beginnen. Kies twee a drie kanalen en bekijk wat werkt. Check je statistieken, test een tijdje en ga dan nog eens na welke kanalen het beste werken voor jou en je onderneming. Je gaat vanzelf zien wat werkt en wat niet.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!