fbpx
Belgische ondernemers

Isabeau over de verschillen tussen Nederlandse & Belgische ondernemers

Isabeau Reynvoet (24) is haar studie deze maand nog aan het afronden, maar haar eigen social media agency OH MY MEDIA is al van de grond. We vroegen de Belgische social media lover naar haar superpower, de verschillen tussen Nederlandse en Belgische ondernemers en haar toekomstplannen.

Belgische ondernemers

Kun je in één zin omschrijven wie je bent?

“Best een moeilijke vraag om mezelf in één zin te omschrijven. Ik zou zeggen: een 24-jarige social media lover en content creator, altijd op zoek naar nieuwe ontmoetingen, uitdagingen, plekken en avonturen.”

Je bent naast je studie gestart met OH MY MEDIA, wat is dit voor bedrijf?

“OH MY MEDIA is een social media agency in de ruime zin. Enerzijds begeleid ik kleinere ondernemers in hun social media aanwezigheid d.m.v. trainingen, workshops, online cursussen en coaching.

Anderzijds beheer ik de social media kanalen van grotere klanten en zorg ik voor de creatie van content (foto, video, copy).”

Wat is jouw ‘superpower’ als ondernemer?

“Ik legde een allesbehalve doorsnee studietraject af en daarin ligt volgens mij ook mijn ‘superpower’ als ondernemer. Mijn opleiding tot jurist gaf me een brede en stevige basis, die me als ondernemer sterk in mijn schoenen plaatst. Je leert er ook een redeneerwijze aan, een manier van probleemoplossend denken die als ondernemer vaak van pas komt. De twee postgraduaten die ik daarna volgde vormen een mooi tegengewicht op creatief vlak. De combinatie tussen beide zie ik als mijn ‘superpower’.”

Wat is volgens jou het verschil tussen Nederlandse en Belgische ondernemers?

“Ik kan fout zitten, maar het lijkt alsof ondernemen in Nederland steeds meer de regel dan de uitzondering is. In België daarentegen werken de meeste mensen in loondienst en zijn de zelfstandigen (zzp’ers zoals het bij jullie heet) juist de uitzondering.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de “Vlaamse bescheidenheid” en de drang naar zekerheid. “Doe maar normaal, dat is al gek genoeg”, is het motto van heel wat Vlamingen. Het lijkt alsof jullie in Nederland sneller de sprong durven te wagen en alsof jullie de onzekerheid die daarbij komt kijken juist omarmen. Je merkt wel dat er in België een evolutie op gang komt, maar in vergelijking met Nederland hebben we nog een hele weg te gaan. Zo was ik onlangs in Amsterdam voor The Self-Made Summit, waar ik oprecht onder de indruk was van de opkomst en de manier waarop heel wat Nederlandse vrouwen in dat ondernemerschap staan: vol motivatie, zelfvertrouwen en een echte “getting things done”-mentaliteit.”

Je bent nu ook nog aan het afstuderen. Hoe combineer je het ondernemen met het studeren?

“Om alle ballen in de lucht te kunnen houden, is een goede planning voor mij cruciaal. Maandelijks en wekelijks plan ik voor mezelf de momenten waarin ik me focus op mijn studie, mijn bedrijf of mezelf. Dat laatste vergeet ik door alle drukte weleens. Ik begin nu steeds meer te beseffen dat ik op de andere vlakken beter presteer als ik ook goed voor mezelf zorg.

Wat ik de laatste maanden ook leerde, is dat het best oké is als niet alles perfect gaat. Je kan onmogelijk de hele tijd én een uitstekende student én een succesvol ondernemer zijn en daarnaast ook nog eens de ideale partner, dochter én vriendin. De drang om alles goed te doen af en toe eens loslaten kan wonderen doen. Al is dat als geboren perfectionist niet altijd even makkelijk!”

Wat zijn inspirerende Belgische ondernemers die wij móeten volgen?

“Ik volg zelf heel wat geweldige Nederlandse accounts (o.a. @bartsboekje, @yaramichels, @emiliesobels …).

Als het over Belgische accounts gaat is @jesuisirmy een aanrader. Haar foto’s zijn gewoon magisch! Bij mijn vriendinnetje @stephanie_bex moet je dan weer zijn voor lekkere recepten en heerlijke foodfoto’s. En mijn stageplek @wearbossy natuurlijk: the place to be voor ondernemende vrouwen!”

Hoe ga je ervoor zorgen dat je na je studie direct fulltime aan de slag kan voor OH MY MEDIA?

“Ik geef mezelf nu tot eind september om OH MY MEDIA verder uit te bouwen en mijn businessmodel te finetunen. De grootste uitdaging zit ‘m in het creëren van een aanbod dat schaalbaaris en het zorgen voor een meer stabiele stroom van inkomsten. Nu mijn studie er sinds begin deze maand op zit, kan ik even volledig op mijn bedrijf focussen. Na maanden van combineren en proberen alle ballen in de lucht te houden, is dat een echte verademing.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Op korte termijn zou ik graag van OH MY MEDIA kunnen leven en een mooi evenwicht vinden tussen het geven van workshops, coachen van ondernemers en het meer creatieve aspect waarin ik zelf content kan creëren en accounts kan beheren voor een aantal toffe en inspirerende grotere merken.

Op lange termijn hoop ik na verloop van tijd niet meer plaatsgebonden te zijn met mijn bedrijf. Mijn vriend en ik dromen ervan ooit in het buitenland (hello LA!) te gaan wonen en het zou geweldig zijn als ik mijn bedrijf van daar uit verder zou kunnen runnen. En nu we toch aan het dromen zijn: ik zou graag ooit eens een boek schrijven.”

Meer zien van Isabeau? Check dan even haar Instagram account!

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy