fbpx
account

Wat post je waar? Persoonlijk vs. professioneel IG account

Je kent het vast wel: je staat op het punt om een foto te delen op je professionele account, maar twijfelt of de post niet te persoonlijk is en besluit ‘m toch te deleten. Stom! Hoe jij voortaan precies weet wat je op welk account kunt posten, leggen we je uit in deze blog.

account

First things first

Heb je een eigen onderneming, dan heb je waarschijnlijk twee Instagram accounts: een persoonlijke en een professionele. Niet alleen omdat je werk en privé gescheiden wilt houden, maar omdat een persoonlijk en professioneel Instagram account ook écht verschillend zijn. Een zakelijk account heeft voor jou een aantal voordelen als je een onderneming hebt:

#1 Data en statistieken uitlezen

Hier kun je je bereik op zien, op welke tijdstippen je volgers veel online zijn etc.

#2 Contactgegevens toevoegen

Je kunt contactknoppen zoals ‘bellen’, ‘e-mailen’ en ‘route-beschrijving’ toevoegen aan een bedrijfsprofiel. Handig!

#3 Swipe-up functie

Als je meer dan 10.000 volgers hebt, kun je bij het plaatsen van een Story een link toevoegen. Volgers kunnen dan door middel van een swipe-up functie direct je artikel lezen of op een shoppagina terechtkomen.

#4 Adverteren

Ook op Instagram kun je adverteren. Als je hier een beetje budget achter zet word je gesponsorde post ook aan niet-volgers getoond.

Gezien deze voordelen is het dus sowieso een goed idee om een zakelijk account aan te maken als je een onderneming hebt. Maar dan rest nog de vraag: behoud je jouw persoonlijke account daarnaast?

Wat wil je vertellen?

Misschien is het goed om eerst eens helder te hebben wat je nou precies wilt laten zien. Wat is jouw verhaal? Welk doel heb je met je account? Welke onderwerpen wil je aankaarten? Maak voor jezelf even twee lijstjes en schrijf op wat het doel is van je persoonlijke Instagram account én van je professionele Instagram account. Heb je niet echt een doel met je persoonlijke account, of komt er niets in je op om hier op te schrijven, dan kun je jouw persoonlijke account beter privé houden voor vrienden en familie.

Heb je op beide lijstjes ongeveer evenveel opgeschreven? Behoud dan je beide profielen en zorg ervoor dat ze aan elkaar gelinkt zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in je beide bio’s een linkje te zetten naar het andere account en te vermelden wat jouw volgers kunnen verwachten als ze jou óók bij het andere account volgen.

Maar wát post je nou waar als je wel die twee profielen behoudt?

Het antwoord vind je in je doelgroep. Maak onderscheid op beide profielen. Niet alleen in wat je post, maar ook in wie je volgt. Volg echt alleen mensen die aansluiten bij het profiel. Denk bijvoorbeeld aan familie, vrienden & influencers die jij interessant vindt voor je persoonlijke account. En aan bedrijven, je eigen klanten (of ideale klanten) en inspirerende accounts voor je professionele account. Op deze manier gooi je het niet allemaal door elkaar, volg je sommige mensen niet dubbel en heb je ook meteen voor jezelf alles goed op een rijtje.

Om te bepalen wat je waar post vraag je jezelf dus altijd eerst af: zit de doelgroep van dit account hierop te wachten? Is het antwoord nee, dan kun je checken of de doelgroep van je andere account hier wél op zit te wachten en de post eventueel wel op je andere profiel posten. 

Voorbeeld: zou jouw nichtje van 14 het leuk vinden om een post voorbij te zien komen over ‘dé 7 geheimen voor een succesvolle social media strategie’? Waarschijnlijk niet. Of zit jouw klant te wachten op een foto van je kat? Misschien, maar het is niet echt relevant 😉

Maak hier dus onderscheid in en blijf je focussen op de doelgroep. Echt waar, als je dit jezelf afvraagt voor elke post die je plaatst, weet je gelijk of je op de goede weg zit. Daarbij zal ook je profiel een stuk sterker worden en alleen de mensen aantrekken die écht geïnteresseerd zijn. Daardoor zul je ook veel meer interactie hebben met je volgers.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!