fbpx

Prijzen op je website vermelden: yay or nay?

Wij hebben er ook even over getwijfeld. Moeten we die prijzen nou op de website vermelden of niet? Vinden onze potentiële klanten dit fijn of schrikt het ze af? We snappen dat jij als (startende) ondernemer hier ook een aantal vragen over hebt. Daarom schreven we er een blog over!

vermelden

Transparant zijn

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij besloten onze prijzen wél te vermelden. Waarom we hiervoor hebben gekozen? Simpel. We vroegen het onszelf en zeiden allebei gelijk: ‘wél vermelden’. Ga het zelf maar eens na. Als jij op een website komt en op de prijzen-pagina staat dat je een offerte aan moet vragen, dan wordt de drempel om daadwerkelijk die offerte aan te vragen gelijk een stuk hoger. Je moet er extra moeite voor doen en je denkt ook gelijk dat het dan wel heel duur zal zijn. Gevolg: je haakt af. Hoe zonde is het als potentiële klanten dit ook zo bij jou ervaren? Wie weet ben je hierdoor al een heleboel klanten misgelopen.

Daarnaast scheelt het jou zelf ook een heleboel tijd. De potentiële klanten die jouw prijzen direct kunnen zien en het te duur vinden, kunnen namelijk meteen besluiten om geen klant bij jou te worden. Als deze mensen bij jou een offerte hadden aangevraagd, had jij of je team daar een offerte voor moeten maken. Zonde van je/jullie tijd!

Maak jij een product op maat en zijn hierdoor de kosten altijd anders? Ook dan kun je wel richtlijnen geven. Bijvoorbeeld door een basis kostenplaatje te geven en losse bijkomende factoren met de daarbij horende prijzen er ook bij te zetten. Als je duidelijk omschrijft welke factoren een product of dienst duurder maken en welke factoren de kosten juist drukken, laat je al zien dat je transparant en betrouwbaar bent.

Uurtje factuurtje?

Het vermelden van jouw uurtarief is dan weer niet zo’n goed idee. Dit is namelijk niet interessant voor je doelgroep. Je potentiële klant weet dan alsnog niet hoeveel hij of zij moet uitgeven voor het totaalplaatje. Je klanten geven liever één (groter) bedrag uit voor iets waarvan ze weten wat het ze gaat opleveren. What’s in it for them? Focus je dus op het totaalplaatje en zet ook gelijk op je website wat het jouw klant gaat opleveren. Dit hoeven natuurlijk geen concrete cijfers te zijn, maar laat wel zien dat je hierover hebt nagedacht.

Let op je woorden!

Wat ook belangrijk is bij het vermelden van de prijzen op je website, is hoe je het brengt. De woordkeuze op je salespagina is van groot belang. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘investering’. Laat weten dat jouw dienst of product een investering is in (bijvoorbeeld) kennis. Als jij je op de juiste manier weet te verwoorden, wordt de waarde van de investering al snel duidelijk voor je klant. Leg echt duidelijk uit wat je klanten voor het bedrag terugkrijgen. Voor jou is het misschien vanzelfsprekend wat er allemaal bij komt kijken, maar voor hen niet! Wees duidelijk, open en transparant. Probeer je in te beelden in iemand die nog nooit van jouw product of dienst heeft gehoord. Tip: laat iemand anders hier eens naar kijken om te zien of je nog iets mist.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!