fbpx

In 5 stappen naar een killer contentstrategie

Geef maar toe: ook jij hebt eigenlijk nooit een planning gemaakt voor het delen van je content. Je rommelt maar wat aan, schrijft af en toe een blog en post iets op Instagram als je wat leuks meemaakt. Zijn we warm of zitten we er helemaal naast? Hoe je er ook in zit op dit moment, het is altijd goed om jouw contentstrategie eens onder de loep te nemen. En heb je nog nooit een contentstrategie gemaakt, dan heb je na het lezen van dit stappenplan alle informatie in handen om meteen aan de slag te gaan!

contentstrategie

Stap #1 – Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je content? Wil je meer producten of diensten verkopen, wil je je naamsbekendheid vergroten, wil je jouw maillijst vergroten of wil je een duurzame relatie met je klant opbouwen? Dit kunnen allemaal doelen zijn. Het is goed om een of meerdere doelen te kiezen voordat je begint met het maken van content. Als je je doelen hebt bepaald en uiteindelijk groei gaat zien binnen deze doelen, wordt het pas écht leuk.

Stap #2 – Bepaal je doelgroep

Wie is jouw droom-klant? Hoe zou jij je perfecte klant omschrijven? Als je dit nog niet helemaal helder hebt, kan het helpen om een persona te maken. In een persona omschrijf je een fictief persoon. Dit geeft veel houvast tijdens het targeten van je doelgroep op social media. Tip: kijk ook eens naar de volgers van je concurrenten. Grote kans dat deze doelgroep ook jouw doelgroep is!

Heb je jouw doelgroep goed leren kennen? Weet je wat hun behoeftes, doelen en pijnpunten zijn? Dan kun je door naar stap 3.

Stap #3 – Bedenk je eigen contentrubrieken

Voordat je gaat beginnen met het maken van content is het goed om eerst een aantal contentrubrieken te kiezen die bij jou en je bedrijf passen. Hiermee kun je variëren in de manier waarop je jouw content plaatst. Zo deel je de ene keer bijvoorbeeld een zelf geschoten foto van je product, de andere keer een quote en weer een andere keer een leuke video waardoor je geïnspireerd bent. Eigenlijk kun je deze rubrieken het beste vergelijken met een bladformule voor een magazine. Je maakt kaders om daar je content in te creëren. Als je de contentrubrieken voor je bedrijf in beeld hebt gebracht, is de volgende stap om de inhoud van deze rubrieken in te vullen, of in te laten vullen door jouw team.

Stap #4 – Bepaal welke soort content je gaat inzetten

Welke middelen ga je gebruiken om de inhoud van je rubrieken te vullen? Ga je een blog schrijven, maak je een video of laat je beeld schieten door een fotograaf? The sky is the limit! Check wel altijd goed welke middelen het beste bij jouw onderneming en jouw doelgroep aansluiten. Ook leuk: interessante content van anderen delen ter inspiratie. Maar let hierbij op dat je altijd de credits of bron vermeldt!

Stap #5 – Kies je kanalen

Check eerst even welke kanalen er allemaal zijn op dit moment. Dit kun je op allerlei websites terugvinden. Kijk daarna op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Bij het kiezen van de juiste kanalen staat dit op nummer één. Want wat heb je eraan als jij je best doet op een LinkedIn post, terwijl tieners jouw doelgroep zijn? Dan moet je op Snapchat zitten!

Bedenk daarna of de content die jij graag maakt ook wel echt past bij het social media kanaal waar je graag actief wilt zijn. Ben je een copywriter, dan is Pinterest (hét beeldende platform) misschien niet de slimste keuze. Ben je fotograaf, dan moet je juíst een beeldend platform zoals Pinterest of Instagram kiezen. De soort content die je maakt is dus heel belangrijk bij de keuze voor het juiste kanaal.

Heb je al plannen?

Als je alle stappen hebt doorlopen is het tijd om een contentplanning te maken. Hiermee bepaal je een week (of langer) van te voren wanneer je welke soort content gaat maken en voor welk kanaal. Zo ben je nooit meer te laat met belangrijke momenten of inhaakmomenten. Daarnaast zorgt een contentplanning er ook meteen voor dat je consistent en regelmatig content publiceert. Je ziet het gelijk als er een gat in je planning zit, waardoor je altijd op tijd bent om het gat op te vullen. Met een contentplanning denk je dus vóóraf na over de creatieve en inhoudelijke invulling van je content. Dit zorgt niet alleen voor rust op jouw social kanalen, maar ook voor rust in je hoofd!

Pssst… deze blog is een deel van een artikel uit ons nieuwste magazine: social mag. #4. Dit magazine staat helemaal in het thema van content creatie. Wil je meer van deze handige tips? Je shopt het magazine hier.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!