fbpx

Zeg maar ‘je’, hoor

Anno 2019 zijn de websites en social media kanalen waar bezoekers ‘beleefd’ met u worden aangesproken sterk in de minderheid. Maar is u zeggen per definitie beleefd? Is het niet gewoon een beetje ouderwets? Veel ondernemers struggelen met dit topic. Want waar ligt de grens voor de keuze in ‘u’ of ‘je’ in je communicatie? Hier lees je hoe je jouw keuze kunt maken.

u of je

Stel je eens voor: je komt op een website en je wordt met ‘u’ aangesproken. Ook staan er woorden die je zelf nooit gebruikt. Je kunt je voorstellen dat je je dan afvraagt of de tekst wel voor jou geschreven is. Misschien denk je wel dat de website voor een andere doelgroep is en besluit je de website snel te verlaten. Hoe zonde zou het zijn als jouw ideale klant dit ook ervaart op jouw website?

Keuzes, keuzes…

Eigenlijk is dit onderwerp natuurlijk geen kwestie van goed of fout. Maar toch kan het veel doen voor je bedrijf. Het kan ervoor zorgen dat jouw ideale klant zich heel erg aangesproken voelt – of juist niet. Daarom is het goed om hier eens dieper op in te gaan en een bewuste keuze in te maken.

Het gaat erom welke aanspreekvorm past bij jouw merk en jouw uitstraling. Jouw tone of voice. Je doelgroep speelt hierin een grote rol. Bestaat jouw doelgroep grotendeels uit studenten? Dan is het simpel, en spreek je iedereen gewoon met ‘je’ aan. Ouderen? Ook dan weet je wat je te doen staat. Maar zo eenvoudig ligt het meestal niet. Ertussenin zijn nog een heleboel andere doelgroepen. En hoe kies je dan?

Zet je persona in

Een van de meest ‘logische’ manieren om jouw keuze te maken, is het inzetten van je persona. Net zoals je dat (waarschijnlijk) hebt gedaan voor het bepalen van je doelgroep. Zo niet, een persona is een karakteriserende beschrijving van je doelgroep. Je neemt één persoon, die je tot in detail uitwerkt. Wie is jouw persona? Hoe leeft jouw persona? Hoe oud is jouw persona? Wat doet deze persona in zijn vrije tijd? Welke boeken leest jouw persona? Hoe klinkt deze persona?

Als je dit nog nooit hebt gedaan is het echt een aanrader om dit eens te doen! Na het maken van je persona heb je waarschijnlijk wel een goed beeld gekregen van je doelgroep en kun je ook bepalen of je deze persoon met ‘je’ of ‘u’ aan zou spreken. Wat voelt natuurlijk? Die vorm kies je.

Serious business

Ook zijn er andere manieren om jouw keuze op te baseren. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld heel breed en wil het niet lukken omdat je meerdere persona’s hebt? Dan zou je ook kunnen kijken naar het product of de dienst die je aanbiedt. Valt jouw product of dienst onder ‘serieuze zaken’, zoals bijvoorbeeld de zorg, bankzaken of de politiek, dan kan het voor jou logischer zijn om ‘u’ te hanteren. Natuurlijk mag je ook dán gaan voor een iets meer informele tone of voice, maar daar moet je dan wel heel bewust voor kiezen.

Consistentie is key

Zoals we al zeiden, er is geen goed of fout. Maar één ding willen we wel benadrukken: wees consistent. Doe onderzoek, maak een keuze en voer dit door op al je kanalen. Je website, je socials, je drukwerk: alles. Laat zien dat jij hier heel duidelijk een keuze in hebt gemaakt en ga er echt voor staan.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!