fbpx
salespagina

Katsjing! Een salespagina die voor je werkt

Voordat je denkt dat je na het lezen van deze blog ineens een driedubbele omzet hebt: er is geen magische formule voor een goede salespagina. Om een salespagina te creëren die voor jou en je onderneming werkt, moet je eigenlijk gewoon testen. Héél veel testen. Toch zijn er een aantal ‘universele’ elementen die ervoor kunnen zorgen dat jouw sales omhoog schieten. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet!

salespagina

Codewoord: conversie

Een goede salespagina betekent simpelweg een pagina die goed converteert. Dit houdt in dat de bezoeker van de pagina de acties heeft ondernomen en de processen heeft afgerond die jij van te voren zo bedacht hebt. Bij een salespagina is het uiteindelijke doel natuurlijk een verkoop. Als de bezoeker iets op jouw salespagina heeft gekocht, spreek je dus van conversie.

Wil je een salespagina maken die goed converteert, is het van belang om goed te blijven testen. Hou je analytics in de gaten, probeer af en toe wat anders, experimenteer met verschillende teksten of afbeeldingen en ga net zo lang door totdat het voor je werkt. 

Om je een handje te helpen hebben we een aantal elementen die niet mogen ontbreken op je salespagina voor je op een rij gezet:

#1 Call to action

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je salespagina. Een call to action zet bezoekers namelijk aan tot actie. En dat is precies wat je wilt bereiken met je pagina. Voorbeelden van call to action’s zijn ‘bestel nu’ , ‘meld je nu aan’ , ‘vraag aan’ , ‘ja, ik wil gratis tips’ etc. Tip: verwerk je call to action in een (gekleurde) button! Een heldere kleur die afwijkt van de rest van de pagina valt het meeste op. Nog een leuk weetje: buttons met afgeronde hoeken doen het beter. Ronde hoeken wijzen naar binnen, dit trekt de aandacht naar de call-to-action toe. Daarnaast oogt rond ook wat fijner dan harde, puntige hoeken.

#2 Heldere koppen

Plak niet in één keer een hele lap tekst over het product of de dienst die je wilt verkopen op je salespagina, maar maak behapbare stukjes tekst mét heldere titels en koppen. Dit leest een stuk lekkerder en zorgt ervoor dat je bezoekers niet afhaken voordat ze überhaupt íets hebben gelezen. Veel mensen scannen de tekst namelijk.

#3 Transparantie

Wees transparant over het kostenplaatje. Als je een product verkoopt doe je dit waarschijnlijk allang, maar het geldt ook voor ondernemers die diensten verkopen. Bij een product is het gelijk duidelijk wat je er als klant mee kunt en wat het je oplevert. Dit is bij een dienst lastiger. Maak daarom een product van je dienst. Laat je bezoekers weten waar ze aan toe zijn. Je haalt je bezoekers over met overzicht en duidelijkheid!

#4 AIDA formule

Ooit gehoord van die AIDA formule? AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Volgens deze formule probeer je eerst de aandacht van je bezoeker te trekken, daarna interesse en vervolgens zorg je ervoor dat een duidelijke behoefte naar voren komt. Je bezoeker moet voelen dat dit helemaal voor hem/haar is weggelegd. Dat hij/zij dit móet hebben. Vervolgens sluit je af met de call to action zoals in tip #1 besproken. 

#5 Bewijs

Heb je goede recensies of ervaringen ontvangen over het product of de dienst die je wilt verkopen? Zet deze dan op je salespagina! Laat klanten vertellen wat het hen heeft opgeleverd. Bezoekers krijgen hierdoor meer vertrouwen in jou en je dienst/product. Je kunt het zien als een stukje ‘bewijs’. 

#6 Bonus!

Maak je een tijdelijke salespagina voor een tijdelijk aanbod? Geef je bezoekers naast het aanbod dat je normaal doet een extraatje. Als je (zoals besproken in tip #3) de prijzen op je pagina hebt vermeldt, en wat jouw bezoekers hiervoor terugkrijgen, is alles wat je hier als bonus aan toevoegt extra waarde. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers het gevoel krijgen dat ze jouw aanbod met bonus écht niet kunnen laten liggen. 

Last but not least

Neem echt de tijd voor je salespagina! Zet een pagina op, hou de statistieken bij en probeer dan iets anders. Doe dit nog een paar keer en leg de resultaten dan eens naast elkaar. Wat heeft het beste gewerkt? Welke elementen hebben ervoor gezorgd dat er veel conversie was – en welke juist niet? Het kost misschien even wat tijd, maar hiermee bereik je wel het beste resultaat. 

Dus waar wacht je nog op? Aan de bak en verkopen maar!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!