fbpx
social media features

Breaking news! De laatste social media features op een rij

Social media verandert snel. Héél snel. Terwijl wij deze blog schrijven is er waarschijnlijk alweer een nieuwe feature bijgekomen! Je hoeft dit echt niet elke dag bij te houden want je hebt lang niet aan alles wat, maar er zitten af en toe wel een aantal nieuwtjes bij die interessant kunnen zijn. Wij hebben de allerlaatste social media features en functies waar jij weleens wat aan zou kunnen hebben op een rij gezet.

social media features

LinkedIn Live is live!

Op dit moment wordt de nieuwe functie van LinkedIn, LinkedIn Live uitgerold. LinkedIn Live is een live-videodienst, vergelijkbaar met die van Twitter, Facebook en Instagram. Je kunt hiermee dus een live-video uitzenden, die iedereen kan volgen op het moment dat jij live gaat. Ook is het heel makkelijk om contact met je kijkers te krijgen, omdat zij kunnen reageren of vragen kunnen stellen via de chat. Een hele toffe feature voor bedrijven en ondernemers omdat je zo op een hele echte manier interactie kunt hebben met je doelgroep. LinkedIn Live is nog niet beschikbaar voor het brede publiek, maar ze zijn er druk mee bezig dus stay tuned!

Go Instagram

Tijdens de F8-conferentie van Facebook heeft het bedrijf een aantal nieuwe functies aangekondigd voor Instagram. Een deel daarvan zijn 2 nieuwe stickers. De chat-sticker kennen we inmiddels, maar er komt ook nog een donatie-sticker aan. Met de donatie-sticker kun je je volgers oproepen een donatie te laten doen aan aangesloten non-profit organisaties. Deze sticker kun je met een druk op de knop toevoegen aan je verhaal. Het is helaas nog niet bekend of en wanneer deze sticker in Nederland beschikbaar komt, maar mooi is het wel.

En omdat Instagram toch ons favoriete kanaal is, delen we gelijk nog een nieuwtje met je: de camera-indeling van Instagram wordt ook vernieuwd. De Stories-functie wordt eenvoudiger gemaakt met nieuwe onderdelen. Hierbij zijn er drie secties: Live, Camera en Create. Met Live kun je live uitzenden, terwijl je met de Camera optie verschillende filters en andere opties kunt inzetten. Met Create kun je effecten en teksten toevoegen.

De nieuwste aanwinst van Pinterest

10 jaar na de start van Pinterest is het eindelijk zo ver: we hebben ‘Promoted Pins’ in Nederland! Promoted Pins zijn standaard pins die je betaalt voor de sponsoring op plekken waar mensen waarschijnlijk aanwezig zijn. Deze pins worden verspreid onder jouw gewenste doelgroep’s tijdlijn, categorie pagina’s en relevante zoekresultaten. Het mooie is dat Promoted Pins zich op het eerste gezicht nauwelijks onderscheiden van de standaard pins, waardoor ze een stuk minder als irritant zullen worden ervaren door gebruikers. Naast standaard pins, die direct naar bijvoorbeeld een website leiden, is er ook een carrousel-optie. Hierbij kun je in één pin verschillende functionaliteiten van een product tonen. Super handig als je een product verkoopt! #winning

Facelift voor Facebook

Ook werd er tijdens de F8-conferentie van Facebook aangekondigd dat Facebook zelf opnieuw zal worden ontworpen om meer aandacht te besteden aan sociale aspecten zoals groepen via de nieuwsfeed. In dit nieuwe design staan groepen en evenementen centraal, om zo de sociale beleving naar een hoger niveau te tillen. De oude, vertrouwde nieuwsfeed zal een minder prominente plaats krijgen op het sociale netwerk, terwijl privécommunicatie via verhalen en groepen juist belangrijker wordt. Het nadeel hiervan is dat je als bedrijf niet heel snel meer kunt groeien en echt de groepen moet gaan opzoeken óf zelf bouwen. Community building wordt heel belangrijk in de toekomst. Goed om daar nu alvast op in te spelen!

YouTube ook aan de Stories

Stories kennen we inmiddels wel van andere kanalen zoals Snapchat, Instagram en Facebook. Maar nu is daar nog een grote speler bijgekomen: YouTube. Stories op YouTube zijn korte verticale video’s of foto’s die vaak dezelfde functionaliteiten hebben zoals je gewend bent van Instagram. Mobiele filmpjes en foto’s met interactieve mogelijkheden: plaatsen van stickers, filters, muziek en het taggen van personen. Wat wél anders is bij YouTube, is dat de Stories niet 1 dag maar 7 dagen blijven staan op je YouTube kanaal. YouTube Stories is op dit moment in een testfase en alleen beschikbaar voor kanalen met 10.000 of meer abonnees. Heb je 10.000 abonnees, dan kan het een maand duren voordat je echt toegang hebt tot de stories-feature.

Dit is maar een kleine greep uit de laatste social media features en er komt elke dag wel weer iets nieuws bij, dus als je op de hoogte wil blijven is het aan te raden om dit soort blogs in de gaten te houden. Wij vinden ook de blogs van Later media en Hootsuite heel fijn om up to date te blijven. Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon de websites van de kanalen die je het liefst gebruikt in de gaten houden.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!