fbpx
webinar geven

Webinar geven: onze ervaringen en tips

Af en toe delen we onze ervaringen en learnings met je. Deze keer vertel ik (Anouk) je alles over mijn ervaringen met het geven van webinars. Ik ben zeker geen expert, maar misschien heb je wat aan mijn inzichten. De afgelopen tijd ben ik namelijk flink aan het bijleren geweest. Niet alleen om een webinar winstgevend te maken, maar ook om te kijken hoe ik zoveel mogelijk mensen kan inspireren. Nu mijn laatste webinar eindelijk winstgevend was, wil ik graag de reis die ik heb gemaakt met je delen.

webinar geven

Mijn eerste webinar

Op 21 februari 2019 gaf ik mijn eerste webinar. Het webinar heette “Een ijzersterke branding op Instagram”. Met een mooie presentatie en een gehuurde ruimte bij de co-working space (SPACES WORKS) waar we toen nog werkten, ging ik vol goede moed mijn eerste webinar in. Het voelde voor mij als een supergrote stap. Best gek eigenlijk, want ik gaf wel al met regelmaat presentaties. Maar om je verhaal tegen een computerscherm te vertellen voelde toch een beetje onwennig.

Mijn eerste webinar ging soepel en ik vond het meteen leuk! Er is namelijk gewoon interactie mogelijk in de chat, en het gevoel dat je tegen een computerscherm zit te praten viel reuze mee. Ik had ook echt het idee dat ik tegen mensen aan het praten was en dat ik waardevolle informatie kon delen waar ze wat aan hadden.

Fun fact: het tweede webinar gaf ik een keer in de avond, bij mij thuis. Toen mijn (toen nog kitten) steeds over mijn laptop heen rende en een schilderij omgooide dat op de grond stond en vervolgens klem kwam te zitten, besloot ik mijn webinars nooit meer thuis te geven! #learning

Know, like & trust-factor

Om heel eerlijk te zijn hebben we nog geen flinke sales gedraaid met het geven van een webinar. Waar we ons nu op focussen, is om mensen kennis te laten maken met ons bedrijf en onze expertise. Natuurlijk willen we ook verkopen, maar als mensen daar meer tijd voor nodig hebben, is dat ook prima. Wij zien het geven van een webinar ook als een tool om aan je know, like & trust-factor te werken.

De know, like & trust-factor is een bekend begrip in de wereld van online marketing. Voordat klanten iets bij je kopen, moeten ze je eerst leren kennen (know-factor) en van je bestaan afweten. Vervolgens moeten ze je ook gaan waarderen en aardig vinden (like-factor). Je komt dan al in de buurt van de zogenaamde gunfactor, waardoor ze jou je business gunnen. Maar voordat klanten echt tot een aankoop overgaan, moeten ze je ook vertrouwen (trust-factor).

Om een webinar te promoten en bezoekers te trekken geven we gemiddeld zo’n €150 – €200 uit aan social media advertenties. Dit wil ik er dus minimaal uithalen + mijn uren die ik in de voorbereiding stop van zo’n webinar. Dus naast dat we mensen kennis willen laten maken met ons bedrijf, willen we er ook graag uithalen wat we hebben uitgegeven, zodat het niet als verlies voelt. 

Salescoach

Omdat ik ook graag meer wil leren over het geven van een winstgevend webinar heb ik onlangs een salescoach ingeschakeld: Marleen Coopmans (Salesidentity). Zij geeft me geen trucjes mee om meer te verkopen, maar zij richt zich helemaal op mijn mindset. Hoe voelt ‘verkopen’ voor mij? En hoe ervaar ik het om van het kennis gedeelte in het sales-gedeelte te duiken? Waarom vind ik dit lastig?

Het gaat dus veel meer om de mindset die ik heb met sales en verkopen, dan dat het trucjes zijn om een succesvol webinar te geven. Ik vind dit fijn, want ze laat me ook zien hoe ik naar geld kijk. Zo heeft ze mij bijvoorbeeld het boek van Overvloed, Geld kracht & Liefde uitgeleend. In dit boek wordt duidelijk dat je geld moet zien als energie. Door dit meer in gedachte te nemen zie ik mijn expertise en kennis delen meer als helpen, dan dat ik iemand lastigval met een verkooppraatje.

Test, test

Je kunt wel zeggen dat de laatste 3 webinars eigenlijk allemaal tests waren waarin ik wilde kijken wat werkt – en wat niet. In juni gaf ik een webinar dat gewoon heel slecht bezocht werd. 110 mensen hadden zich aangemeld en 9(!!) mensen kwamen opdagen. Het daaropvolgende webinar heb ik een symbolische €1 gevraagd om te kunnen deelnemen. Dit webinar duurde 2 uur en ging volledig over Instagram. Iedere bezoeker heeft het webinar als heel waardevol ervaren en ik kreeg superveel positieve feedback.

Hierbij mijn learnings van de afgelopen 6 maanden op een rij:

#1 Communiceer duidelijk over het webinar. Wat ga je delen? Op die manier heb je niet allemaal verschillende niveaus en speel je goed in op de behoeftes en weten mensen waar ze aan toe zijn

#2 Maak een landingspage op je website waar mensen zich kunnen inschrijven voor het webinar

#3 Adverteer om je webinar onder de aandacht te brengen

#4 Gebruik dezelfde foto en tekst voor de landingspage als voor je ads. Mensen vinden de koppeling en herkenning fijn en zien dat het om dezelfde call to action/webinar gaat.

#5 Gebruik Webinargeek: een heel goed (Nederlands) webinar systeem met hele fijne klantenservice. Met opties zoals: Replay, follow-up mail, herinneringsmail, integratie met je website, Mollie koppelen etc etc. 

#6 Geef je webinar met liefde, probeer mensen oprecht verder te helpen!

#7 Connect in de startfase met je webinarbezoekers. Stel jezelf voor en vraag wie ze zijn, waar ze werken en waarom ze naar dit webinar zijn gekomen. #engagen

#8 Start met camera en zet de camera uit zodra je je presentatie begint, zo kan jij je veel beter focussen op je verhaal en zit je niet steeds naar jezelf te kijken (zit me haar nog goed?)

#9 Zet alleen de privé chat aan en niet de openbare. Ik heb een keer gehad dat ik aan het praten was en dat er een heel ander gesprek ontstond in de chat met mensen onderling. Ik was gelijk helemaal uit mijn flow en had geen zin meer. Echt zonde!

#10 Maak een mooie visuele presentatie, dat laat gelijk zien hoe professioneel je bent en hoe serieus je het geven van een webinar vindt. 

#11 Neem mensen tijdens het webinar mee in je verhaal. Deel je eigen ervaringen, je eigen expertise en laat zien waarom het zo goed heeft gewerkt voor jou. Zo zien ze jou als de expert en willen zij het ook!

#12 Heb je een speciaal aanbod aan het einde van je webinar? Zorg er dan voor dat dit aanbod aansluit op het verhaal dat je daarvoor heb vertelt. Anders snapt niemand er nog iets van en is iedereen uit de flow.

#13 Als je mensen voor een waardevol webinar een symbolisch bedrag laat betalen, heb je minder inschrijvingen, maar wel echt mensen die gedreven zijn en de ochtend voor je vrijmaken om naar jouw verhaal te luisteren.

En nog even alle tools die ik gebruik op een rij:

  • Webinargeek – het systeem waarin je je webinar geeft
  • Canva / Indesign – voor het designen van je webinar
  • Mollie – voor koppeling om geld te verdienen met een webinar
  • Facebook Business Manager – voor het inzetten van advertenties
  • social mag. #4 – hierin staat een interview met Ninke van der Leck over het geven van winstgevende webinars

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Heel veel succes!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!