fbpx
fuckup nights

7 vragen aan de organisatoren van de Fuckup Nights in Amsterdam

Je fouten toegeven, het blijft lastig. Maar je fouten delen met het publiek is helemaal een stap! Toch zijn er genoeg ondernemers die hun verhaal durven te delen tijdens een ‘Fuckup Night’: een avond waarop vier ‘Fuckupreneurs’ hun grootste persoonlijke faalverhaal met andere ondernemers delen. Wij spraken Ewa en Dymphie, de organisatoren van de Fuckup Nights Amsterdam.

fuckup nights

Kunnen jullie nog even kort vertellen wie jullie zijn en wat jullie doen?

“Wij zijn Ewa Scheifes en Dymphie Braun, en samen zijn we de drijvende kracht achter Fuckup Nights Amsterdam. Dat zijn avonden waarop vier Fuckupreneurs (een ere titel) hun grootste persoonlijke faalverhaal met je delen. Een geflopte campagne of een afgelast festival, een desastreuze productiefout, een onoverkoombaar meningsverschil met je zakenpartner, een faillissement met alle gevolgen van dien, het wordt allemaal verteld door degene die het zelf meegemaakt heeft. Zelf zijn we al jaren werkzaam in de culturele en creatieve sector, waarvan de laatste jaren als programmamakers. Samen hebben we een groot netwerk met daarin allemaal mensen die toffe dingen doen en mooi werk maken, maar ook dat wordt soms saai. De momenten dat we het ook konden hebben over de dingen waar we soms moeite mee hebben of die tegenzitten, bleken die momenten te zijn waarop we het meest van elkaar leerden. In 2016 zijn we begonnen met het organiseren van Fuckup Nights in Amsterdam.”

“We zijn vaak zo streng voor onszelf en meten ons af aan anderen. Openheid over wat er mis gaat kan anderen helpen, en het helpt je vaak zelf ook om er op een andere manier naar te kijken en het een plek te geven. Wat falen is en wat het niet is is iets heel persoonlijks. De scheidslijn tussen falen en succes is bovendien maar heel dun.”

Waarom is het zo belangrijk dat (succesvolle) ondernemers hun fuckups delen met anderen?

“Je hoeft niet perse een succesvolle ondernemer te zijn om op het podium van Fuckup Nights te staan, maar het helpt wel als juist iemand die als succesvol gezien wordt open is over de weg die ze af hebben moeten leggen. Niet alleen de ups, maar zeker ook de downs.”

“Waar we eerst met z’n allen niet durfden te praten over onze Fuckups, zien we nu steeds vaker dat er geroepen wordt dat we onze fails vooral moeten vieren. Het is goed dat er steeds meer openheid komt over falen. Sommigen gaan er echter zo ver in dat het er soms zelfs op lijkt alsof je eerst moet falen om succesvol te kunnen zijn. Wij zijn niet vies van een feestje, maar wat wel duidelijk moet zijn: we willen niet dat je faalt. Als het even kan, voorkom dan vooral fuckups. Maar als het dan toch gebeurt, schaam je er niet voor. Wat we bij Fuckup Nights willen doen is meer begrijpen van een fuckup en wat we ervan kunnen leren. We vieren niet dat het mis is gegaan, maar wat we wel vieren is hoe veerkrachtig onze Fuckupreneurs wel niet zijn. ‘Kijk dan toch – het was kut, je hebt het overleefd, en je staat er ook nog eens over te vertellen voor een groep van 150 mensen. Had je dat ooit kunnen bedenken?’. Je zou denken dat je na een avond missers aangehoord te hebben verslagen huiswaarts keert, maar het tegenovergestelde is waar. Vol inspiratie, energie en met hervonden lef loop je de deur uit.”

Wat is de Fuck-up/ondernemer die jullie het meest is bijgebleven?

“De verhalen die de zaal echt muisstil kregen. Tijdens onze eerste editie waren dat Rogier Leopold en Diederik van Gelder, de mannen achter de oorspronkelijke Bilder & De Clercq. Ze hadden niet zo lang geleden hun faillissement moeten aanvragen en hoewel ze een investeerder hadden gevonden voor een doorstart, waren ze daar uiteindelijk zelf niet meer bij betrokken terwijl dat wel de bedoeling was. Dapper dat zij hun verhaal toen durfden te delen. Ondanks dat iedereen duidelijk voelde dat de wond nog vers was, herinneren wij ons vooral een verhaal dat ging over vriendschap, doorzettingsvermogen en strijdlust.

Een ander die is blijven hangen is mode ontwerpster Ilja Visser, zij ontwierp voor o.a. Lady Gaga, maar toch ging haar label failliet. Super eerlijk vertelde ze wat mis ging, onwijs leerzaam. Maar wat ze zelf haar grootste fuckup vond was dat ze zoveel tijd had besteed aan het opbouwen van een mode imperium, terwijl ze altijd droomde van een groot gezin. Ze heeft nu een prachtige dochter gelukkig, maar een heel elftal aan de keukentafel zit er niet meer in. Waar wil je echt prioriteit aan geven? Zo’n verhaal zet je wel aan het denken.

En niet zo lang geleden vertelde Raimo van der Klein hoe hij noodgedwongen zijn bedrijf Layar, een van ’s werelds eerste Augmented Reality bedrijven, moest verkopen. Het was de eerste keer dat hij zijn verhaal deed en vooral hoe hij daar – nu hij er op terugkijkt – ook zelf schuld aan had. ‘Geweldig als iemand zo durft te vertellen dat je zijn pijn voelt, alsof je naast hem staat en het mee beleefd’, postte iemand na afloop op social media. ‘Gisteren van mijn sokken geblazen en tot tranen geroerd. Voor mij werd weer bevestigd: altijd zaken doen met je hart! Ik vergeet je nooit meer.’ Wauw. Overigens kunnen wij ons alle verhalen nog goed herinneren, want iemand die zo oprecht kwetsbaar durft te zijn vergeet je inderdaad niet snel.”

Waar komt het idee van ‘Fuckup Nights’ vandaan?

“Fuckup Nights is ontstaan in Mexico. Een aantal goede vrienden, een fles Mezcal en een zwoele zomeravond en je hebt de ingrediënten van de eerste onofficiële Fuckup Nights. Het idee van je fails delen met anderen herhaalden ze nog een keer, maar nu met een publiek erbij. Inmiddels worden er in 318 steden verdeeld over 86 landen Fuckup Nights georganiseerd. Wij organiseren ze in Amsterdam, maar in Nederland zijn er ook teams actief in onder andere Rotterdam, Utrecht, Maastricht, Leeuwarden en Amersfoort.”

Fuckup nights
Fuckup nights

Hoe zoeken jullie naar een leuke mix van ondernemers op een avond? Of komen deze ondernemers naar jullie toe?

“Inmiddels sturen mensen ook zelf een mailtje, maar het overgrote deel van de ondernemers die op ons podium stappen benaderen we nog steeds zelf. Daarvoor heb je wel wat tact nodig. Je hebt te maken met verhalen die heel persoonlijk en soms nog best gevoelig zijn en daar wil je voorzichtig mee omgaan. Bovendien voelt niet iedereen zich een sterke spreker. Dat hoeft bij ons ook niet, dat is niet waarom we je benaderen. Wij helpen je om je verhaal te vertellen op een manier die het eer aandoet. Voor een avond die gaat over dingen die mis gaan wordt er opvallend veel gelachen samen. Dat kan alleen maar als je een veilige plek en sfeer weet te creëren waar mensen kwetsbaar en zichzelf mogen én durven te zijn. Om die reden zijn we het ooit ook zelf gaan presenteren, zo van ‘als jij zo stoer bent om je verhaal met ons te delen, dan stappen wij ook het podium op.’

Inmiddels zijn we goed op elkaar ingespeeld en gaat presenteren als vanzelf. Er is veel interactie met publiek en we wisselen verhalen die echt even slikken zijn af met wat luchtigere Fuckups om niet iedereen depressed naar buiten te sturen. Ook is het belangrijk dat we zorgen voor een interessante mix aan sprekers op het podium, met verschillende achtergronden en van verschillende leeftijden. Dat maakt de boodschap dat we allemaal weleens falen niet alleen sterker, maar je ziet dat ook terug in het publiek. We houden ervan om mensen bij elkaar te brengen die elkaar in het dagelijkse leven wellicht niet zo snel ontmoeten.”

Hebben jullie zelf ook weleens Fuck Ups?

“Tuurlijk hebben we persoonlijke Fuck Ups! Daar zijn we open over, ook op het podium. We hadden er laatst nog samen eentje, toen bleek dat er geen stoelen waren op de locatie waar onze editie plaats zou vinden. Omdat we ook andere voorzieningen misten hebben we last-minute van locatie moeten wisselen. Altijd spannend of iedereen die een kaartje gekocht heeft die boodschap doorkrijgt, maar gelukkig zat de zaal vol en heeft niemand zich bij de verkeerde plek gemeld.”

Fuckup nights

Hoe trekken jullie vollen zalen? Welke marketing-tools zetten jullie in?

“Nog een Fuck Up: we kunnen geen echte promotie voeren aangezien we door onze naam geblokt worden op de meeste social media platforms. Toch zijn we steevast uitverkocht, soms al voordat we zelf de line-up voor elkaar hebben. Dat is al vanaf de eerste editie zo, toen waren we binnen twee dagen uitverkocht en waren er zelfs geen tickets over voor onze eigen vrienden – we hadden alle beschikbare plekken in de verkoop gegooid. Stonden we daar voor de allereerste keer op een podium en kenden we niemand behalve de sprekers en degene achter de bar. Ondanks dat we iedere keer van locatie wisselen (of misschien juist wel daardoor) hebben we een sterke en snel groeiende community opgebouwd. De ‘word of mouth’ gaat nog steeds het snelst.”

Wat zijn de komende events? En waar kunnen lezers een ticket kopen?

“We organiseren iedere twee maanden een Fuckup Nights die iedereen kan bezoeken. Houd voor data en tickets onze Facebook pagina, ons Instagram account of onze persoonlijke LinkedIn pagina’s in de gaten. Op 16 oktober organiseren we een editie in samenwerking met Spaces en Amsterdam Dance Event. Tussendoor organiseren we ook steeds vaker besloten edities voor bedrijven. Heel goed om te zien dat er steeds meer ruimte komt binnen bedrijfsculturen om hier over te praten.”

Beeld: NOOIJ Photography
Beeld in artikel: Raymond van Mil

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!