fbpx

Van jaar- naar weekdoelen: zo behaal je ze wél

Als iemand jou nu zou vragen waar je over 2 jaar staat? En over 5 jaar? Weet je dan direct te antwoorden? Waarschijnlijk niet. Dit komt omdat je geen goede doelen voor jezelf hebt gesteld! Maar geen paniek, je bent echt niet de enige. Sterker nog, wij deden dit tot voor kort ook nog niet. Nu we weten dat dit super fijn werkt, willen we jou ook zover krijgen om met doelen te gaan werken. En, ook niet heel onbelangrijk: deze doelen te behalen! In deze blog leggen we je uit hoe je te werk gaat.

Van chaos naar orde

Om eerlijk te zijn deden we de eerste weken dat we samen begonnen aan The Social Brand maar wat. Eigenlijk voelde het meer als overleven dan dat we echt wisten waar we heen gingen. Niet zo gek ook, Anouk deed voorheen alles alleen, en ik (Manon) begon voor het eerst met ondernemen. Na een aantal weken besloten we er eens goed voor te gaan zitten en écht op papier te zetten waar we naartoe wilden met ons bedrijf.

Dit was voor ons zo’n fijne eye-opener! We kregen direct meer rust en weten wat ons komende tijd te wachten staat. Niet alleen waar we willen staan over een jaar, maar ook over een maand, en zelfs over een week. Onze jaardoelen hebben we namelijk omgezet naar weekdoelen. Van jaren naar kwartalen, van kwartalen naar maanden en van maanden naar weken. Op deze manier maak je jouw doelen echt behapbaar voor jezelf. Je hebt het daarom niet meer over dromen waarvan je hoopt dat ze ooit een keer uit zullen komen, maar je gaat echt concrete stappen bedenken om die doelen te behalen.

Hoe we dat hebben aangepakt? Hieronder leggen we het in stappen uit:

Stap#1 – Jaardoelen opstellen

De eerste stap is natuurlijk het stellen van je doelen. Waar wil je over een jaar staan? Wat wil je hebben bereikt? Wil je bijvoorbeeld een eigen kantoor gerealiseerd hebben, een werknemer in dienst hebben, een team van 5 man onder je hebben werken of misschien wel een opleiding of cursus hebben afgerond. Dit zijn allemaal voorbeelden van jaardoelen.

Heb je weleens van SMART doelen gehoord? Dit is een bekende methode om doelstellingen te maken. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Deze pijlers helpen jou om je doelen specifiek te maken en ook daadwerkelijk te behalen.

Specifiek: wat wil je bereiken?, waarom is dit doel belangrijk?, wie betrek je erbij?, welke middelen heb je nodig?, en waar vindt dit doel plaats?

Meetbaar: je doelen moeten meetbaar zijn om de voortgang van je doel bij te kunnen houden. Lig je nog on track? Moet je nog even flink doorpakken om het doel te behalen?

Acceptabel: wil je dit doel wel écht behalen? Ook als je er dingen voor moet laten? Als je van te voren al denkt van niet, kun je er beter niet aan beginnen. Als je overduidelijk wilt, is het doel ‘acceptabel’. 

Realistisch: is je doel haalbaar voor jou? Wees kritisch en realistisch. Bedenk van te voren of jouw doel uitvoerbaar is in de tijd die je ervoor hebt.

Tijdsgebonden: elk doel moet aan een tijd vast zitten. Als je dit niet doet ga je veel sneller uitstellen en kan het zomaar zijn dat het over 2 jaar nog op je lijstje staat. Zorg voor een einddatum.

Stap #2 – Maak het visueel

Voordat je de doelen gaat opdelen in behapbare kleinere doelen, is het fijn om het jaar eerst visueel te maken. Print een jaarkalender uit op A3 formaat, met op elk A3 vel een maand (je kunt natuurlijk ook de resterende maanden alleen nog uitprinten als je middenin het jaar begint, zo hebben wij het ook gedaan). Dit werkt heel lekker overzichtelijk!

Tip: streep eerst je vakanties, vrije dagen en afspraken weg. Zet hier gewoon een kruis door de dag heen. En wil je af en toe een vrije dag nemen? Plan die ook gewoon alvast in! Anders ga je die toch steeds weer opschuiven tot het er nooit van komt 😉

Stap #3 – Knippen maar!

Nu is het tijd om jouw doelen in stukjes op te delen. Maak van elk doel een lijstje van wat er allemaal bij komt kijken en wat er nodig is om jouw doel te behalen. Als je dit hebt gedaan kun je deze werkzaamheden gaan verdelen over de kwartalen. Daarna over de maanden en daarna over de weken. Werk van groot naar klein.

Zorg ervoor dat je jouw deadlines goed aangeeft. Doe dit bijvoorbeeld met een andere kleur. Is dit voor jou bijvoorbeeld een launch van een nieuwe dienst? Dan wil je daar misschien ook marketing voor inzetten. Dit geef je ook allemaal aan op je kalender. Bijvoorbeeld welke dag je een webinar geeft, wanneer je ads aan moet zetten, wanneer je mails gaat versturen: alles. Maak het zo overzichtelijk en gedetailleerd mogelijk! Deze kleinere, behapbare doelen worden uiteindelijk je weekdoelen. 

Stap #4 – Alles in je online agenda zetten

Als je klaar bent met je ‘offline’ agenda en je voor al je taken en losse doelen een specifieke dag hebt uitgekozen, kun je dit allemaal gaan opnemen in je online agenda. Tenzij je alleen met een offline agenda werkt natuurlijk 😉 Wij werken zelf vooral online, ook zodat we dan in elkaars agenda kunnen kijken en afspraken goed kunnen beheren. Daarom was het heel fijn om die mini-doelen concreet in je agenda te hebben staan. Super overzichtelijk!

Ook leuk: je kunt je offline A3 kalender (als je er ruimte voor hebt) misschien wel ergens ophangen in je kantoor. Fijn om naar te kunnen kijken en misschien wel af te strepen.

Op deze manier van jaar- naar weekdoelen werken heeft voor ons heel veel orde in de chaos gebracht. We hopen dat jij hier ook wat aan hebt en jouw doelen niet langer onbereikbaar en ver weg voelen, maar concrete & haalbare agendapunten worden. Heel veel succes!

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!