fbpx
Marketing Schmarketing Blog

Marketing Schmarketing over de kracht van LinkedIn en samen ondernemen

Toen ondernemerskoppel Vera en Leroy een tijdje geleden aan hetzelfde project werkte bleek dat zó’n goede match, dat ze besloten hun krachten te bundelen en samen een strategic brand studio te starten: Marketing Schmarketing. Wij spraken het koppel over hun bedrijf, de kracht van LinkedIn en samen ondernemen.

Kunnen jullie nog even kort vertellen wie jullie zijn?

“Wij zijn Vera en Leroy. Samen hebben we twee en een half jaar geleden Marketing Schmarketing opgericht. We waren toen zo’n anderhalf jaar bij elkaar en hadden beiden onze eigen onderneming. Omdat we samen oneindig veel praten, filosoferen en analyseren over waarom de dingen zijn zoals ze zijn, waar dat vandaan komt en hoe het beter zou kunnen, is het echt een volledig logisch gevolg dat we zijn gaan samenwerken. We werkten aan hetzelfde project en hier kwam zo iets vets uit dat Marketing Schmarketing snel daarna was opgezet.”

Markting Schmarketing is een strategisch merkenbureau. Hoe zien jullie dagelijkse werkzaamheden eruit?

“Marketing Schmarketing is een strategic brand studio. We helpen merken met hun strategie, cultuur, design en communicatie. Voor merken vragen we volledig uit waar hun merk over gaat. Dit doen we door verschillende technieken te gebruiken die o.a. uit gedragspsychologie komen. We relateren in ons onderzoek het merkgevoel aan andere elementen uit de cultuur die hetzelfde gevoel overbrengen. Uiteindelijk brengen we voor merken alles terug naar de kern: waar gaat het echt over en hoe communiceer je dit het beste? Vera is Creative director en Leroy Strategic director, dat betekent dat wij zelf vooral concepten creëren en teams samen stellen om voor bedrijven de volledige branding aan te pakken. Verder spreken we super veel mensen, zijn we continu bezig met hoe we nóg meer impact kunnen maken voor onze klanten en bouwen we aan onze eigen merken.”

Hoe is het om samen een bedrijf te hebben?

“Echt mega leuk! Wat we al deden, dus dat filosoferen en analyseren over bedrijven en hoe de wereld in elkaar zit, kunnen we nu de hele dag door doen. Mensen vragen ook weleens hoe we privé en zakelijk gescheiden houden, maar dat zien we niet zo als nodig. Uiteindelijk is wat we zakelijk doen een verlengde van onze persoonlijke missie. Echt fijn om het samen te doen. Natuurlijk is samen een bedrijf runnen super veel werk maar dat werk doen we samen en we zorgen dat we ook genoeg tijd in onszelf en elkaar steken.”

Wij kennen jullie omdat jullie met regelmaat inspirerende video’s delen op LinkedIn over marketing en jullie werk. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

“We hebben het er samen veel over wat branding nu echt betekent en hoe je meer diepgang aan een merk mee kunt geven. Hierdoor komen we tot nieuwe inzichten. Maar als we het daar niet over hebben, heeft niemand er iets aan. Wij zien merken als mensen en onze methode is gebaseerd op een model uit gedragspsychologie, dit maakt dat het vaak om super simpele inzichten gaat waar mensen écht iets aan hebben.

Om duidelijker over te brengen waar wij in geloven en wat we doen zijn we over een dikke drempel heen gestapt en zijn we aan ons zakelijke netwerk gaan uitleggen wat strategic branding voor de groei van hun bedrijf kan betekenen.”

Wat leveren de video’s op LinkedIn jullie nu op?

“Veel exposure, klanten, en super veel engagement met ons netwerk waardoor netwerkborrels echt een feest zijn geworden, haha. Het zorgt er ook voor dat we, doordat we veel video’s maken, steeds scherper worden in onze eigen communicatie en dat we steeds beter ons werk uit weten te leggen.”

Wat is volgens jullie de kracht van LinkedIn?

“Het is heel gemakkelijk in verbinding te komen met de mensen waarmee je dat wil, iedereen is onwijs toegankelijk. Nederland heeft de hoogste engagement LinkedIn ter wereld. Het is werk-gerelateerd waardoor het automatisch meer inhoud heeft dan welk ander social network dan ook. Hierdoor blijf je op de hoogte van wat er gaande is in jouw markt.”

“Er wordt qua content nog ontzettend weinig op LinkedIn gedaan. We zien voor merken nog zóveel kansen om hier een sterke strategie voor neer te zetten en gebruik te maken van die hoge engagement.”


Jullie werken voor veel mooie merken, hoe komen jullie aan deze klanten? Komt dit ook door LinkedIn of gaat dit voornamelijk via-via?

“We hebben allebei een groot netwerk waardoor via-via zeker een rol speelt, maar zijn ook zeker niet bang om zelf actief op mooie merken af te stappen. Soms zien we gewoon dat een merk echt de volgende stap kan maken en dan nemen we direct contact op.”

Wie zijn jullie grote inspiratiebronnen op gebied van marketing?

“De naam Marketing Schmarketing komt voort vanuit het feit dat branding altijd eerst komt. Eerst wil je weten wie je bent als merk, wat je belangrijk vindt, waar je voor staat, welke emotionele waarde je wil toevoegen en welke verandering je teweeg wil brengen. Daarna is het tijd om dit verhaal de wereld in te brengen, waar je dat doet en hoe, dat is marketing. Daar beginnen we dus nooit.

Wanneer we met een merk bezig zijn, halen we inspiratie uit kunst, architectuur, filosofie, wetenschap, maar ook de huidige tijdsgeest en welke macro trends we zien. We willen merken bouwen die relevant zijn en diepgang hebben. Merken waarbij alles klopt, van de visie tot aan de bedrijfscultuur, tot aan het design en al hun communicatie. Merken als Deliveroo en Everlane zijn hier een goed voorbeeld van.”

Meer zien van Marketing Schmarketing? Neem een kijkje op de website, ga naar het Instagram account om hun werk te bekijken of maak een connectie met Vera & Leroy op LinkedIn.

 

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!