fbpx

Opvallen binnen jouw markt? Zo doe je dat

Omdat social media in zo’n razend tempo groeit is het steeds lastiger om als bedrijf te groeien op al die verschillende platformen. Hoe zorg je ervoor dat je toch beter zichtbaar wordt ondanks dat er steeds meer bedrijven en accounts bijkomen? Wij delen in deze blog een aantal tips waarmee jij kunt gaan opvallen binnen jouw markt.

opvallen

“Hoe zorg ik ervoor dat klanten voor mij kiezen in plaats van voor mijn concurrenten?” De vraag die elke ondernemer vroeg of laat tegenkomt. En dat is niet zo gek, want er komen ook steeds meer ondernemers en bedrijven bij. Veel markten worden gezien als verzadigd. Maar dat is maar net hoe je het bekijkt. Wij denken dat er plek is voor iedereen. Iedereen heeft zijn eigen superpowers en unieke verhaal. Iedereen biedt een andere beleving of stijl aan. En dat is dus precíes waarom de markt waarin jij je bevindt niet vol is. Want omdat iedereen zijn eigen beleving, stijl of expertise aanbiedt trekt ook iedereen zijn eigen ideale klanten aan.

Show je superpowers

Het is dus super belangrijk dat jij laat zien wat jouw onderscheidende krachten zijn. Wat zijn jouw superpowers? Waarom zouden je klanten voor jou moeten kiezen? Ontdek en omarm jouw onderscheidende krachten en laat ze zien! Dit trekt automatisch jouw ideale klanten naar je toe. Laat ze maar voor jou en jouw expertise komen. Alleen wanneer je die superpowers laat zien zul je opvallen bij je doelgroep!

Make it personal

Ja ja, daar is ‘ie weer: mensen doen zaken met mensen. Misschien word je al gek van deze zin, maar we kunnen het nou eenmaal niet vaak genoeg benadrukken. Zorg ervoor dat de buitenwereld jouw persoonlijke kant leert kennen. Show yourself! Jouw klant koopt niet zomaar iets van jouw website. Nee, jouw klant koopt iets van jou. Ze willen weten wie er achter het merk zit. Dit kun je doen door wat vaker posts met foto’s van jezelf of persoonlijke verhalen op social media te delen, maar ook bijvoorbeeld door een sterke ‘about me’ pagina op je website neer te zetten. Zorg ervoor dat je klanten overal iets van jou terugvinden online. Op de zakelijke socials, op je website, in je nieuwsbrief: noem maar op.

Tell me more!

Zoals hierboven al benoemd werken persoonlijke verhalen heel goed. Emotie is super belangrijk. Zorg er daarom voor dat je genoeg verhalen vertelt die mensen raken. Waarom doe jij wat je doet? Had dit een bepaalde reden? Waar sta jij voor? Je kunt dit niet vaak genoeg benadrukken. Daarnaast is het sowieso een goed idee om wat vaker storytelling in te zetten voor je bedrijf. Stories sell! 

Branding on point

Opvallen kun je natuurlijk ook met branding. Een krachtige branding maakt je bedrijf sterk en aantrekkelijk. Door (personal) branding in te zetten kun je een stukje persoonlijkheid in je business brengen en krijg je een hele duidelijke, eigen uitstraling. Dit maakt jou uniek en onderscheidend ten opzichte van anderen binnen jouw markt. Voer dit door tot in de puntjes: je website, je social media kanalen, je offline communicatie: alles. En, bonus: als je een krachtige stijl neer weet te zetten, zijn klanten ook bereid meer voor je producten of diensten te betalen.

Zorg ervoor dat de hele beleving rond jouw merk naadloos bij jou als ondernemer aansluit en dat je die beleving krachtig neerzet zodat jouw potentiële klanten ‘m ook voelen. Be you! Dat is alles wat nodig is om je te onderscheiden binnen jouw markt.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!