fbpx

Wat is ‘Social Branding’?

Je hebt de term misschien weleens voorbij zien komen op onze website of social media kanalen: ‘social branding’. The Social Brand is namelijk een ‘social branding bureau’. Maar wat betekent ‘social branding’ nu eigenlijk? Omdat we deze vraag vaak krijgen leggen het je uit in deze blog.

Social branding

Social branding staat voor ons voor de perfecte combinatie tussen social media en branding. We gaan er voor het gemak even vanuit dat je wel weet wat social media is 😉 maar branding en vooral ‘social branding’ heeft nog wel wat extra uitleg nodig. Branding heeft verschillende betekenissen. Het woord ‘brand’ verklapt natuurlijk al een beetje waar het om draait: een merk. Maar wat is een ‘brand’ dan precies? Veel mensen denken nog steeds dat een merk alleen een logo is. Was het maar zo makkelijk! Maar branding gaat veel verder dan een logo of huisstijl.

Branding is een merkpersoonlijkheid

Als merk heb je een eigen uitstraling, een eigen taal en eigen karaktereigenschappen. Daarbij heeft branding ook alles te maken met het bewust bouwen aan je merkidentiteit, persoonlijkheid en reputatie. Branding is het beeld en gevoel wat (potentiële) klanten bij jou en je bedrijf hebben. Waarom dat beeld en gevoel zo belangrijk is? Omdat het een stukje vertrouwen geeft. Wist je dat bijna alle aankopen worden gedaan op basis van emotie? Het is daarom heel belangrijk dat je een sterk merk opbouwt, een goed verhaal hebt en vertrouwen uitstraalt. Op deze manier zet je jouw volgers om in vrienden en kun je van je vrienden uiteindelijk klanten maken. 

Social brand

In deze tijd is het heel belangrijk dat je als merk of onderneming ook ‘sociaal’ bent. Dat je een ‘social brand’ bent. En met het inrichten van je website, social media kanalen en een mooi ontworpen logo of visitekaartje alleen gaat dat niet lukken. Het gaat er niet alleen om hoe je eruit ziet en wat je uitstraalt, maar ook hoe je je als merk of onderneming gedraagt. Als ‘social brand’ bestuur je jouw onderneming op een menselijke manier. Je geeft je merk een menselijk en sociaal karakter en je stelt je sociaal op tegenover je doelgroep. Dit noemen we social branding.

Als social branding bureau helpen wij ondernemers dus met het ‘sociaal’ maken van hun merk en geven hun bedrijf een gezicht zodat ze een betere binding met hun klanten krijgen. In dit digitale tijdperk is het namelijk super belangrijk om als bedrijf menselijke en authentieke relaties op te bouwen. Mensen willen zaken doen met mensen! En om die menselijke kant naar voren te schuiven en die verbinding tussen bedrijf en doelgroep tot stand te laten komen zetten we social media op een slimme manier in.

Nu je weet wat social branding precies inhoudt, hopen we je ook gelijk een beetje geïnspireerd te hebben om jouw bedrijf of onderneming ook om te toveren tot een sterke ‘social brand’. Mocht je hier ooit hulp bij kunnen gebruiken weet je ons te vinden 😉 En doe je het liever zelf, ook dan kunnen we je helpen! We lanceren binnenkort (1 november 2019) namelijk ons eerste online programma: Een sterk merk met social branding. Hierin kun je helemaal zelf aan de slag met onze formule. Aan de hand van 7 modules, videolessen en bergen inspiratie en voorbeelden leer je dan je eigen sterke merk neer te zetten aan de hand van social branding.

Mocht je het leuk vinden om meer over het online programma te lezen, klik dan hier.

Tekst: The Social Brand
Illustratie: Lotte Gielen

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!