fbpx

Het spel van verleiden en online verkopen met Mathias Aaftink

Het spel van online verleiden en online verkopen: dat is wat online marketeer Mathias Aaftink drijft. Met zijn bedrijf Digital Movers helpt hij bedrijven en organisaties meer omzet en leads te genereren door hen te laten ‘bewegen’. Wij spraken Mathias over zijn bedrijf en passie, conversie en de customer journey.

Kun je nog even kort vertellen wie je bent?

“Mijn naam is Mathias Aaftink en ben al zo’n twaalf jaar actief in de wereld van online marketing. Het begon allemaal toen ik 17 was en samen met een vriend de affiliate marketingwereld betrad en op doordachte wijze groepsleden van Hyves wist te verleiden voor een aankoop. Dit spel van verleiding en van online verkopen is wat mij elke dag drijft voor ons eigen bedrijf maar ook voor de klanten die we bedienen met onze diensten.

Naast deze passie voor online marketing ben ik ook de trotse vader van ons zoontje Jack en is sport altijd een passie van mij geweest. Beweging is mijn drive kun je wel stellen. Ik geloof dan ook dat als je vooruit beweegt je altijd zal blijven groeien – waar ik groei zie als het ultieme geluk samen met vrijheid.”

Je bent founder van Digital Movers, kun je vertellen wat Digital Movers doet?

“Met Digital Movers bedienen wij onze klanten door de gehele funnel heen zoals dat zo mooi heet. Waar het op neerkomt is eigenlijk dat we ervoor zorgen dat we organisaties helpen met merkbekendheid, merkoverweging en productaankoop/lead generatie.

De belangrijkste vraag is altijd hoe we invulling kunnen geven aan het (online) doel van de klant en welke online route hier het beste bij past. Voor ons staat het (online) doel centraal waarbij het proces en de rollen en verantwoordelijkheden van alle teamleden enorm belangrijk zijn om het uiteindelijke doel te behalen.” 

Jullie zijn gespecialiseerd in ‘digital movement’, wat houdt dit precies in?

“Doordat we organisaties digitaal activeren en laten ‘bewegen’ worden organisaties online zichtbaar en zijn ze in staat meer omzet en leads te realiseren. In deze tijd waarbij mensen steeds meer online bewegen is het essentieel om als merk online zichtbaar te zijn.

We activeren de organisaties die met ons werken aan de hand van hun doelstelling. Sommige organisaties hebben het gevoel dat ze hun merk veel meer willen tonen aan hun doelgroep en daar is de doelstelling brand awareness en bij andere organisaties gaat het veel meer de doelstelling van meer conversie draaien. De tools die we hiervoor inzetten verschillen ook weer, maar in een notendop komt het erop neer dat we bedrijven helpen via de zoekmachine marketing (organisch en betaald), betaalde social media activaties en met het creëren van een campagne met de juiste boodschap en content.”  

Voor wat voor soort klanten werken jullie?

“Op dit moment werken we voor een aantal mooie sportmerken (Feyenoord, Giant bicycles, Craft Benelux) en voor een aantal mooie merken die ook daadwerkelijk impact realiseren met hun businessmodel (Waste2Wear & MVO Nederland). Daarnaast werken we voor een aantal grotere maar zeker ook kleinere webshops.”

“Belangrijk is dat de klant ook daadwerkelijk digitaal wil bewegen en wil verbeteren. Zoals we eerder aangaven is beweging enorm belangrijk voor groei en ditzelfde geldt ook voor online. Je moet door ontwikkelen om niet de boot te missen en daarbij is stilstand in deze tijd funest voor je bedrijf als we het over online hebben.”

Hoe zetten jullie traffic om in conversie?

“Het is enerzijds onze taak om te zorgen dat er verkeer naar de website gestuurd wordt. Er is dan wel nog het verschil tussen verkeer dat via een probleemstelling op een website belandt of verkeer dat ook daadwerkelijk een intentie heeft. Het is dus zaak dat je scherp hebt met welke intentie je verkeer naar de website stuurt en welke intentie de pagina’s dan ook weer hebben waar dit verkeer op landt.

Dit heeft allemaal te maken met hoe goed begrijp je je doelgroep als organisatie en hoe goed begrijp je je doelgroep in de interactie met jouw website. Dit is essentieel om vervolgens dit verkeer om te buigen in: a. een conversie/lead of b. in een vervolgactie op de betreffende website om deze vervolgens om te buigen in wellicht een softe conversie (nieuwsbrief inschrijving bijvoorbeeld).

Door data-analyse te combineren met gezond verstand wordt het mogelijk om dus ook de juiste boodschap te bieden aan de intentie die een betreffende doelgroep heeft.

Verder is het belangrijk dat je als website het vertrouwen uitstraalt naar je (potentiële) klanten toe. De website is tegenwoordig het visitekaartje van wie je bent als bedrijf. Zeker als het om het doen van aankopen of het genereren van leads gaat is het uitstralen van vertrouwen essentieel. Dit kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld reviews in te zetten of productinformatie te verschaffen middels video content.

In een notendop gaat het erom dat je de potentiële klant de juiste ervaring biedt in elke fase die hij doorloopt (van attentie, awareness, consideration tot purchase). Elke fase van de klant heeft weer een andere behoefte en deze dien je op de juiste manier in te vullen als organisatie door toegevoegde waarde te bieden.”

Hoe zet je websitebezoekers daadwerkelijk om in klanten?

“De vraag zal altijd zijn of je op het moment dat er een bezoeker op je website landt toegevoegde waarde levert aan deze potentiële klant. Dit kan zijn in termen van waardevolle content maar ook in termen van het juiste productaanbod.

Neil Patel gaf laatst nog aan dat je ongeveer 6-9 interacties met je gebruiker hebt (afhankelijk natuurlijk ook weer van de branche) voordat er ook daadwerkelijk een aanvraag wordt gedaan of een product wordt aangekocht. 

Dit geeft maar weer aan dat je heel goed inzichtelijk wilt krijgen als merk waar de gebruiker de website interessant vindt en waar de gebruiker de website snel verlaat. Met deze beginnende inzichten kan je al heel veel doen. Koppel bijvoorbeeld een product aan de meest waardevolle content pagina’s of optimaliseer de pagina’s waar men de website verlaat.”

Hoe zien jullie de toekomst als het gaat om veranderingen binnen de customer journey?

“De customer journey wordt steeds diffuser en zal door steeds meer kanalen heen gaan. Waar je in het verleden een vrij lineair model (natuurlijk ook weer verschillend per organisatie) had is dat tegenwoordig al lang niet meer zo.

Verder spelen ontwikkelingen zoals AI en het gebruik van mobiel en voice een enorme rol in de verandering van hoe klanten zullen gaan bewegen binnen de klantreis.  Er zullen interacties met merken gaan plaatsvinden op plaatsen waar die voorheen niet plaats vonden.

Alles bij elkaar opgeteld zullen klanten op nog meer verschillende manieren de mogelijkheid hebben om te interacteren met de merken waar zij voor willen gaan. Het is voor de organisaties de uitdaging om op steeds meer contactpunten de juiste toegevoegde waarde te leveren en de klant te inspireren en te verleiden tot de volgende stap in het klantproces. Voor veel organisaties een uitdaging omdat dit vraagt om de juiste communicaties binnen de betreffende afdelingen maar ook over de afdelingen heen.”    

Wat is een droomklant waar je voor zou willen werken?

“Onze droomklant is de klant die met honderd procent achter zijn online groei gaat staan. Online groeien en online bewegen gaat gepaard met constante aanpassingen. Einstein zei ooit “life is like riding a bicycle, to keep your balance you have to keep moving” en dit is precies hetgeen wat er in het online domein ook gebeurt.

Zorg dat je als organisatie blijft bewegen en blijft doorontwikkelen in je online ervaring voor de klant. Dan zul je steeds meer data genereren, betere objectieve keuzes kunnen maken en beter snappen wat je klant beweegt en waar die op acteert.”

Meer weten over het spel van verleiden en online verkopen of Digital Movers? Klik dan hier of neem een kijkje op Instagram.

The Social Checklist

Download gratis The Social Checklist

Hét stappenplan voor meer engagement op Instagram.

Binnen een paar minuten ontvang je de checklist in je inbox!